چرا دوستم در جنگ باید تنها باشد؟

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoجنرال دوستم
جنرال دوستم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آیا دیگر بیگانگان در کشورماحاکمیت ندارند؟

در این هفته معاون اول رییس جمهورو نماینده خاص رییس جمهور در امور حکومت داری خوب واکنش های جدی در مورد عملکرد رهبرا ن حکومت وحدت ملی نشان دادند.
دوستم که کمر رییس جمهور را بسته نموده بود و به گفته خودش به اساس رسم و عادت مردم ازبک تا اخیروی را رها نمیکند ، آیا دیگر قادر است به گپ خود ایستاده باشد؟
اما از یک واقعیت دور نشویم ، وی شخصآ کمر خود را برای تامین امنیت و پاکسازی سمت شمال کشور بسته و با وجود فشار های زیادی که هم از داخل نظام ،هم از طرف طالبان و حلقات خارجی بالایش وجود دارد، میدان جنگ را رها نمی کند. نا گفته نماند که نتایج بسا مطلوب هم بدست آورده. جای انکار نیست، امروز وی یگانه مرد میدان در بین سران حاکمیت است ،که در مقابله رویا روی با دشمن قرار دارد. وی نه تنها می جنگد ، بلکه همزمان مذاکره و مصالحه را با دشمن نیز رد نمی کند.
قسمی که به همگان معلوم است، امروز در حاکمیت کشور و شورای نمایندگان اکثریت کسانی هستند که دیروز قومندانان جنگ در مقابله با حاکمیت حزب دموکراتیک و قوای شوروی قرار داشتند و اگر از هر کدام این رهبران جنگ دیروز، که رهبران حاکمیت امروز هستند، بشنوید ، خود را بانی نجات مملکت می دانند و با فخر و غرور از کارنامه های دیروز خود سخن می زنند. چرا امروز که اداره حکومت و کرسی های پارلمان کشور را انحصار نموده اند و کشور بیشتر از هر وقت دیگر مورد تاخت و تاز نیرو های اجنبی قرار دارد ، مانند دوستم دست به دفاع از حاکمیت خود نمی زنند، چوکی های خود را سخت محکم گرفته اند و در مقر های مجلل خود گرم و آسوده نشسته اند. از این اقایان باید سوال شود که آیا جنگ در کشور تان تمام شده ؟ آیا دیگر بیگانگان در کشور تان حاکمیت ندارند؟ چرا دوستم در جنگ باید تنها باشد؟ دیگران فن جنگ را نمیدانند؟ و یا اینکه در کشوری که جنگ است ،رهبران اش باید پشت میز خود بنیشنند و از تقسیم قدرت و صلاحیت های اداری حرف بزنند؟، شیک بپوشند ، چپن به تن نمایند و لباس های مقبول افغانی ، پکول و لنکی ، انگشتر و ساعت های قیمتی و امثال آنرا به نمایش مردم خود بگذارند؟و صدها سوال دیگر.
دوستم اگر یک جنرال کم سواد است ، اما واقعیت های را بیان می دارد ، که یکی از حراکین حکومت نمی تواند به اتهامات وی جواب دهد. درست است که حرف های وی در رسانه ها با چنین درشتی ممکن ناشی از همان کم سوادی وی باشد، اما باسوادان ارگ نشین چرا نمی توانند واکنش منطقی نشان دهند ؟ ممکن هیچ حرفی به جواب گفته های دوستم نداشته باشند؟
باید گفت، دوستم در حیات جنگی خود مرتکب اشتباهات زیادی شده، مرد ساده لوح و خوش باور است، زود زیر تاثیر حرف ها می رود، باید گفت که اشباهات دوستم اگر نمی بود، ما حالت دیگری امروز در کشور خود می داشتیم ، "خود کده را نه درد است و نه درمان»
جریان مکمل مصاحبه دکتور سمیع الله پویا را  با محترم سید جواد حجت می توانید در ذیل کلیک کنید و بشنوید:


حرف های امروزی ما با محترم سید جواد حجت باز هم تکراری بود ، البته باید گفت که این کناه ما نیست ، بلکه همه حرف های ما شالوده سیاست های نظام سیاسی در کشور است ، چون هیچ تنوع در سیاست و اوضاع در کشور ما افغانستان به وجود نمی آید، بنآ ما مانند گرداب روی مسایل بار ها میچرخیم. امید روزی کشور ما از این گرداب نجات یابد و مسیر حرکت خود را تایین نماید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала