چخانسوری: نفرت از طالبان بیش از 95 هزار خانواده را آواره کرده است

© Photo / کسراچخانسوری: نفرت از طالبان بیش از 95 هزار خانواده را آواره کرده است
چخانسوری: نفرت از طالبان بیش از 95 هزار خانواده را آواره کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمدهارون چخانسوری سخنگوی اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان،‌ می‌گوید که در جریان‌ جنگ‌های اخیر بیش از نود و پنج هزار خانواده بدلیل نفرت از احتمال حضور جنگجویان گروه تروریستی طالبان، مناطق اصلی شان را ترک کرده‌اند.

آقای چخانسوری که امروز یکشنبه، ششم نوامبر، در یک کنفرانس خبری در باره وضعیت بی‌جاشدگان داخلی در یازده ولایت افغانستان به خبرنگاران معلومات می‌داد، گفت که این خانواده‌ها بدلیل این که از جنگجویان طالبان نفرت زیاد دارند و همچنین از غارت مال و دارایی‌های شان توسط اعضای این گروه هراس داشتند،‌ مناطق اصلی خود را ترک کرده‌اند. سخنگوی اشرف‌غنی در این کنفرانس خبری گفت: «در گذشته هم مردم افغانستان شاهد این بودند که دشمنان این کشور که آله دست بیگانگان هستند و به اشاره آنان وطن خود را تخریب می‌کنند و مردم آسیب‌‌پذیر و متاثیر می‌سازند، همواره در جایی‌هایی که این دشمنان می‌رسیدند و یا ترس و هراس از این بود که ساحات شان تحت تاثیر تروریستان قسم خورده طالبان بیایند، مردم نفرتی که نسبت به آنان دارند و از ترس مال و جان خود خانه‌های‌ خود را ترک می‌کردند. در گذشته‌ها هم وقتی که طالبان در آنجا حکومت داشت، ما و شما شاهد این بودیم که طالبان برباغ‌ها،‌ کشت‌زارها، خانه‌های مردم رحم نکردند و آتش زده و تخریب کردند و حالا هم پیشه‌ی‌شان همین است و هیچ برنامه انکشافی ویا هیچ چیزی برای وطن ندارند بدون این که در بین مردم ترس ایجاد کنند تا مردم خانه و کاشانه خود را رها کرده و جاهای امن بروند. البته از اثر نفرتی که مردم از دشمنان افغانستان دارند می‌خواهند به جاهای امن بروند.»

سخنگوی رییس جمهور افغانستان همچنین افزود که در جریان‌های جنگ‌های اخیر باشندگان از یازده ولایت بیشتر آواره شده‌اند. به گفته او، ولایت‌های کندز،‌ فراه، ارزگان، ‌هلمند،‌ ننگرهار،‌ فاریاب، غزنی، سرپل، ‌پکتیا،‌ بغلان و‌ بادغیس از مناطقی هستند که در جنگ‌های مسلحانه ماه‌ها اخیر آوارگان بیشتری داشته‌اند. او تاکید کرد شماری از خانواده‌هایی که بدلیل نفرت شان از حضور طالبان از این مناطق به ساحات دیگر آواره شده بودند،‌ دوباره به خانه‌های خود برگشته‌اند.

او گفت بیشتر خانواده‌ها از ولایت ناآرام شمالی کندز آواره شده‌اند. از این ولایت بیش از سی و دو هزار خانواده‌ها بدلیل جنگ و حضور طالبان مناطق اصلی خود را ترک کرده‌اند. ولایات هلمند، ارزگان،‌ فاریاب و غزنی از جمله دیگر ولایاتی اند که ده‌ها هزار خانواده از مناطق اصلی خود بیرون شده و در ساحات امن‌تری پناه گرفته‌اند.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که تاکنون از مجموع بیش از نود و پنج هزار خانواده بی‌جاشده بدلیل حضور طالبان در مناطق شان، بیش از بیست و نه هزار خانواده به مناطق اصلی خود برگشته و نزدیک به شصت‌وشش هزار خانواده دیگر دور از خانه‌ها و مناطق اصلی شان در حالت آوارگی به سر می‌برند.

سخنگوی ریاست جمهوری افزود که دولت افغانستان برای رسیدگی به بی‌جاشدگان داخلی برنامه‌های چند مرحله‌ای رویدست گرفته است. به گفته او، توزیع کمک‌های اولیه شامل مواد خوراکی و پوشاکی، تهیه آب آشامیدنی و خدمات اولیه صحی، کمک به بازگشت این خانواده‌ها در مناطق اصلی شان و راه‌اندازی برنامه‌های انکشافی و همچنین بازسازی خانه‌های مسکونی که در نتیجه جنگ‌ها تخریب شده است، شامل این برنامه‌هاست. وی تاکید کرد که در حال دولت سرگرم توزیع کمک‌های اولیه و عاجل به بی‌جاشدگان داخلی است. آقای چخانسوری ابراز داشت که دولت برای رسیدگی به غیرنظامیانی که در جنگ‌های اخیر کشته و زخمی شده‌اند نیز برنامه‌های مشخصی رویدست گرفته است. او گفت که مبلغ 193 میلیون افغانی به این منظور اختصاص داده شده است.

عبور از مرحله ششم جنگ

محمدهارون چخانسوری در کنفرانس خبری امروزی خود همچنین گفت که دولت افغانستان از مرحله ششم جنگ عبور کرده است. او هرچند از مراحل جنگ‌ها در افغانستان جزییات بیشتری ارایه نکرد، اما گفت که در تمام این مراحل جنگجویان گروه تروریستی طالبان در رسیدن به اهداف‌شان ناکام مانده‌اند.

سخنگوی رییس جمهور افغانستان جنگ جاری در این کشور را تحمیلی خواند و گفت که طالبان به عنوان گروه اصلی مخالف دولت آله دست بیگانگان قرار گرفته و در پی اجرای دستورات بیگانه‌ها است. او تاکید کرد که با گذشت هر مرحله‌ی از جنگ، تنفر حکومت و مردم نسبت به طالبان بیشتر شده است. آقای چخانسوری گفت که دولت و مردم افغانستان بدلیل نفرتی که از گروه طالبان دارند، نمی‌خواهند در برابر جنایت‌های گروه‌ تروریستی طالبان تسلیم شوند. او گفت که این نفرت به تعهد و دولت مردم در قبال حفاظت از افغانستان بیشتر می‌سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала