بر شعر و ادبیات افغانستان جنگ تاثیر منفی می گذارد

© Photo / کسرانمایش زخم‌های جنگ در کابل
نمایش زخم‌های جنگ در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شاعر مشهور افغانستانی با اشاره به تأثیر منفی جنگ بر شعر و ادبیات افغانستان گفت: با وجود تأمین امنیت نسبی، برخی شاعران جوان هم ‌اکنون نیز بذر تفرقه می‌کارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، سلیمان لایق شاعر مشهور افغانستانی در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته است، جنگ در افغانستان ادبیات و شعر را آسیب‌پذیر کرده، مردم افغانستان باید با سلاح وحدت در برابر دشمنان مبارزه کنند.

لایق تصریح کرده: کشورم که آتش جنگ در آن افروخته و هر روز فرزندان آن قربانی می‌شود، ادبیات، هنر و شعر نیز با آن همنوا شده و آسیب‌پذیر می‌شود.

تأثیر منفی جنگ بر شعر و ادبیات

وی با بیان اینکه شاعران توانمندی در افغانستان حضور دارند، اظهار داشت: آثار زیادی از سوی شاعران افغانستانی به چاپ رسیده، اما بروز جنگ سبب شده تا این آثار انعکاس پیدا نکنند.

این شاعر افغانستانی با تأکید بر اینکه شاعران وضعیت کنونی را در قالب شعر بیان کنند، اظهار داشت: شاعران افغانستان باید تلاش کنند تا از طریق شعر مشکلات کنونی را حل کنند.

لایق در ادامه سخنان خود گفته است: تاریخ شاهد است که افغانستان شاعرانی چون «سنایی غزنوی»، «جلال‌الدین بلخی»، «جامی» و سایر شاعران را در دامان خود پرورانده است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که فرصت‌ها نامساعد است، شاعران نوپا و توانمندی ظهور کرده که نمونه آن «واصف باختری» است که از نگاه من در بیشتر کشور‌های فارسی زبان نظیر وی کمتر دیده می‌شود.

سیستم منظم برای انتشار و تبلیغ آثار وجود ندارد

این شاعر مشهور افغانستانی اظهار داشت: گفته‌های که در زمان انقلاب در حوزه شعر گفته شده، ارزشمند است، اما سیستم منظم برای انتشار و تبلیغ آن موجود نیست.

سلیمان لایق با تأکید بر اینکه برای ارزش‌یابی شعر و شاعری نخست باید جنگ در کشور پایان یابد، گفت: نظام سیاسی منظم در افغانستان حکم‌فرما شود.

لایق با بیان اینکه تفرقه و تعصب در تمام جوامع بشری بویژه در افغانستان دامن‌زده می‌شود، افزود: تعصبات قومی در افغانستان سبب تباهی و ذلت مردم افغانستان شده که شرم‌آور نیز است.

وی تصریح کرد: اکنون زبان «پشتو» با زبان «دری» را به جان هم می‌اندازند و از آن به سود یک قوم خاص استفاده می‌شود که قابل قبول نیست و باید به اینگونه تعصبات نقطه پایان گذاشته شود.

برخی شاعران جوان بذر تفرقه می‌کارند

این شاعر مشهور افغانستانی زبان دری فارسی را یک زبان بین‌المللی خواند و گفت: فارسی زبان‌ها باید به زبان‌های دیگر در افغانستان کمک کنند تا آن زبان‌ها نیز رشد کنند.

سلیمان لایق اظهار داشت: اکنون برخی از شاعران بویژه جوانان حتی در آثار خود تخم تعصب می‌کارند که باید به آن «نه» گفته شود.

لایق در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه مردم افغانستان وحدت خود را حفظ کنند، گفت: برای نجات افغانستان از دسیسه‌های بیگانگان همه باید با سلاح اتحاد با دشمنان مبارزه کنیم.

سلیمان لایق شاعری که از گذشته‌های دور تاکنون قلم زده و شعر سروده‌، بیشتر از 18 مجموعه شعری را منتشر کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала