سرک دوشی-بامیان، بدیل شاهراه سالنگ

© Photo / کسراسرک دوشی-بامیان، بدیل شاهراه سالنگ
سرک دوشی-بامیان، بدیل شاهراه سالنگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت فواید عامه می‌گویند که قرار است کار سرک دوشی- بامیان به طول 150 کیلومتر به عنوان بدیل شاهراه سالنگ در سال آینده آغاز شود.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه افغانستان می‌گوید که کار سرک دوشی-بامیان به شش قسمت تقسیم و بودجه 250 میلیون دالری برای آن نیز در نظرگرفته شده است. آقای بلیغ که امروز در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت که شاهراه موجود سالنگ بدلیل آسیب‌پذیری‌های آن به ویژه در فصل زمستان، مشکلات زیادی را به بار می‌آورد و دولت افغانستان تصمیم گرفته است تا راه‌های بدیلی را برای وصل کردن ولایت‌های شمالی به مرکز و جنوب این کشور جستجو کند. وزیر فواید افزود که یکی از راه‌های بدیل دیگر شاهراه سالنگ ساخت یک تونل جدید به طول دوازده کیلومتر و بازسازی شاهراه موجود از دیگر برنامه‌های دولت است.
تونل سالنگ از شاهراه‌های مهم افغانستان به شمار می‌رود که نه ولایت شمالی را با مرکز و جنوب این کشور وصل می‌‌‌کند. این شاهراه که نزدیک به سه هزار کیلومتر طول دارد، کارش در سال 1337 خورشیدی به کمک متخصصان روسی آغاز و در سال 1343 به بهره‌برداری رسید.
شاهراه سالنگ که از دامنه‌های کوه‌های پربرف هندوکش می‌گذرد، از آسیب‌پذیر ترین شاهراه‌های افغانستان به شمار می‌رود. رفت و آمد از این مسیر در فصل زمستان بدلیل یخبندان و برف‌کوچ‌های شدید دشوار می‌شود.
در زمستان سال 1388 خورشیدی، در نتیجه برف‌کوچ‌های سنگین در مسیر شاهراه سالنگ، نزدیک به یک‌صد و شصت نفر جان‌های خود را از دست دادند. این شاهراه‌ در فصل زمستان همه ساله قربانی می‌گیرد.
با این‌حال، محمود بلیغ وزیر فواید عامه، می‌گوید با توجه به این افغانستان می‌خواهد به یکی از شاهراه‌های مهم اقتصادی میان کشورهای منطقه مبدل شود، تصمیم‌ گرفته است تا شاهراه سالنگ را از وضعیت موجود خارج سازد. آقای بلیغ گفت: «برنامه دوم ترمیم مسیر موجود سالنگ از جبل‌السراج تا ولسوالی خنجان به طول هشتاد و شش کیلومتر است. این‌ هم الحمدالله بودجه‌اش دریافت شده است. این را ما برای این که ارزیابی دقیق علمی شود، به اعلان تدارکاتی داده بودیم که به تاریخ سی و یک جنوری امسال، یعنی حدود دو هفته دیگر آفرگشایی می‌شود. برنامه ما این است که یک کمپنی بسیار با تجربه بین‌المللی را استخدام کنیم تا این مسیر را به صورت اساسی یک بار مطالعه بکند. مشکلی که در ترمیمات سال‌های گذشته بوده این که ترمیمات شده اما مطالعات دقیق با توجه به شرایط جغرافیای مغلقی که در آنجا وجود دارد، ترمیمات دو باره از بین رفته است و این اشتباره را دیگر تکرار نمی‌کنیم.»
محمود بلیغ گفت که ساخت تونل بدیل از دیگر برنامه‌های دولت برای شاهراه سالنگ است. او تاکید کرد که مسیر موجود ظرفیت حجم ترافیکی سال‌های آینده را نخواهد داشت و از همین رو دولت می‌خواهد تا یک تونل جدیدی به طول دوازده کیلومتر بسازد. به گفته او، کار مقدماتی ساخت این تونل شروع شده است. او تاکید کرد که این تونل از منطقه «اولنگ» شروع تا منطقه «دوشاخ» در سالنگ شمالی ساخته خواهد شد. آقای بلیغ تاکید کرد که بانک انکشاف آسیایی متعهد شده تا هزینه کار مقدماتی ساخت این تونل را پرداخت کند.
محمود بلیغ همچنین از اقدام دولت برای آغاز به کار سرک حلقوی کابل نیز خبر داد. او گفت که کار قسمت اول سرک حلقوی کابل که از منطقه سنگ نوشته لوگر آغاز تا منطقه پل کمپنی امتداد خواهد یافت، سال آینده خورشیدی آغاز خواهد شد. آقای بلیغ می‌گوید که این سرک بیست کیلومتر طول خواهد داشت. او تاکید کرد که شصت درصد کار استملاک در مسیر این سرک به پایان رسیده است. وزیر فواید عامه افزود که مبلغ هفتاد و چهار میلیون دالر برای ساخت این سرک آماده شده است.
دولت افغانستان از سال 2001 به این سو به کمک مالی نهادهای بین‌المللی و کشورهای تمویل کننده توانسته است بیش از هشت‌هزار کیلومتر سرک بسازد، اما بخشی از این سرک‌ها به ویژه شاهراه‌های اصلی نیاز به بازسازی و ترمیم دو باره پیدا کرده است.
محمود بلیغ می‌گوید که بی‌توجهی نهادهای مسوول به حفظ و مراقبت سرک‌ها، فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله جاسازی ماین‌های کنار جاده در مسیر راه‌ها و زیر پلچک‌ها، عبور و مرور وسایط سنگین از عوامل اصلی است که باعث شده است تا این سرک‌ها به ترمیم و بازسازی نیازمند شود. وزیر فواید عامه می‌افزاید که قرار است سال آینده کار بازسازی شاهراه کابل-قندهار از شاهر‌اه‌های اصلی افغانستان آغاز شود.
شاهراه کابل-قندهار که در سال‌های پس از طالبان به کمک مالی جامعه جهانی اسفالت و بازسازی شد، پیش از این نیز بخش‌هایی آن بازسازی شده است. این شاهراه شاهد بیشترین ماین‌گذاری از سوی طالبان بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала