تیم شاهین آسمایی می خواهد به مرحله گروهی AFC کاپ صعود کند

© Fotolia / steevy84فوتبال
فوتبال - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مربی تیم فوتبال شاهین آسمایی با اشاره به آمادگی این تیم در مسابقات گفت: حریفان از ما هراس دارند و این نیز نقطه قوت ماست و هدف این تیم پیروزی در مقابل حریفانش در مرحله پلی آف و صعود به مرحله گروهی AFC کاپ است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، تیم فوتبال شاهین آسمایی قهرمان فصل پنجم لیگ برتر فوتبال افغانستان برای نخستین بار به نمایندگی از فوتبال افغانستان در مسابقات «پلی آف AFC جام آسیا» شرکت خواهد کرد.

فوتبال ورزش سپورت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اغاز لیگ برتر افغانستان در اینده نزدیک

پس از برگزاری 5 فصل رقابت‌های لیگ برتر فوتبال در افغانستان، این لیگ توانست با توجه به داشتن مخالفان و ‌منتقدان بسیاری، سرانجام پای فوتبال افغانستان را به مسابقات رسمی آسیایی باز کند.

مسابقات فوتبال جام «ای‌اف‌سی» هر چند از لحاظ کیفی به مسابقات لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا نمی‌رسد، اما به هر حال برای باشگاهی نوپای افغانستان که عمر زیادی در میادین خارجی ندارد میتواند موثر و مفید باشد.

در واقع این رقابت‌ها در میان باشگاه‌ها و نمایندگان کشورهای درجه دو آسیا و مناطق مرکزی، جنوبی، شرق، جنوب شرقی و غرب آسیا برگزار می‌شود که افغانستان با توجه به حضورش در حوزه مرکز آسیا برای نخستین بار در مرحله پلی ٰاین رقابت‌ها با نمایندگان تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان رقابت می‌کند.

البته تیم‌های ایران و ازبکستان نیز در همین حوزه قرار دارند اما به دلیل پیشرفت فوتبال ملی این 2 کشور، نمایندگان این 2 در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا قرار خواهند داشت.

در گروه D و منطقه مرکز آسیا که افغانستان نیز در آن حضور دارد، تیم فوتبال شاهین آسمایی قهرمان فصل پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال افغانستان در 2 دیدار رفت برگشت به مصاف تیم فوتبال «هوسیلوت» تاجیکستان نائب قهرمان فصل گذشته این رقابت‌ها خواهد رفت.

فوتبال - اسپوتنیک افغانستان
آغاز پنجمین فصل لیگ برتر افغانستان

در این حوزه فوتبالی تیم‌های فوتبال استقلال تاجیکستان، «آلتین آسیر» ترکمنستان، اف‌سی آلای قرقیزستان، هوسیلوت تاجیکستان و شاهین آسمایی افغانستان حضور دارند.

تیم فوتبال شاهین آسمایی در صورت پیروزی در مقابل حریفش به مصاف برنده دیدار تیم های بالکان اف‌سی ترکمنستان و دوردوی اف‌سی قرقیزستان خواهد رفت و در صورت پیروزی جواز صعود به مرحله گروهی رقابت ها را به دست خواهد آورد.

این نخستین بار است که نماینده‌ای از افغانستان در مسابقات AFC کاپ حضور پیدا میکند.

یکی از مهم‌ترین مسائل حضور نماینده افغانستان در این مسابقات، میزبانی شاهین آسمایی بود. مسئله‌ای که سالهاست فدراسیون فوتبال افغانستان با آن درگیر است.

همان طور که تیم ملی فوتبال افغانستان نتوانست مسابقات داخلی‌اش در مقدماتی جام جهانی را در کابل برگزار کند، شاهین آسمایی نیز به دلیل مشکلات امنیتی میزبانش را در کشور تاجیکستان و در شهر دوشنبه انجام خواهد داد.

نخستین دیدار زرد پوشان شاهین آسمایی در تاریخ 12‌دلو و دیدار برگشت نیز در تاریخ 19 همین ماه برگزار خواهد شد.

Судья в женском футболе - اسپوتنیک افغانستان
حلیم آغا شیرزاد از افغانستان در بین هشت داور جوان برتر آسیا قرار گرفت

حال باید دید تیم پرستاره شاهین آسمایی که از حضور 9 بازیکن ملی پوش بهره می‌برد، می‌تواند در این رقابت‌ها نتایج مطلوبی کسب کند یا خیر.

مجتبی فیض سرمربی این تیم در مصاحبه که با خبرگزاری فارس داشته چنین اظهار نظر کرده است.

مربی تیم فوتبال شاهین آسمایی درباره اعضای این تیم گفت: ما 9 بازیکن ملی پوش افغانستان را در اختیار داریم که هر کدام تجربه بازی در میدان‌های بین‌ا‌‌لمللی را دارند و این مسئله از لحاظ تاکتیکی و فنی برای ما خیلی تاثیرگذار است.

21 بازیکن در روزهای اول تمرین حاضر بودند. با توجه به مصدومیتی که برای 2 بازیکن تیم‌مان به وجود آمد، ما مجبور به استخدام دو بازیکن در 2 پست مورد نیاز برای تیم مان شدیم.

فیض در خصوص کیفیت تمرینات تیم شاهین آسمایی گفت: هر چند ما طرح برگزاری اردو و حتی دیدار دوستانه را به فدراسیون فوتبال و مسئولان لیگ برتر دادیم، حتی تصمیم سفر به هرات برای شرکت در یک تورنمنت با حضور تیم‌های «طوفان هریود» و «د میوند اتلان» را داشتیم اما مشکلات اقتصادی باعث شد که تنها به تمرینات کابل و بازی های تدارکاتی با تیم‌های پایتخت بسنده کنیم.

وی با اشاره به روند رو به پیشرفت این تیم گفت: در آینده با استعدادیابی می‌توانیم این تیم را جزء باشگاه‌های برتر سازیم.

فوتبال - اسپوتنیک افغانستان
نور حسین افغانستانی در کریستال پالاس انگلیس توپ می زند

مشروح مصاحبه به شرح ذیل است:

فارس: تمرینات شاهین آسمایی چطور میگذرد؟

فیض: مدت یک ماه می‌شود که به صورت منظم و دقیق تمرینات را در ورزشگاه فدراسیون فوتبال در کابل آغاز کردیم. تمرینات  استقامتی و قدرتی پایان یافته و در حال حاضر روی مسائل تاکتیکی کار می‌کنیم.

ما 9 بازیکن ملی پوش افغانستان را در اختیار داریم که هر کدام تجربه بازی در میدان‌های بین‌ا‌‌لمللی را دارند و این مسئله از لحاظ تاکتیکی و فنی برای ما خیلی تاثیرگذار است. در تمرینات خیلی خوب نشان دادیم و فکر می‌کنم ما می‌توانیم برای نخستین بار در این مسابقات بدرخشیم.

فارسچه احساسی دارید از این که یک تیم باشگاهی از افغانستان برای نخستین بار در مسابقات آسیایی شرکت میکند ؟

فیض: این افتخار نه نتها برای شاهین بلکه برای تمامی مردم افغانستان است.

ما نه به نام شاهین بلکه به نام نماینده افغانستان شرکت می‌کنیم. این که تیمی از باشگاه‌های افغانستان روزی بتواند در مسابقات آسیایی شرکت کند آرزوی همه بود.

انگیزه خوبی ایجاد شده است، فدراسیون فوتبال و لیگ برتر افغانستان این هم توانسته تا حدودی امکانات لازم را برای تیم فراهم کند. تیم فعلا در قرنطینه فدراسیون فوتبال قرار دارد و تمرکز تمامی بچه‌ها روی مسابقه حساس با نماینده تاجیکستان است.

فوتبال - اسپوتنیک افغانستان
دروازبان تیم ملی افغانستان به تیم نفت تهران می پیوندد

ما در در تاریخ 25 جنوری به سوی دوشنبه حرکت می‌کنیم. مدت 3 یا 4 روز هم فرصت تمرین در تاجیکستان را خواهیم داشت.

فارس: از حریف تاجیکی چقدر شناخت دارید؟

فیض: بازی سختی داریم. حریف ما 7 ملی پوش دارد، 3 بازیکن افریقایی و یک بازیکن ازبک در ترکیب خود دارد. ما برای این که بتوانیم  در مقابل این تیم نتیجه مطلوبی بگیریم تمرینات خوبی پشت سر گذاشته‌ایم. آنها تجربه‌ زیادتری نسبت به ما دارند، ولی ما برای گرفتن یک امتیاز خوب به تاجیکستان خواهیم رفت.

فارس: سرمربی تاجیکی تیم چه قدر از لحاظ کیفی در این مسابقه تاثیر گذار است ؟

فیض: هر مربی از هر کشور و جغرافیایی که باشد دوست دارد تیمی که رهبری‌اش می‌کند نتیجه مثبتی کسب کند. حتی اگر در مقابل  حریفی از کشور خودش قرار بگیرد.

درست است که سرمربی و حریف ما در این مسابقه از کشور تاجیکستان است، اما فکر می‌کنم سرمربی ما قطعا طرفدار پیروزی تیم شاهین آسمایی در این رقابت‌ها است.

به عقیده من «بایر بگم بردوف» به دلیل این که شناخت کافی از حریف تاجیکی‌یمان دارد از لحاظ کیفی روی بازی تیم ما تاثیر بسزایی بگذارد. در طی دو روز گذشته سرمربی تیم نقاط ضعف حریف را به ما آورده و ما روی کنترل این بازیکنان کار می‌کنیم.

فوتبال ورزش سپورت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تبانی کارگر و امیری یا پروپاگاندای شریعتیار؟

فارس: آیا برای حضور در این مسابقات بازیکنان جدید هم جذب کرده اید ؟

فیض21 بازیکن در روزهای اول تمرین حاضر بودند. با توجه به مصدومیتی که برای 2 بازیکن تیم‌مان به وجود آمد، ما مجبور به استخدام دو بازیکن در 2 پست مورد نیاز برای تیم مان شدیم.

«فرزاد عطایی» و «فردین حکیمی» 2 بازیکن خوب از تیم طوفان «هریرود» در این مسابقات در دو پست دفاع و حمله تیم شاهین آسمایی را همراهی خواهند کرد تا ترکیب 18 نفره مان تکمیل شود.

فارس: اگر در کابل میزبانی میکردید بهتر نبود ؟

فیض: زمانی که یک تیم در خانه خود بازی می‌کند با روحیه و انگیزه می‌تواند روی فوتبال تمرکز داشته باشد.

مشکلات امنیتی و مشکلات دولت افغانستان در راستای تدابیر امنیتی اجازه نداد که ما در کابل میزبانی کنیم. با توجه به چانه‌زنی‌های «علیرضا آقاازده» دبیر کل فدراسیون فوتبال با مقامات «ای‌اف‌سی»، این سازمان با میزبانی شاهین در کابل موافقت نکرد و ما این شانس بزرگ را از دست دادیم.

فوتبال ورزش سپورت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تیم ملی فوتبال افغانستان به دیدار تیم ملی تاجکستان می رود

نهادهای امنیتی افغانستان نیز قبول نکردند که ما میزبان یک تیم خارجی در کابل باشیم. در صورتی که ما در کابل میزبان رقبایمان می‌بودیم با انگیزه و روحیه‌ای که از تماشاگران دریافت می‌کردیم، می‌توانستیم بازی‌های خوبی را به نمایش بگذاریم.

البته ما در شهر دوشنبه هم افغانستانی‌های زیادی داریم که می‌توانند ما را حمایت کنند. ولی خوب در کابل تمام شرایط به نفع ما بود.

شاهین آسمایی نماینده افغانستان است و ما انتظار داریم که افغانستانی‌های مقیم در تاجیکستان نیز ما را تنها نگذارند.

فارس: چرا اردوی خارجی و مسابقه دوستانه برگزار نکردید ؟

فیض: تیم‌ها معمولا در شرایطی همچون ما در بهترین اردوی‌های تمرینی حضور پیدا می‌کنند و با تیم‌هایی که از لحاظ فنی با حریف برابری دارند مسابقه دوستانه برگزار می‌کنند، ولی ما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم از هر 22 استفاده کنیم.

هر چند ما طرح برگزاری اردو و حتی دیدار دوستانه را به فدراسیون فوتبال و مسئولان لیگ برتر دادیم، حتی تصمیم سفر به هرات برای شرکت در یک تورنمنت با حضور تیم‌های «طوفان هریود» و «د میوند اتلان» را داشتیم اما مشکلات اقتصادی باعث شد که تنها به تمرینات کابل و بازی های تدارکاتی با تیم‌های پایتخت بسنده کنیم.

امیدواریم از سال‌های بعدی بتوانیم از اردوی‌های تمرینی خارجی و بازی‌های دوستانه استفاده کنیم.

فارس: آیا موافق توجه و تقویت باشگاه‌ها در افغانستان هستید؟

فیض: وقتی روی تقویت باشگاه کار شود فوتبال پیشرفت می‌کند. ما باید روزی شاهد توجه جدی و معیاری شدن فوتبال در باشگاه‌ها  باشیم. با این شرایط با پشتیبانی قوی در رده‌های سنی مختلف می‌توان با استعدادیابی چهره‌های برتر، باشگاه‌ها را قوی کنیم.

فوتبال ورزش سپورت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
بازی دوستانه تیم ملی فوتبال افغانستان با لبنان

البته این برنامه یکی از اهداف فدراسیون فوتبال افغانستان است که امیدوارم در آینده نزدیک نیز عملی شود.

فارس: برنامه و هدفتان در این مسابقات چیست ؟

فیض: تمام تلاش ما این است که در اولین حضور در این مسابقات، بتوانیم در مقابل حریفان به برتری برسیم. فوتبال افغانستان همانند  گذشته نیست که فقط برای حضور در مسابقات ظاهر شود.

من فکر می‌کنم حریفان از ما هراس دارند و این نیز نقطه قوت ماست. درست است که در فوتبال هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست ولی هدف شاهین آسمایی پیروزی در مقابل حریفانش در مرحله پلی آف و صعود به مرحله گروهی AFC کاپ است.

حتی با وجود این که برای نخسین بار شرکت کردم و تجربه زیادی هم نداریم ولی برای خلق شگفتی در این رقابت ها آماده‌ایم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала