ایتوا: روند تدقیق قانون انتخابات دارای نقیصه است

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyПарламентские выборы в Сирии
Парламентские выборы в Сирии - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: دیده‌بان انتخابات و شفافیت افغانستان، ایتوا، از اقدام‌های اخیر حکومت افغانستان برای آغاز روند اصلاحات انتخاباتی از طریق تعدیل قانون انتخابات استقبال کرده، اما می‌گوید بدلیل این که در روند تدقیق این قانون نهادهای جامعه مدنی و احزاب سیاسی دخیل نیستند، این روند دارای یک نقیصه عمده است.

این نهاد ناظر بر روند انتخابات می‌گوید: «ایتوا کار کمیته تدقیق طرح قانون انتخابات به رهبری معاون دوم ریاست جمهوری و به حضور قاضی القضات، وزیر عدلیه، لوی سارنوال، رییس کمیسون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، رئیس بورد عدلی و قضایی ریاست جمهوری، رییس اداره امور و دیگر اعضا را مثبت تلقی کرده، اما عدم مشارکت جامعه مدنی و احزاب سیاسی را در روند تدقیق قانون انتخابات یک نقیصه عمده می‌داند.»

ایتوا از حکومت افغانستان خواسته تا به منظور غنامندی هرچه بیشتر طرح قانون انتخابات و تقویت اعتبار روند اصلاحات انتخابات، از نظریات جامعه مدنی بهره گرفته و مشارکت آنان را در روند تامین کند.

دیده‌بان انتخابات و شفایت افغانستان می‌افزاید که طرح‌های پیشنهادی کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی تا حدی زیاد منعکس کننده نظریات جامعه مدنی، کارشناسان داخلی و بین‌المللی بود و توجه به آن می‌تواند اصلاحات لازم و ضروری را در نظام انتخاباتی کشور سبب شود. ایتوا پیشنهاد کرده که هرگونه اصلاحات در قانون انتخابات که در مخالفت با طرح‌های پیشنهادی کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی نباید از سوی کابینه مورد تایید قرار گیرد.

کابینه افغانستان روز شنبه طرح قانون انتخابات را مورد بحث قرار داد اما تصمیم گیری در مورد آن را به جلسه بعدی کابینه موکول کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала