وزارت دفاع ایتلاف داعش و طالبان را بی‌اهمیت خواند

© Photo / کسراوزارت دفاع ایتلاف داعش و طالبان را بی‌اهمیت خواند
وزارت دفاع ایتلاف داعش و طالبان را بی‌اهمیت خواند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های وزارت دفاع افغانستان ایتلاف گروه‌های تروریستی طالبان و داعش در این کشور را بی‌اهمیت توصیف کرده می‌گویند که تمام گروه‌های مسلح مخالف دولت به عنوان «دشمن» شناخته شده و هدف حملات نیروهای امنیتی قرار می‌گیرند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع، امروز در یک کنفرانس خبری گفت که تمام گروه‌های مسلح مخالف دولت دشمن هستند اما نام‌های شان از همدیگر متفاوت است. آقای وزیری می‌گوید: «در افغانستان اگر داعش است، القاعده است، طالبان است، حقانی است و یاهم لشکر طیبه است، هرگروه شان دشمن ما هستند. در میان دشمنان ما برخی اوقات اتحاد و ایتلاف وجود داشته و هرگاه که منافع شان در خطر افتاده باهم جنگ هم کرده‌اند. اما برای ما فرقی نمی‌کند که اگر یک‌جا یا هم جدا باشند، برای ما دشن هستند و ما در عملیات‌های برنامه‌ریزی شده خود تمام شان را هدف قرار می‌دهیم.»

اخیرا برخی از رسانه‌های داخلی گزارش دادند که گروه‌های طالبان و داعش در مناطق شرقی افغانستان ایتلاف کرده و مشترکا علیه نیروهای امنیتی این کشور اقدام خواهند کرد.

سخنگوی وزارت دفاع همچنین گفت که یک مدتی جنگجویان گروه‌های تروریستی طالبان و داعش در ولایت ننگرهار متحدانه و زمانی‌ هم به صورت جداگانه علیه نیروهای امنیتی می‌جنگیدند. وی تاکید کرد که ایتلاف این دو گروه تروریستی تفاوتی ایجاد نمی‌کند و در حملات نیروهای امنیتی جنگجویان هر دو گروه مورد هدف قرار می‌گیرند. دولت وزیری گفت: «ما زمانی که علیه تروریستان داعش حملاتی انجام می‌دهیم، اگر طالبان را هم ببینیم هدف قرار می‌ دهیم. بنابراین برای ما اهمیتی ندارد.»

در همین‌حال، جنرال محمد حبیب حصاری رییس اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان، می‌گوید که جنگجویان گروه‌های تروریستی داعش و طالبان در ولایت ننگرهار طی روزهای اخیر تلفات سنگینی دیده‌اند. او که با دولت وزیری در یک کنفرانس خبری در مورد وضعیت امنیتی افغانستان به خبرنگاران معلومات می‌داد، گفت گروه‌های طالبان و داعش در شرق افغانستان تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند.

رییس اوپراسیون وزارت دفاع همچنین تاکید کرد که گروه طالبان برای این که توانسته باشد فشار نیروهای امنیتی را در ولایات شرقی به ویژه ننگرهار کاهش دهد، تلاش دارد تا نیروهای امنیتی را در ولایات جنوبی، شمالی و غربی افغانستان بکشاند. جنرال حصاری گفت: «تلاش زیاد دارد تا قسمتی از فشاری را که ما در آن استقامت(شرق) داریم کم بکند. به همین دلیل می‌خواهد ما را در استقامت‌های شمال، شمال‌شرق و جنوب هم بکشاند. ما فعلا نوزده عملیات پلان شده در سیزده ولایت کشور داریم. این عملیات‌ها برای پاک‌سازی تروریستان راه‌اندازی شده است.»

جنرال محمدحبیب حصاری افزود که وضعیت امنیتی آن طوری‌که تبلیغات می‌شود نیست. به گفته او، بیشتر تبلیغات‌ها در مورد وضعیت امنیتی هلمند صورت گرفته است. آقای حصاری گفت که افراد طالبان در این ولایت تلاش‌های خود را به منظور ناامن ساختن این منطقه بیشتر ساخته است. اما او تاکید کرد که از شدت درگیری‌ها در این ولایت کاسته شده و فعلا تنها در ولسوالی‌های نادعلی و ناوه ولایت هملند ادامه دارد. وی تاکید کرد که منطقه «چاه انجنیر» در ولسوالی نادعلی که از مناطق کلیدی به شمار می‌رود، دوباره تحت تصروف نیروهای امنیتی افتاده است. به گفته جنرال حصاری، طالبان با بیرون شدن از این منطقه، یکی از دست‌آوردهای مهم شان را در ولایت هملند از دست داده‌اند.

این مقام وزارت دفاع همچنین تاکید کرد که وضعیت امنیتی در ولایت هملند روبه بهبود است و برخی از راه‌های منتهی به شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند که در نتیجه بمب‌گذاری طالبان مسدود شده بود، بازگشایی شده است. جنرال محمدحبیب حصاری می‌گوید که نیروهای امنیتی در ولایت هلمند از هفت ماه به این سو مصروف جنگ هستند. به گفته او، طالبان در این جنگ توسط قاچاقبران مواد مخدر حمایت می‌شوند.

رییس اوپراسیون وزارت دفاع از تلفات سنگین طالبان نیز طی یک هفته گذشته خبر داد. او گفت که در این هفته 518 تن از افراد طالبان کشته، 188 تن زخمی و همچنین 43 تن دیگر بازداشت شده‌اند. آقای حصاری تاکید کرد که رقم تلفات جنگجویان طالبان در یک هفته گذشته به بلندترین رقم خود رسیده است.

جنرال محمدحبیب حصاری خبر ایجاد واحد جدیدی توسط گروه طالبان در ولایت هلمند را تایید کرده می‌گوید «قطعه سرخ» که از آن به عنوان قطعه کماندوی نیروهای طالبان یاد می‌شود، در جریان زمستان گذشته ایجاد شده است. وی گفت برخلاف آنچه که تبلیغات می‌شود قطعه سرخ از توانایی جنگی لازم برخوردار نیست و با دیگر دسته‌های طالبان تفاوت چندانی ندارد. آقای حصاری افزود که جنگجویان قطعه سرخ مربوط به گروه طالبان در جنگ جاری در هلمند بیشترین تلفات را متقبل شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала