نظامیان پیشین: حکومت وحدت ملی در دو سال کاری اش ناکام بوده است

© Sputnik / Aleksey Vitvitskiy /  مراجعه به بانک تصاویر افغانستان در نشست وارسا به خواست خود رسید
افغانستان در نشست وارسا به خواست خود رسید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در این دو سال افغانستان در چندین بخش گواه نبرد سنگینی بود و در این مدت بیش از ۲۰ هزار رویداد ضد امنیت به شمول بیش از ۱۵۰ حمله انتحاری را افغانستان شاهد بوده

شماری از نظامیان پیشین می گویند، حکومت وحدت ملی در دو سال کاری اش در تامین امنیت و نابودی طالبان ناکام بوده است.

حکومت وحدت ملی دو ساله شد و از رهگذر امنیتی در این مدت با فراز و فرود های زیادی همراه بود. تنها ساعت های محدود پس از مراسم تحلیف رییس جمهور، طالبان با حمله انتحاری در جاده میدان هوای بین المللی کابل دشمنی شان را با این حکومت آشکار کردند، اما حکومت وحدت ملی در نخستین روز کاری اش توافقنامه جنجالی امنیتی با امریکا را امضا کرد.

در این دو سال افغانستان در چندین بخش گواه نبرد سنگینی بود و در این مدت بیش از ۲۰ هزار رویداد ضد امنیت به شمول بیش از ۱۵۰ حمله انتحاری را افغانستان شاهد بوده که بزرگترین این حملات حمله ۵ مهاجم 

در سال نخست حکومت وحدت ملی همچنان طالبان و دیگر گروه های هراس افگن جغرافیای جنگ را تغییر داده و ریشه های نا امنی را از جنوب افغانستان بیشتر به شمال کشور وسیع تر ساختند.

هر چند جنوب کشور هنوز هم در اتش جنگ میسوزد، اما نظامیان افغان در داغ ترین میدان های نبرد مانع پیشروی طالبان شدند و مسلط شدن بر ۷ ولایت و ۶۰ ولسوالی که به باور وزارت دفاع ملی هدف عمده شورشیان بود را به یک رویا به این گروه ها مبدل ساختند و برای سرکوب هسته طالبان در دو سال حکومت بیش از ۱۸ هزار عملیات نظامی اجرا کرده اند اما سقوط شهر کندز بزرگترین رویداد امنیتی در این مدت بود.

به گزارش آریانا نیوز طالبان پس از ۱۴ سال برای نخستین بار مرکز یک ولایت را سقوط دادند و ۳ روز تمام بر شهر کندز مسلط شدند.

کرزی - اسپوتنیک افغانستان
حامد‌کرزی: هدفم حمایت از طالبان نیست

در دو سال کاری حکومت وحدت ملی همچنان ولسوالی های زیادی به ویژه ولسوالی های قلعه زال، دشت ارچی، چهار دره و خان در کندز، ولسوالی های خواجه غار و درقد در تخار، وردوج یمگان و بهارک در بدخشان، تاله و برفک و ولسوالی دهنه غوری در ولایت بغلان، خانشین موسی، قلعه نادعلی و نوزاد مارجه گرمسیر و ناوه در ولایت هلمند، کوهستانات در سرپل و ولسوالی خماب و بخش های ولسوالی های قوش تیپه و دراز آب در ولایت جوزجان، جانی خیل در پکتیا و اومنه در پکتیکا میان طالبان و نیروهای امنیتی دست به دست شده و هنوز هم ۹ ولسوالی زیر حاکمیت طالبان است.

جنرال جان نیکلسون، فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان می گوید: "ما به این باور هستیم که افغانها بالای ۶۸ یا ۷۰ درصد جمعیت کنترول یا به شدت نفوذ دارند، دشمن بالای ده درصد از جمعیت کنترول دارد و ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت زیر جنگ میان دو طرف هستند."

تلفات سنگین طالبان در حملات هوایی در غزنی و کندز

شدت نا امنی ها همچنان در دو سال کار حکومت کاخ سفید را وادار به حفظ ۸۴۰۰ نظامی اش تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان ساخت و با شعله ور شدن تنور جنگ هلمند سربازان آمریکا نیز وارد به جنگیدن با طالبان در این ولایت شدند.

در ۴ سال کاری حکومت در کنار زخمی شدن و جان باختن هزاران نظامی افغان و کشته شدن هزاران شورشی طالب ۱۰ هزار غیر نظامی نیز کشته و زخمی شده اند.

در کنار دهها رویداد، به گروگان گرفتن مسافران در شاهراه ها، گروگانگیری ۳۱ مسافر در شاهراه کابل قندهار و ربوده شدن ۲۰۰ تن در شاهراه کندز تخار که طالبان شماری از این مسافران را کشته و یا هم سربریدند از بزرگترین رویداد های گروگانگیری در دو سال کاری حکومت بود.

زاخارووا: اختلاف سران افغانستان و آشتی طالبان با داعش نگران کننده است - اسپوتنیک افغانستان
زاخارووا: اختلاف سران افغانستان و آشتی طالبان با داعش نگران کننده است

طالبان همچنان در مدت ۲ سال کاری حکومت با حملات مرگبار شماری از نظامیان افغان را در ولسوالی های جلریز میدان وردک و وردوج بدخشان سربریدند.

ظهور داعش در سال ۱۳۹۴در ولایت شرقی ننگرهار بیم ها در میان افغانها را بیشتر ساخت، اما داعشیان پس از آزار و اذیت و سربریدن های غیر نظامیان در ولسوالی های کوت و اچین ننگرهار با واکنش های شدید نظامیان افغان روبرو شده و نیروهای ویژه در عملیاتی هسته یی داعش را در این ولایت ضربه زدند و آنان را مجبور به فرار ساختند.

نظامیان افغان همچنان پس از تشکیل حکومت وحدت ملی حمایت های بیشتر جهانیان را بدست آورده و در ۲ سال چندین چرخبال و تجهیزات سنگین نظامی از سوی کشور های منطقه و جهان دریافت کردند.

افشای مرگ ملا عمر و کشته شدن ملا اختر محمد منصور همچنان از رویداد های دیگر اند که در ۲سال کاری حکومت وحدت ملی اتفاق افتاده است، اما در این مدت جان گرفتن القاعده و ظهور چندین گروه شورشی دیگر را نیز افغانها شاهد بوده اند.

اعدام توسط پیچاری مرگبار - اسپوتنیک افغانستان
قاتل سرباز امریکائی جنگدیده افغانستان اعدام میشود

در این ۲ سال نظامیان افغان همچنان درگیر نبرد شدید با نظامیان پاکستانی در مرز تورخم شدند، اما جان باختن زره ور زاهد فرمانده پولیس ننگرهار در نتیجه انفجار ماین در ولسوالی حصارک این ولایت در روز های پایان ۲ ساله گی حکومت وحدت ملی در کنار افغانها چشمان رییس جمهور را نیز اشک آلود ساخت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала