چهار و نیم میلیون تن از شهروندان افغانستان در فضای باز رفع حاجت می‌کنند

© REUTERS / Mohammad Ismail شهروندان افغانستان در فضای باز رفع حاجت می‌کنند
شهروندان افغانستان در فضای باز رفع حاجت می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: یک تحقیق تازه نهادهای دولتی افغانستان نشان می‌دهد که نوزده درصد، یعنی پنج میلیون از شهروندان این کشور به مبرزهای (تشناب) بهبودیافته دسترسی ندارند و در فضاهای باز رفع حاجت می‌کنند.

یافته‌های این تحقیق امروز در یک نشست رسمی با حضور مقام‌های ارشد دولتی ارایه شد.

نصیراحمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات، از تهیه‌کنندگان اصلی این تحقیق، در این مراسم گفت که ارزیابی‌ها از شرایط زندگی شهروندان افغانستان نشان می‌دهد که هشتاد و یک درصد این شهروندان از مبرزهای بهبودیافته استفاده کرده و متباقی در فضای باز رفع حاجت می‌کنند. آقای درانی گفت: «این رقم یک درصدی بلند را در مقایسه با کشورهای همسایه تشکیل می‌دهد. اما با آنهم نوزده درصد نفوس کشور هنوزهم در فضای آزاد  رفع حاجت می‌نمایند.»

وزیر احیا و انکشاف دهات همچنین افزود که آمارها و ارزیابی‌های سازمان صحی جهانی و صندوق وجهی سازمان ملل برای کودکان،‌ یونیسف نشان می‌دهد که بیش از پنج میلیون تن از شهروندان افغانستان به تسهیلات حفظ الحصه دسترسی پیدا کرده و تعداد کسانی که در فضای باز رفع حاجت می‌کنند، کمتر شده است. وی گفت:‌ «امروز فقط چهار و نیم میلیون تن از نفوس کشور در فضای باز رفع حاجت می‌کنند.»

همچنین فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان نیز، می‌گوید که عدم دسترسی به مبرزهای بهبود یافته و آب‌ آشامیدنی صحی، از مشکلات جدی صحی در افغانستان به شمار می‌رود. آقای فیروز گفت که ارزیابی‌های اخیر در باره مرگ و میر در افغانستان نشان می‌دهد که عدم رعایت بهداشت در میان برخی از خانواده‌ها باعث بوجود آمدن بیماری‌های زیاد می‌شود. وزیر صحت عامه گفت: «سروی اخیر مرگ و میر در افغانستان نشان می‌دهد امراض اسهالی که رابطه مستقیم با عدم دسترسی به آب آشامیدنی مصون و حفظ الصحه نامناسب دارد حدود 6.2 درصد وفیات را نزد کودکان کمتر از 5 سال تشکیل می‌دهد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала