اگر روسیه هدیه به افغانستان بدهد، پس حق دارد که او منافع روسیه را درنظر بگیرد

© Photo / Russian Helicoptersهلیکوپترهای می – 35
هلیکوپترهای می – 35 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در مقایسه با تفنگ های خودکار، هلیکوپتر نیاز به نگهداری، پرزه جات و مهمات دارد

دمیتری ویرختوروف، تحلیلگر مسائل آسیای مرکزیدر مقاله در سایت فارسی رو نوشته که جنگ شدید با نیروهای "دولت اسلامی" یا داعش در شرق افغانستان یک بار دیگر موضوع کمک های نظامی مسکو به کابل را داغ ساخته است. طوریکه روزنامه «ایزوستیا» می نویسد، افغانستان امیدوار به این است که روسیه مانند تفنگ های کلاشینکوف و گلوله های آن که در ماه فیبروری همین سال به طور رایگان به کابل داد، هلیکوپترهای جنگی می — 35 را نیز به طور بلا عوض بدهد.

درهمین حال این موضوع دارای چند جنبه است و ارزش آن را دارد که به آن توجه شود. نخست، اینکه روسیه می تواند هلیکوپتر ها را بدون پرداخت هزینه و یا با تخفیف قابل توجهی بدهد، در اینجا به این مشکل بر خواهند خورد که بدون کدام توافقنامه همکاری استراتژیک بین دو طرف که در آن زمینه همکاری ها، نیازمندی ها و وظایف دو طرف در دراز مدت در چارچوب این توافقنامه مشخص و گنجانیده نشده باشد، انجام نمی شود. هرگونه ابزار آلات جنگی مطابق به چارچوب موافقتنامه همکاری استراتژیک یا به اساس قرار داد فروش تجهیزات عرضه می شود.

سفیر روسیه در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
سفیر روسیه با مشاور رئیس جمهور افغانستان به خاطر شهروند اسیر روسی ملاقات کرد

ویریختوروف مینویسد, ایالات متحده امریکا مقدار قابل توجهی از تجهیزات مختلف نظامی افغانستان را تامین می کند، به طور مثال، چندی پیش تصمیم گرفته شده بود که برای ارتش افغانستان یک هزار و سه صد وسایط نقلیه جاده ای بدهند. اما بین ایالات متحده امریکا و افغانستان توافق همکاری استراتژیک امضا شده است. پرسش این جا پیش میاید که چرا روسیه بدون امضا کدام سند همکاری مشابه این تجهزات را به افغانستان بدهد؟

دوم، در مقایسه با تفنگ های خودکار، هلیکوپتر نیاز به نگهداری و قطعات پرزه جات و مهمات دارد. در حال حاضر موضوع ایجاد مرکز خدمات برای ترمیم و نگهداری هلیکوپترهای می — 17 که پیش از آن خریداری شده بود و نیاز به ترمیم و نگهداری دارند در افغانستان به میان آمده است. البته که برای هلیکوپترهای می —35 هم همین قسم مشکلات پیش میاید، مخصوصا که این هلیکوپترها به طور فعال در جنگ ها شرکت خواهند کرد و ممکن که آسیب ببینند. تمام این کارها باید بر اساس یک توافقنامه انجام بگیرد. در صورت امضای توافقنامه همکاری استراتژیک باید چند ماده ای را بگنجانند که طبق آن این هلیکوپترها را ترمیم، نگهداری و وسایل مورد نیاز شان را تامین کنند. اگر این چیزها را نگنجانند، هدیه روسیه به زودی از بین میرود و معلوم می شود که بی فایده بوده است.

Генсек НАТО Йенс Столтенберг - اسپوتنیک افغانستان
بررسی اوضاع افغانستان توسط ناتو و روسیه

سوم، اگر روسیه چنین هدیه ارزشمند به افغانستان میدهد، پس روسیه حق دارد که منتظر این باشد که طرف افغانستان او منافع روسیه را درنظر بگیرد. تا به حال با این همه اطمینان از دوستی، به منافع اقتصادی و سیاسی روسیه در افغانستان هیچگونه توجه نشده است. همانطور یکه معمول است از هدیه های با ارزش باید سپاس گزاری کرد، در توافقنامه همکاری استراتژیک باید مشخص شود که چگونه افغانستان به خاطر پشتیبانی و عرضه هلیکوپترهای جنگی از روسیه سپاسگزاری می کند.

به نظر این تحلیل گر مسائل آسیای مرکزی بهتر خواهد بود که هلیکوپتر های می —35 بر اساس یک توافقنامه دراز مدت همکاری استراتژیک در اختیار نیروه های افغانستان قرار داده شوند. در غیر این صورت از هلیکوپترهای داده شده به طور درست استفاده نخواهند شد و سهم قابل توجهی در مبارزه با تروریسم نخواهند داشت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала