برای نخستین بار یک مرکز آموزشی فزیوتراپی در کابل گشایش یافت

© Sputnik / Igor Zarembo /  مراجعه به بانک تصاویر A surgical nurse at the X-ray surgery department of the Baltic Fleet's hospital, adjusting the settings of an angiography machine, before using it during a surgery
A surgical nurse at the X-ray surgery department of the Baltic Fleet's hospital, adjusting the settings of an angiography machine, before using it during a surgery - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با جذب 200 تن از دانشجویان رشته فزیوتراپی در هفت ولایت کشور، نخستین مرکز آموزشی فزیوتراپی به همکاری مالی اتحادیه اروپا و موسسه کمیته ناوری برای افغانستان امروز سه شنبه در کابل گشایش یافت.

خبرگزاری رشد به نقل از نجیب الله صافی رئیس عمومی طب وقایوی وزارت صحت عامه گزارش میدهد:- "با وجود پیشرفت در عرضه خدمات صحی به هموطنان باز هم مشکلات متعدد وجود دارد".

صافی افزوده است:- "یکی ازمشکلات عمده در افغانستان عدم خدمات فزیوتراپی است که دلیل آن هم نبود افراد آموزش دیده در این عرصه می باشد".

رئیس طب وقایوی وزارت صحت اظهار داشته است:- "همزمان با گشایش این مرکز 200 تن از دانشجویان علاقه مند در رشته فزیوتراپی توسط وزارت صحت جذب شده که 50 درصد آن را بانوان تشکیل می دهند".

وی علاوه کرده است:- "هفت مرکز دیگر آن در ولایات هرات، بلخ، ننگرهار، خوست و کندهار می باشد".

صافی گفته است:- "این مرکز به همکاری مالی اتحادیه اروپا ساخته شده است و روند تدریس آن را در این انستیتوت کمیته ناروی برای افغانستان به عهده دارد".

وی از دانشجویانی که در این رشته جذب شده است می خواهد که از سهولت ایجاد شده استفاده عظیمی نمایند تا مصدر واقعی خدمت به مردم و جامعه باشند.

عبدالستار، معاون انستیتوت غنضفر با توصیف مسلک فزیوتراپی گفته است:- "گشایش انستیتوت فزیوتراپی یکی از خدمت های مهم دیگر اتحادیه اروپا در افغانستان است".

وی افزوده است:- "نیازمندی افغانستان در این رشته مبرم است که تا هنوز دولت در این زمینه توجه نکرده است".

استاد حبیب الرحمان، رئیس مرکز فزیوتراپی با بیان اینکه امروز یک صفحه دیگر در عرصه علم و هنر باز شده گفته است:- "نیازمندی در این رشته فوق العاده است که باید توجه خاص در این زمینه صورت بگیرد".

وی تصریح کرده است:- "سه دهه جنگ در افغانستان افراد معلول زیادی را به جا گذاشته است که نیازمند دستان مسلکی افرادی است که در رشته فزیوتراپی تحصیل کرده باشند".

رئیس مرکز فزیوتراپی گفته است:- "پیش از این به کمک مالی (آی هو ام)، 480 تن از طریق برنامه های بلند بردن ظرفیت وآموزش کوتاه مدت فارغ شده که هنوز جذب کار نشده است".

رئیس مرکز فزیوتراپی با انتقاد از دولت گفته است:- "در شفاخانه‌ای که  200 بستر دارد 2 بست فزیوتراپ موجود اند که به هیچ عنوان نمی توانند پاسخگو باشند".

وی از وزارت صحت عامه خواست که توجه لازم در این زمینه داشته باشند.

در همین حال گابریل اوکتاویان لیونتی رئیس بخش صحت و ارتباط کمک به بازسازی و انکشاف اتحادیه اروپا در افغانستان گفته است:- "اتحادیه اروپا با وزارت صحت افغانستان همکاری زیادی داشته تا سکتور صحت را در افغانستان تقویت کنند".

لیونتی افزوده است:- "تا زمانی که مردم افغانستان در زمینه های عرضه خدمات صحی در افغانستان و بخش های دیگر با دولت همکاری نداشته باشند کمک های اتحادیه اروپا نیز عملی نخواهد شد".

نماینده اتحادیه اروپا گفته است:- "گشایش این مرکز هنوز هم در مرحله نخست است ما تلاش داریم تا کار بهتر در این زمینه صورت بگیرد".

لیونتی از دیگر موسسات خارجی همکار در افغانستان خواست که با همکاری خویش این برنامه را رونق بدهند.

او اظهار کرد: در این مرکز مسئولان کمیته ناروی در افغانستان از نصاب جدید روز استفاده خواهند نمود.

واتردال رئیس کمیته ناروی در افغانستان گشایش مرکز فزیوتراپی را یک اقدام نیک عنوان کرده گفت:- "این پروگرام همبستگی مردم اروپا با مردم افغانستان است".

وی از دانشجویان خواست که با تلاش خویش در این انستیتوت مصدرعرضه خدمات فزویوتراپی در کشور خود باشند.

عبدلوکیل یک تن از دانشجویان این مرکز چنین می گوید:- "خوشحالم که از استادان ورزیده و نصاب تعلیمی جدید مسلک مقدس فزیوتراپی را یاد گرفته و مصدر خدمت به مردم خویش باشم".

فزیوتراپی یکی از رشته های نگهداری بهداشتی است که محراق توجه آن حرکت، فعالیت و زیاد ساختن توانمندی انسان می باشند که با استفاده از روش های فزیکی و صحتمندی اجتماعی، فزیکی و روانی را حفظ و وانکشاف می دهد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала