راه‌اندازی چند پروژه مهم انکشافی در مناطق مرکزی افغانستان

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: بدنبال اعتراض گسترده جنبش روشنایی در مورد اعمال تبعیض از سوی رهبران حکومت وحدت ملی علیه باشندگان مناطق مرکزی افغانستان، مقام‌های این حکومت از راه‌اندازی چند پروژه مهم انکشافی در این مناطق خبر داده‌اند.

دفتر سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، می‌گوید که این پروژه‌ها شامل آغاز تدارکات برای احداث سرک‌های دره‌صوف- یکاولنگ، یکاولنگ-قندهار، دوشی-بامیان، بخش اول سرک گردن‌دیوال، قسمت دوم سرک میدان شهر-بامیان، سرک نیلی، ورس و پنجاب، سرك قره باغ- جاغوری، سرك اسپيلان- ميرامور و همچنین سرك‌های داخل شهر نيلی مرکز ولایت دایکندی می‌شوند.

دفتر آقای دانش می‌گوید که بیشتر این پروژه‌ها از سال‌های گذشته راکد و متوقف مانده بود. دفتر معاون دوم ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای می‌گوید:‌ «حکومت وحدت ملی مصمم است که در جهت رونق اقتصادی و تجارتی و بهبود وضعیت زندگی مردم، پروژه‌های کلانی را که در طول سالیان اخیر راکد و متوقف مانده بودند، با مدیریت درست فنی و تخنیکی از نو فعال ساخته و به بهره برداری بسپارد. بخشی از پروژه‌های عام المنفعه مربوط به شاهراه‌های ترانسپورتی در مناطق مرکزی که در سال روان عملا در برنامه‌ریزی و مرحله اجرا قرار دارند، می‌باشند.»

سرک‌های یکاولنگ ولایت بامیان و دره‌صوف ولایت سمنگان، از مهم‌ترین شاهراه‌های افغانستان به شمار می‌رود. این سرک به طول 180 کیلومتر شمال افغانستان را به جنوب وصل می‌کند. پروژه احداث این سرک توسط بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود.

همچنین سرک یکاولنگ-قندهار نیز از شاهراه‌های مهم به شمار می‌رود. این سرک که 550 کیلومتر طول خواهد داشت، به عنوان بخش سوم دهلیز شمال به جنوب حساب می‌شود. دفتر معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که اسناد تدارکاتی این پروژه بزرگ جهت اعلان داوطلبی آماده و به بانک انکشاف آسیایی فرستاده شده و پس از تایید این بانک، کار تدارکاتی آن شروع خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала