افزایش میزان مرگ و میر در کندز پس از تخریب شفاخانه داکتران بدون مرز

© AFP 2023 / Nasir WAQIF Medecins Sans Frontieres (MSF) hospital in Kunduz
Medecins Sans Frontieres (MSF) hospital in Kunduz - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: سازمان داکتران بدون مرز اعلام کرده که پس از تخریب شفاخانه این سازمان در ولایت کندز در نتیجه یک حمله هوایی نیروهای امریکایی، میزان مرگ و میر در این ولایت افزایش یافته است.

این سازمان با گذشت یک سال از حمله بالای شفاخانه داکتران بدون مرز در کندز، افزوده که تاحال موفق نشده است تا فعالیت خود را در این ولایت از سر بگیرد.

سازمان داکتران بدون مرز با گرامی‌داشت از اولین سالروز قربانیان حمله هوایی امریکا بالای شفاخانه این سازمان در کندز، می‌گوید: «با گذشت یک سال از مسدود شدن این شفاخانه، میزان مرگ و میر در کندز و مناطق اطراف آن افزایش یافته است.»

گیلهم مولینی رییس سازمان داکتران بدون مرز در افغانستان می‌گوید: «ما تاحال موفق نشده‌ایم در مورد از سرگیری فعالیت‌های صحی در کندز تصمیم بگیریم. ما تلاش می‌کنیم تا از طرف‌های درگیرجنگ در افغانستان تعهدات محکم و استوار مبنی‌بر این‌که باید اهداف نظامی از ملکی متمایز باشند و این‌که شفاخانه‌ها و کارمندان صحی باید مصوون بمانند، بدست آریم.»

در سوم اکتوبر سال گذشته‌ی میلادی، پس از سقوط شهر کندز بدست افراد طالبان، نیروهای هوایی امریکایی بالای شفاخانه داکتران بدون مرز به ظن این که طالبان در شفاخانه داکتران بدون مرز جای گرفته‌اند، مورد حمله قرار دادند. سازمان داکتران بدون مرز می‌گوید که در این حمله 42 تن به شمول 14 کارمند این سازمان، 24 بیمار داخل بستر و چهار پرستار کشته شدند و بیش از 37 تن دیگر هم زخم برداشتند.

بدنبال این حمله، ایالات متحده امریکا اعلام کرد که این حمله اشتباهی صورت گرفته است.

اما رییس سازمان داکتران بدون مرز در افغانستان حمله هوایی نیروهای امریکایی علیه شفاخانه این سازمان در کندز را اقدامی در برابر تمام خدمات صحی توصیف کرده است. آقای مولینی می‌گوید: «به نظر ما این اقدام فقط در برابر یک شفاخانه در کندز صورت نگرفته، بلکه به صورت کل در برابر خدمات صحی در افغانستان و در تمام مناطق جنگ زده صورت گرفته است. در جریان سالی که گذشت، ما همواره مشغول بحث‌های داغ با تمام طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان بودیم و تلاش کردیم تا به آنها قوانین جنگ را واضح سازیم و از آنها خواستار تعهد صریح مبنی‌بر رعایت قوانین متذکره شدیم.»

سازمان داکتران بدون مرز که از سال 1980 به این سو در افغانستان کار می‌کند، فعالیت‌اش را پس از هدف قرار گرفتن شفاخانه‌اش در کندز متوقف ساخت.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала