مجیب الرحمن رحیمی: افغانستان و ایران در حوزه تمدن فرهنگی مشترک زندگی می کنند

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان گفت: اگر در حوزه تمدنی مشترک فارسی زبانان دستاوردی وجود داشته است، به همه افراد این حوزه تمدنی تعلق دارد و کسی نمی‌تواند ادعایی بر آن داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه در همایش گفت‌وگوی فرهنگی ایران و افغانستان در دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: ما در حوزه تمدنی فرهنگی مشترکی زندگی می‌کنیم که یکی از ویژگی‌های بارز آن تعدد قومی است.

وی افزود: اگر در این حوزه دستاوردی وجود داشته است به همه افراد این حوزه تمدنی تعلق دارد و کسی نمی‌تواند ادعایی بر آن داشته باشد.

رحیمی ادامه داد: یکی از تحولات مشترک در این حوزه آمدن استعمار است و با آمدن این استعمار مرزها شکل گرفته و دولتی شکل گرفت که برخواسته از فرهنگ ما نبود.

وی گفت: این مرزبندی بسیاری ناعادلانه است و موزاییک قومی را در منطقه بهم زده است و باعث شکل‌گیری ناسیونالیسم در منطقه شده و پیامدهای را در منطقه داشته است، یکی از این پیامدها این موضوع است که ایران و افغانستان هر کدام خود را فرهنگ مسلط در این منطقه می‌دانند.

سخنگوی رئیس اجرائیه افزود: برای از بین بردن مشکلات ناشی از مرزبندی و ناسیونالیسم می‌توان برحوزه مشترک تمدنی تاکید کرد.

وی با اشاره با اینکه طبق نظریه گفتمان باید خودی و دشمن ساخت و هم مشکلات را ناشی از آن دشمن عنوان کرد، گفت: قبل از بوجود آمدن مرزها و شکل گیری استعمار ما طور دیگری زندگی می‌کردیم که بسیار متفاوت از نوع امروز است.

رحیمی با اشاره به چگونگی ملت سازی در افغانستان تصریح کرد: ملت سازی در افغانستان براساس قومیت پشتون شکل گرفته و تلاش شده است تا زبان فارسی در آن نادیده گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه بحث خودی و غیرخودی باعث انحصار گرایی شده  و مشکلات عمده‌ای را بوجود آورده، گفت: اگر از یک گفتمان خاص مثلا گفتمان شیعه یا گفتمان سنی به دنیا نگاه کنیم قطعا دنیای متفاوتی را مشاهده خواهیم کرد.

سخنگوی دولت اجرائیه افغانستان گفت: برای گذار از این ناسیونالیسم که به انحصار گرایی منجر می‌شود، حوزه مشترک تمدنی را پیشنهاد می‌کنم و بجای خودی و دشمن می‌توانیم از خودی و رقیب استفاده کنیم تا با مشکلات کمتری روبرو شویم.

وی با بیان اینکه حوزه مشترک تمدنی چندگانگی ملت‌ها را می‌پذیرید، گفت: زبان فارسی در این حوزه فرهنگی پذیرفته شده و این زبان از بزرگترین دستاوردهای بشری است، البته پذیرش آن به معنای رد زبان‌های دیگر نیست بلکه به زبان‌های دیگر امکان رشد نیز داده می‌شود.

رحیمی گفت: بارزترین ویژگی این حوزه مشترک پذیرش تنوع قومی است و به اقوام مختلف موجود در آن به احترام نگریسته می‌شود.

وی افزود: با پذیرش این حوزه تمدنی می‌توان به سمت همگرایی منطقه‌ای و افزایش گفتگوها و کاهش درگیری منطقه حرکت کرد.

سخنگوی ریاست اجراییه افغانستان در ادامه تصریح کرد: مرزها در این حوزه مشترک تمدنی کمرنگ شده و افزایش تجارت می‌تواند در این حوزه فرصت‌های خوبی را بوجود آورد.

همچنین در این حوزه همیشه مکان امنی برای مهاجران وجود دارد و آنان بدون دغدغه می‌توانند به مکانهای مختلف پناه ببرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا تحولی در فکر و ذهن ما رخ ندهد نمی‌توان به دنبال یک تحول واقعی امیدوار بود. بنابراین اول باید نگرش ها تغییر کند.

نخستین همایش مشترک دانشگاه علامه طباطبایی و موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان روز یکشنبه با عنوان «گفت‌وگوی فرهنگی ایران و افغانستان» با حضور «غلامعلی حدادعادل» رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، «حسین سلیمی» رییس دانشگاه علامه طباطبایی، «نصیراحمد نور» سفیر افغانستان در ایران، «داوود مرادیان» رییس موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان و «فائز دین‌پرست» دبیر علمی این همایش در محل این دانشگاه گشایش یافت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала