بحران افغانستان را جنگ بی پایان حل نمی تواند

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده سازمان ملل در امور افغانستان ضمن فراخواندن طرف‌های دخیل در بحران این کشور به مصالحه گفت که جنگ بی‌پایان نمی‌تواند بحران افغانستان را حل کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری میزان، در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل که در شهر نیویورک امریکا برگزار شده بود نمایندگان 15 عضو دائم این شورا به ادامه پشتیبانی‌ سازمان ملل از افغانستان متعهد شدند. 
اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با اتخاذ موضعی مشترک از طالبان و گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان خواستند تا به جنگ پایان داده و به روند صلح بپیوندند. 
تادامیچی یاماموتو نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان اعلام کرد که بحران جاری در افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل گردد. 
وی در سخنرانی خود در این نشست تمام طرف‌های درگیر در مناقشه افغانستان را به مصالحه فرا خواند و از افغان‌ها خواست تا با کنارگذاشتن اختلافات کشور خود را بسازند.  
پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز از اظهارات نماینده ویژه دبیر کل این سازمان برای افغانستان حمایت کردند. 
یاماموتو تمامی طرف‌های دخیل در بحران افغانستان را به مصالحه فرا خواند و استقرار امنیت در افغانستان را به نفع منطقه دانست.  
وی با تاکید بر اینکه جنگ دوامدار در افغانستان نمی‌تواند به بحران پایان بخشد افزود: حاکمیت صلح و ثبات در افغانستان نه تنها به بهبود وضعیت این کشور بلکه به نفع وضع امنیتی و اقتصادی تمام کشورهای منطقه خواهد بود.  
نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت: طالبان با ادامه جنگ چیزی به دست نخواهند آورند بلکه آنها باید مذاکرات بدون قید و شرط را بپذیرند.  
این در حالی است که محمود صیقل نماینده افغانستان در سازمان ملل نیز اظهار داشت که با پایان تابستان که فصل جنگی طالبان محسوب می‌گردد جنگجویان این گروه به کشورهای حامی خود در پاکستان بازمی‌گردند و برای فصل جنگی آتی خود را آماده می‌کنند.  
از سوی هم نبیل منیر نماینده پاکستان در سازمان ملل نیز در واکنش به این اظهارات گفت کشورش به صلح و ثبات در افغانستان متعهد است و با موفقیت آمیز خواندن عملیات‌های نظامی ارتش پاکستان مدعی شد که پناهگاه‌های امن شورشیان به افغانستان منتقل شده‌اند. 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала