عبدالله: حقوق زنان یک پدیده وارداتی نیست

© Photo / ریاست اجراییهعبدالله: حقوق زنان یک پدیده وارداتی نیست
عبدالله: حقوق زنان یک پدیده وارداتی نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی می‌گوید که حقوق زنان یک پدیده وارداتی نیست و تامین آن از اساسات دینی مردم افغانستان به شمار می‌رود.

آقای عبدالله که امروز در کنفرانس سراسری سارنوالان برای مبارزه با خشونت علیه زنان در کابل صحبت می‌کرد، افزود که حکومت وحدت ملی برای تامین حقوق زنان در قوانین و اجراآت خود تغییر می‌آورد.
عبدالله عبدالله گفت: «‌در چندین دهه گذشته بويژه دوران سیاه طالبان برعلاوه تمام مشکلات بیشترین رنج و درد را زنان کشیده است تا یک دوره خشونت سیستماتیک را سپری کرده‌اند. اکنون هم به دلیل جهل و ظلمت حقوق زنان نقض می‌شوند و گروه‌های تروریستی در این زمینه از هیچ جنایت و خشونت دریغ نمی‌ورزند.»
وی همچنین تاکید کرد: «موضوع تامین حقوق زن یک پدیده‌ی وارداتی نیست بلکه جزی از اساسات دینی ما می‌باشد اما متاسفانه خشونت با سو استفاده از دین و فرهنگ صورت می‌گیرد. بنابراین هنوزهم راه دشوار و پُر اتهام را در پیش داریم. برای پاک کردن این لکه ننگ نیازمند بسیج همگانی هستیم.»
عبدالله عبدالله می‌افزاید هرچند سطح آگاهی مردم افغانستان نسبت به حقوق زنان بالا رفته است،‌اما باآنهم زنان با انواعی از خشونت مواجه هستند. وی تاکید کرد که فضای نهادهای قانونی نیز برای زنان ناسالم شده است. آقای عبدالله گفت: «خشونت با فساد پیوند مستقیم دارد که اساس آن از ذهن هر شخص آغاز می‌شود و جامعه خشونت را به آسانی قبول می‌کند، حتا در برخی از دانشگاه‌ها و مکاتب دختران با خشونت روبرو هستند. به این دلیل تغییر ذهنیت‌ها و افزایش سطح آگاهی مردم برای کاهش خشونت‌ها اساسی ترین مساله است.»

همچنین فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان نیز می‌گوید که برای کاهش میزان خشونت‌ها علیه زنان، با در برنامه‌ها و استراتژی‌های دولتی دید جنیستی وجود داشته باشد. او همچنین از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا برای زنانی که افتخارات خلق کرده‌اند، مدال‌هایی ضرب کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала