تشکیل نیروهای ویژه برای تامین امنیت معادن بدخشان

© AP Photo / Rahmat Gulبدخشان
بدخشان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش طلوع، مقام‌های محلی بدخشان از قانون‌مند شدن استخراجِ معادن بدخشان، به‌ویژه معدن لاژورد خبر می‌دهند.

  فیصل بیگزاد، والی بدخشان، می‌گوید: «من سفری که به کابل داشتم با رییس‌جمهور دربارۀ افزایش ناامینی و استخراج غیرقانونی معدن لاجورد از سوی زورمندان گفتم. رییس‌جمهور تصمیم گرفته‌است که معدن لاجورد را قانونی بسازد و به زودی یک واحد ویژۀ امنیتی برای تأمین امنیت معادن بدخشان ایجاد خواهد شد.»
در همین حال، شورای ولایتی و باشنده‌گان بدخشان از این تصمیم حکومت استقبال می‌کنند و می‌گویند که اگر معدن لاژورد قانونی شود، افغانستان به زودی به خودبسنده‌گی خواهد رسید و جنگ‌جویان ضعیف خواهند شد.
طلعت، عضو شورای ولایتی بدخشان، می‌گوید: «این تصمیم رییس‌جمهور ستودنی‌است، چون با قانون‌مند شدن معدن لاجورد هم درآمد دولت بیشتر می‌شود و هم مرکز تمویل هراس‌افگنان در بدخشان تضعیف خواهد شد.»
گرچه باشنده‌گان بدخشان عملی‌شدن این تصمیم رییس‌جمهور را در کوتاه‌مدت دور از امکان می‌دانند؛ اما می‌گویند که اگر لاژورد بدخشان قانونی شود ضمن این که بدخشان به ولایت پیشرفته مبدل خواهد، افغانستان در کوتاه‌مدت به خودبسنده‌گی می‌رسد.
صدیق لعل‌زاد، فعال جامعۀ مدنی، می‌گوید: «معدن لاجورد بدخشان نیم معادن دیگر افغانستان را تشکیل می‌دهد. اگر این تصمیم عملی شود، افغانستان در آینده‌های نزدیک به خودکفایی خواهد رسید.»
شیرزاد، آمر جوانان بدخشان، می‌گوید: «خواست ما این است که رییس‌جمهور کشور باید این تصمیم‌اش را عملی کند و نگذارد که چند تا آدم زورگیر از این معدن به‌گونه شخصی استفاده کنند.»
ولایت بدخشان از لحاظ معادنش یکی از ولایت‌های غنی به شمار می‌رود. گفته می‌شود که زورمندان به علت ناامنی‌ها در این ولایت، از این معادن به نفع شخصی‌شان استفاده می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала