اعتراض نمایندگان پشتون به شعار «مرگ بر کرزی» در خیمه لویه جرگه

© US State Departmentاعتراض نمایندگان پشتون به شعار «مرگ بر کرزی» در خیمه لویه جرگه
اعتراض نمایندگان پشتون به شعار «مرگ بر کرزی» در خیمه لویه جرگه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از نمایندگان پشتون در مجلس نمایندگان، در برابر سردادن شعار «مرگ بر کرزی» در مراسمی در خیمه لویه جرگه، واکنش نشان داده می‌گویند که این شعارها توهینی به تمام مردم به شمار می‌رود.

روز جمعه، نهم میزان، در مراسم گرامی‌داشت از پنجمین سالروز ترور برهان‌الدین ربانی رییس پیشین شورای عالی صلح و از رهبران ارشد جهادی، برخی از شرکت‌کنندگان این مراسم شعار «مرگ بر کرزی» سردادند. حامد کرزی رییس جمهور پیشین که خود نیز در این مراسم شرکت کرده بود، در واکنش به بلند شدن شعار «مرگ بر کرزی» از جا بلند شده و یکی از کسانی را که شعار مرگ بر وی می‌فرستاد، از میان دیگر جمعیت حاضر در تالار به پشت میز خطابه برد و در آنجا وی را به آغوش کشید. حامد کرزی که اخیرا با برخی از رسانه‌ها گفتگوهای جنجال‌برانگیزی در مورد چگونگی حمایت از گروه طالبان داشت، پس از به آغوش کشیدن یک معترض، گفت که امریکا شعارهای «مرگ بر کرزی» زیاد فرستاده است. او این شعارها را به امریکایی‌ها نسبت داد و همچنین تاکید کرد که در حال حاضر افغانستان مورد مداخلات زیادی خارجی‌ها قرار دارد.

در این مراسم شماری از مقام‌های ارشد دولتی به ویژه رهبران اصلی جمعیت اسلامی افغانستان که برهان‌الدین ربانی قبلا رهبری آن را به عهده داشت نیز حضور داشتند.

با این‌حال، شعارهای «مرگ بر کرزی» واکنش برخی از نمایندگان پشتون در مجلس را بدنبال داشت.

عبدالقادر قلاتوال نماینده ولایت زابل در مجلس نمایندگان، در جلسه عمومی روزشنبه، گفت که بلند شعار «مرگ بر کرزی» یک حادثه اتفاقی نبود. آقای قلاتوال تاکید کرد: «ما هم می‌‌توانیم بهتر از دیروز توهین کنیم، اما سو استفاده از آزادی بیان جرم است و ارتکاب جرم هم در قانون وضاحت دارد.»

همچنین حمیدلالی حمیدزی نماینده ولایت قندهار نیز، شعارهای دیروزی در خیمه لویه جرگه علیه حامد کرزی را «توهینی» علیه مردم پنداشته می‌گوید که آقای کرزی توسط کسانی مورد تحقیر و توهین قرار گرفت که به آنان رتبه‌های جنرالی داده بود. این نماینده قندهار شعارهای «مرگ برکرزی» را سازماندهی‌شده و قصدی خواند.

میربت‌خان منگل نماینده ولایت خوست نیز، از بلند شدن شعار مرگ بر حامد کرزی در خیمه لویه جرگه شدیدا انتقاد کرد و گفت که قبلا از این نیز در مراسم مشابهی صبغت‌الله مجددی از رهبران ارشد جهادی تحقیر و توهین شده بود. صبغت‌الله مجددی در مراسمی که دو سال قبل به مناسبت گرامی‌داشت از سالروز ترور احمدشاه مسعود در خیمه لویه جرگه برگزار شده بود، بدلیل حمایت‌اش از اشرف‌غنی در انتخابات جنجالی سال 2014 توسط شرکت‌کنندگان این مراسم مورد اعتراض شدید قرار گرفت. آقای مجددی که قبلا در چنین مراسمی‌های شرکت می‌کرد، اما پس از آن شرکت نکرد.

میربت‌خان منگل در جلسه عمومی روز شنبه مجلس نمایندگان مدعی شد که اعتراضات روز جمعه در خیمه لویه جرگه علیه حامد کرزی از قبل طراحی و سازماندهی شده بود. وی تاکید کرد: «کسانی که توهین می‌کنند، ما راهم دستکم نشمارید، ماهم سیال شما هستیم.»

این نماینده ولایت خوست گفت که برگزاری مراسم‌های گرامی‌داشت از رهبران جهادی و سیاسی به منظور توهین کردن کسان دیگری صورت می‌گیرد.

ملا سیدمحمد آخوند دیگر عضو مجلس نیز مدعی شد که تحقیر و توهین شدن حامد کرزی در خیمه لویه جرگه یک اتفاق تصادفی نبود. او تاکید کرد که این توهین به تمام باشندگان «لوی قندهار» به شمار می‌رود. لوی قندهار شامل ولایات جنوبی و جنوب شرقی کشور می‌شود. این عضو مجلس افزود که برای نخستین بار نیست که سران پشتون در خیمه لویه جرگه مورد تحقیر و توهین قرار می‌گیرند.

ملاسیدمحمد آخوند همچنین افزود که در میان پشتون‌ها نیز افرادی وجود دارند که مثل هواداران احمدشاه مسعود مسلحانه روی جاده‌ها برآیند و دست به آزار و اذیت مردم بزنند.

در همین‌حال، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان نیز، از بلند شدن شعارهای «مرگ بر کرزی» در خیمه لویه جرگه انتقاد کرد و افزود که باید شماری از برگزارکنندگان مراسم گرامی‌داشت از پنجمین سالروز ترور برهان‌الدین ربانی نزد حامد کرزی رفته و از او در باره موضوع روز جمعه دلجویی کنند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала