سه وزیر غیابی استیضاح و یکی سلب صلاحیت شد

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مجلس نمایندگان افغانستان با ادامه‌ی روند استیضاح وزیران، امروز نیز فریده مومند وزیر تحصیلات عالی، عبدالبصیر انور وزیر عدلیه و سیدسعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن این کشور را به صورت غیابی استیضاح کرده و وزیر تحصیلات عالی را سلب صلاحیت کرد.

مجلس نمایندگان وزرای تحصیلات عالی، عدلیه و شهرسازی و مسکن را در جلسه استیضاح امروزی خواسته بود، اما این وزیران در این جلسه حاضر نشده و اعضای مجلس به صورت غیابی برای رد یا تایید آنان صندوق رای‌گیری گذاشتند.

در جلسه رای‌گیری امروزی سیدسعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن با گرفتن 135 رای تایید و پنجاه‌ونه رای عدم تایید، به مقام خود ابقا شد. همچنین عبدالبصیر انور وزیر عدلیه نیز با گرفتن نود و پنج رای تایید، 101 رای عدم تایید به مقام خود باقی ماند. اما فریده مومند وزیر تحصیلات عالی با اکثریت آرای اعضای مجلس نمایندگان سلب صلاحیت شد. خانم مومند در جلسه رای‌گیری امروزی شصت‌وسه رای تایید و 131 رای عدم تایید بدست آورد.

در جلسه استیضاح امروزی 202 تن از اعضای مجلس نمایندگان حاضر بودند و برای سلب صلاحیت هر وزیر، باید بالاتر از 118 رای عدم تایید به صندوق‌ها ریخته می‌شد.

دلیل آغاز روند استیضاح وزرا از سوی مجلس نمایندگان ناتوانی برخی از وزرا در مصرف بودجه انکشافی‌شان عنوان شده است. حکومت افغانستان خواستار توقف روند استیضاح شده اما برخلاف درخواست رهبران حکومت وحدت ملی، مجلس به این روند ادامه داده است.

روز شنبه، وزرای امور خارجه، فواید عامه و کار و امور اجتماعی پس از استیضاح از سوی مجلس با اکثریت آرا سلب صلاحیت شدند. روز یکشنبه نیز وزرای مالیه، معارف و ترانسپورت برای استیضاح به مجلس رفتند اما از این میان وزیر مالیه توانست به مقام‌ خود ابقا و وزرای معارف و ترانسپورت سبک‌دوش شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала