نویسنده تاجیکستانی: زبان فارسی را باید در افغانستان، ایران و تاجیکستان همگون کرد

© Fotolia / PakhnyushchyyСтопка книг на столе
Стопка книг на столе - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نویسنده و استاد دانشگاه تاجیکستان با ابراز تأسف از اینکه داد و ستد زبان فارسی تاجیکی، دری و ایرانی برنامه‌ریزی نشده است، گفت: ما باید برای همگون کردن زبان فارسی در افغانستان، ایران و تاجیکستان برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالنبی ستار زاده نویسنده و استاد دانشگاه تاجیکستان روز گذشته در نشست زبان فارسی در آسیای میانه که در سرای اهل قلم ایران برگزار شد، گفت: سال‌ها پیش شاعر توانای تاجیکستان، استاد «مومن قناعت» شعری به نام هواداران زبان تاجیکی نوشت.

بنیاد آموزش زبان فارسی سعدی در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو - اسپوتنیک افغانستان
در افغانستان تأسیس فرهنگستان زبان نیاز به پشتیبانی دولت دارد

وی افزود: من تک بودن زبان‌های فارسی، دری و تاجیکی را قبول دارم، اگرچه مرزهای جغرافیایی و سیاسی در سده‌های بعدی ما را از هم جدا کرد، ولی هیچ‌گاه پیوندهای زبانی و فرهنگی و ادبی ما قطع نشده بود، در این مورد استاد عینی یکی از استادان تاجیکی مقاله‌ای نوشته‌اند.

ستارزاده با بیان اینکه پیوند ادبی میان ایران، تاجیکستان و افغانستان هرگز قطع نشد، عنوان کرد: داد و ستد سه شاخه زبان فارسی ایرانی، تاجیکی و دری بدون برنامه‌ریزی و بر حسب تصادف به وجود می‌آمد.

وی افزود: خوشبختانه در این اواخر به خاطر دگرگونی‌های به وجود آمده در منطقه وضع زبان فارسی تاجیکی بهتر شده است، دولت فعلی تاجیکستان و رهبر تاجیکستان توجه به رشد و انتشار زبان فارسی و زبان فارسی تاجیکی دارد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در زبان فارسی تاجیکی و فارسی دری وجود دارد، اظهار داشت: گمان می‌کنم در زبان فارسی ایرانی هم مشکلاتی هست، در زبان فارسی تاجیکی واژه های هستند، که در زبان فارسی ایرانی نیستند.

Child - اسپوتنیک افغانستان
بررسی تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان افغانستان در ایران

این نویسنده و استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در افغانستان مواد سوختنی را تیلخاک می‌گویند، شما ایرانی‌ها نفت سفید می‌گویید و ما هم بنزین می‌گوییم، در بدخشان تاجیکستان مردم به مواد سوختنی خاک روغن می‌گویند.

شبستان به نقل از ستار زاده نوشت: ما باید برای همگون کردن زبان فارسی در افغانستان، ایران و تاجیکستان برنامه‌ریزی کنیم، وضعیت زبان فارسی تاجیکی را نمی‌شود با زبان فارسی ایرانی مقایسه کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала