پیروی شهرداری‌ها از کتاب ملا عمر

© AP Photoملا عمر
ملا عمر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: یک نهاد تحقیقاتی با انجام یک تحقیق تازه در مورد کارکرد شهرداری‌های افغانستان، می‌گوید که این شهرداری‌ها تاکنون از قانون طالبان پیروی می‌کنند.

مسوولان اداره انکشافی فوکس، با ارایه‌ یافته‌های شان در مورد کارکرد شهرداری‌ها، می‌گویند که دولت افغانستان تاکنون موفق نشده است تا قانون جدیدی برای چگونگی کار شهرداری‌ها تدوین و تصویب نماید.

نجیب‌الله آزاد رییس اداره انکشافی فوکس، امروز در یک کنفرانس خبری گفت، قانون شهرداری که در زمان حاکمیت طالبان تدوین و تصویب شده است، برخی از ماده‌های آن در مغایرت با قانون اساسی فعلی افغانستان قرار دارد. آقای آزاد می‌گوید که کارمندان شهرداری‌ها قانون فعلی شهرداری‌ها را «کتاب ملا عمر» نام‌گذاشته و از آن پیروی می‌کنند.

در همین‌حال، اداره انکشافی فوکس، می‌گوید که بیش از نود درصد شهرداری‌ها به فساد اداری آغشته‌اند. این اداره برای انجام این تحقیقات به منظور ارزیابی کارکرد شهرداری‌ها با بیش از نه هزار نفر مصاحبه کرده است. یافته‌های اداره انکشاف فوکس نشان می‌دهد که نود و یک درصد از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که آنان از کارکرد شهرداری‌ها نظارت ندارند و نمی‌دانند عواید شهرداری‌ها به کجا به مصرف می‌رسند.

همچنین بیش از بیست و پنج درصد از عدم دسترسی به آب آشامیدنی، سیزده درصد از کثیف بودن کوچه‌ها و سرک‌ها، و دوازده درصد هم از نبود محلات تفریحی شکایت کرده‌اند. همین طور نزدیک به ده درصد از نبود لوحه‌ها در چهار راهی‌ها، جاده‌ها و کوچه‌ها شکایت داشته و بیش از نه درصد هم گفته‌اند که سیستم بیرون کشیدن آب‌های آلوده و کثیف در شهرها وجود ندارد. نبود پارکینگ، دستشویی و قبرستان در داخل شهرها دیگر موضوعاتی بوده‌اند که مصاحبه‌شوندگان از آن شکایت داشته‌اند.

اداره انکشافی فوکس می‌گوید که بیش از نیمی از مصاحبه‌شوندگان با انتخابی شدن شهردارها مخالفت کرده و گفته‌اند درصورتی‌که شهردارها انتخابی شوند، در صورت عدم کارایی شان مردم و رییس جمهور نمی‌‌توانند آنان را از کار برکنار نمایند. این مصاحبه‌شوندگان افزوده که با انتخابی شدن شهردارها، احتمالا افراد بی‌سواد و کم ظرفیت زیادی مانند اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا عهده‌دار پست‌های شهرداری‌ شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала