هیئت شورای امنیت سازمان ملل با حذف نام «حکمتیار» از فهرست سیاه موافقت کرد

© svoboda.orgد کابل اسلامي درناوی: حکمتیار لوی سیاست ته رابلل کیږي
د کابل اسلامي درناوی: حکمتیار لوی سیاست ته رابلل کیږي - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هیئت عالی رتبه شورای امنیت سازمان ملل پس از گفت‌وگو با هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی ، بر سر حذف نام «حکمتیار» از فهرست سیاه توافق کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا ،هیئت عالی رتبه شورای امنیت سازمان ملل با هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی به نمایندگی «امین‌کریم» و «فاروق وردک» در کابل دیدار کردند.

هیئت سازمان ملل پس از گفت‌وگو با هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی اعلام کرده، که روند رفع تحریم‌ها از این حزب از 9 تا 60 روز به طول خواهد انجامید.

توافقنامه صلح بین دولت وحدت ملی و حزب اسلامی پس از ماه‌ها تلاش و گفت‌وگو میان نمایندگان دو طرف، در هشتم میزان سال جاری از سوی رئیس جمهور افغانستان و گلبدین حکمتیار به امضا رسید.

یکی از شرایط مندرج در توافقنامه اقدام فوری دولت کابل جهت رفع تحریم‌ها از این حزب اسلامی حکمتیار است.

گفته می‌شود حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل و بازگشت وی به عرصه سیاسی افغانستان موافقان و مخالفان سرسختی دارد.

تظاهرات‌های متعددی نیز علیه بازگشت دوباره حکمتیار از سوی مردم در کابل نیز برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری جمهور، برخی از احزاب سیاسی و فعالان مدنی بر این باور هستند که حزب اسلامی سابقه رادیکالی دارد و مرتکب جنایات جنگی شده است و قبل از هر گونه بازگشتی به عرصه سیاسی از مردم افغانستان باید معذرت‌خواهی کند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز در واکنش به این خواسته در مصاحبه خود با تلویزیون «شمشاد» گفت: حزب اسلامی مرتکب جنایتی نشده است، بنابراین عذرخواهی هم نخواهد کرد.

بسیاری از مخالفان گلبدین حکمتیار به دلیل سیاست‌های رادیکال و جنگ طلبانه وی در دهه 90 هنوز هم به دیده شک به حزب اسلامی می‌نگرند و معتقدند حزب اسلامی در چهار دهه قبل یک گروه شبه‌نظامی افراطی بوده است.

حزب اسلامی از در دوران حمله شوروی سابق افغانستان یکی از احزاب بزرگی بود که علیه روس‌ها در افغانستان جنگید و در جنگ‌های داخلی افغانستان نقش اساسی ایفا کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала