یک میلیون تن از برق همیشه‌گی در شهر مزارشریف بهره‌مند خواهند شد

© Sputnik / Zuhal Sarhadمزار
مزار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر بنیاد این پروژه ۵۰ میگاوات برق تولید خواهد شد که این معادل ۳۴۵ میگاوات ساعت در سال یا تقربیا اگر با برق فعلی کشور مقایسه کنیم

بانک جهانی برای ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی درافغانستان یک شرکت خصوصی داخلی را کمک‌های فنی و مالی می‌کند. مسؤولان وزارت انرژی و آب می‌گویند که تا دو سال دیگر یک دستگاه تولید برق گازی با ظرفیت ۵۰ میگاوات برق با کمک شرکت غضنفر و بانک جهانی ساخته خواهند شد.

گفته می‌شود که با عملی‌شدن این پروژه یک میلیون تن از برق همیشه‌گی در شهر مزارشریف بهره‌مند خواهند شد.

بر بنیاد این تفاهم‌نامه شرکت غضنفر با همکاری بانک جهانی، با سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیون دالربرای ساخت یک دستگاه تولید برق از گاز، در حوزۀ گازی شبرغان سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه، این سرمایه‌گذاری را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید که باید زمینه‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک بخش خصوصی و عامه، در تولید انرژی برق در کشور فراهم شود.

آقای عبدالله می‌گوید: «از همکارهای ما در حکومت، توقع ما این است چون یک نمونه بسیار خوب است با تمام قوت از این حمایت صورت بگیرد و درد سر اضافی برای بخش خصوصی که جرئت کرده و سرمایه‌گذاری کرده، ایجاد نکنیم.»

علی‌احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب می‌گوید: «بر بنیاد این پروژه ۵۰ میگاوات برق تولید خواهد شد که این معادل ۳۴۵ میگاوات ساعت در سال یا تقربیا اگر با برق فعلی کشور مقایسه کنیم، حدود ۳۴ درصد برق داخلی را در بر می‌گیرد.»

از سویی هم، قیوم قیومی، مشاور ارشد رییس‌جمهور در بخش انرژی، می‌گوید که سرمایه‌گذاری روی تولید برق از منابع داخلی کشور را از وابسته‌گی به برق وارداتی بی‌نیاز خواهند ساخت.

آقای قیومی می‌گوید: «سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید برق برای خودبسنده‌گی افغانستان در این بخش، مفید است و حکومت برای حمایت از بخش خصوصی تعهد جدی دارد.»

رابرت سام، رییس بانک جهانی در افغانستان، می‌گوید: «با مشارکت ما و بخش خصوصی با حکومت در پیش‌برد پروژه‌های مشترک، که یکی از برنامه‌های مهم برای رُشد است و قرار است این برنامه در نشست بروکسل نیز تأیید شود؛ ما تلاش می‌کنیم تعهداتی را در این بخش داشته باشیم.»

به گزارش طلوع نیوز، وزیر انرژی و آب می‌گوید که تا دوهفتۀ دیگر سومین توربین تولید برق در بند برق کجکی فعال آغاز شد و با به‌کارشدن این توربین حدود ۳۰ درصد برق تولیدشده از بند برق کجکی افزایش خواهند یافت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала