چهارمین کنگره بزرگداشت از بیدل برگزار شد

© Fotolia / Vladis_studioПечатная машинка при свете свечи
Печатная машинка при свете свечи - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد سرور رجایی نوشت: حضور 80 مهمان خارجی با 16 ملیت مختلف در کنار استادان برجسته بیدل‌‏پژوه و زبان شناس در تهران، یقیناً برکاتی بسیاری برای انسان‏‌هایی که به صلح و مهربانی و شعر می‌‏اندیشند، خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، چهارمین کنگره بین‏‌المللی بزرگداشت «ابوالمعانی میرزا عبدالقادر» بیدل شاعر بزرگ زبان فارسی، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 29 و30 جدی در تهران برگزار شد.

Стопка книг в библиотеке - اسپوتنیک افغانستان
پیوند ادبیات افغانستان و ایران

محمد سرور رجایی فعال فرهنگی مهاجران افغانستانی در ایران طی یادداشتی اختصاصی به اهداف برگزاری جشنواره عرس بیدل پرداخت.

در این یادداشت آمده است: عُرس بیدل مراسمی است سنتی که از روزگاران دور و در جغرافیای پهناور زبان فارسی همچون افغانستان، پاکستان، هندوستان و تاجیکستان برای تجلیل از این شاعر بلند آوازه زبان فارسی برگزار می‏‌شود.

پیوند سنت‌های دیرینه هدف اصلی جشنواره عرس بیدل

محور اصلی این جشن که با سنت‌‏های اجتماعی پیوند دیرینه دارد، بر شعرخوانی و سخنرانی و موسیقی استوار است.

اما از زمانی که شاهد برگزاری این ضیافت ادبی هنری در تهران هستیم، می‏‌بینیم که قدم به قدم از فضای سنتی خود فاصله گرفته و تبدیل به یک همایش پربار علمی شده است.

چهارمین عرس بین‏‌المللی بیدل، با این که بعد از یک وقفه طولانی برگزار شد، اما دیدیم که دست‏‌اندرکاران این همایش جهانی، با مدیرت خوب، خلاء این وقفه را با کیفیت و تنوع برنامه‏‌ها در چهارمین عرس، پر کرده بودند.

حضور بیدل پژوهان نامی نه تنها از جغرافیای قلمرو فارسی، بلکه از کشورهای دیگر نظیر آلمان و ایتالیا و جاپان نشان دهنده این مهم بود، که عرس بیدل چهارم بیشتر به جایگاه علمی خود نزدیک شده است.

بنیاد آموزش زبان فارسی سعدی در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو - اسپوتنیک افغانستان
کاظمی: ادبیات مرز و ملیت نمی شناسد

تمام جوامع نیازمند شناخت بیدل

با این وصف نباید فراموش کنیم، که نه تنها ملت‌‏های جهان فارسی، بلکه تمام ملت‌‏ها نیازمند شناخت بیشتر و آشنایی دقیق‌تر با  نازک‌‏خیالی‌‏های شعر و اندیشه بیدل هستند.

چون بر این باور هستیم، که تفکر و اندیشه والای شاعران بزرگ زبان فارسی همچون، حافظ شیرازی، مولانای بلخی، ابوالمعانی بیدل و سنایی غزنوی… جهان شمول‏‌اند.

عرصه جهانی شعر بیدل 

برپایی عرس بیدل، در دهه‌‏های گذشته در کشورهای افغانستان و هند، بیانگر این موضوع است که شعر و اندیشه این شاعر جهانی فارسی پیش از این، که در ایران بر زبان‌‏ها بیفتد در این کشورها هم جایگاه رفیعی در بین مردم دارد و هم علاقه‏‌مندان و مریدان بسیاری داشته است. 

حضور 80 مهمان خارجی با 16 ملیت مختلف در کنار استادان برجسته بیدل‌‏پژوه و زبان‏َشناس کشور میزبان، در تهران با محوریت شعر و اندیشه حضرت ابوالمعانی بیدل، یقینا برکاتی بسیاری برای انسان‏‌هایی که به صلح و مهربانی و شعر می‌‏اندیشند، خواهد داشت، به ترویج بیشتر زبان فارسی در کشورهای غیر از زبان فارسی کمک خواهد کرد.

پروفسور«آنا ونزان» استاد گروه تاریخ دانشگاه میلان ایتالیا یکی از مهمانان این کنگره بود که با زبان شیرین فارسی در شب پایان صمیمانه سخن گفت و یاد آور شد، که زبان فارسی درسال 1558 میلادی از مسیر کشور متبوعش ایتالیا به اروپا رسیده است.

Девушки угощаются арбузом на Камышинском арбузном фестивале - اسپوتنیک افغانستان
دور هم نشینی و شعر خوانی در شب یلدا در افغانستان

همچنین وی، از مجله انترنتی حرف زد، که با زبان فارسی در دانشگاه «بولونیا»ی ایتالیا برای فارسی زبانان علاقه‌‏مند آماده و منتشر می‌‏شود.

این سخنان را ما اگر از زبان مهمانان افغانستانی، هندی یا تاجیکستانی این کنگره‏ می‌‏شنیدیم، صفایی نداشت.

صفا و لطف سخن این بانوی ایتالیایی در این است، که می‏‌بینم عرس بیدل به برکت نام این شاعر بلند آوازه جهان فارسی تبدیل شده است به محفل گرد‏همایی با شکوه سفیران زبان فارسی از کشورهای مختلف. حضور این سفیران دانشمند و پژوهشگر، با محور شعر و اندیشه حضرت ابوالمعانی بیدل، ظرفیت بسیاری را در گسترش زبان فارسی در کشورهای متبوع فراهم آورده است.

یقینا برنامه‌‏های پژوهشی و ورکشاپ‏ها که با حضور استادان میهمان برگزار شد و برپایی نمایشگاه نسخ خطی از بیدل و دیگران، در حاشیه چهارمین عرس بیدل، جنبه علمی و بین‏‌الملی بودن عرس چهارم را پر‏رنگ‌تر نشان ‏داد.

شعرخوانی شاعران و اجرای موسیقی سنتی افغانستان به سبک غزل‏‌خوانی و آن هم با پیروی از جلسات سنتی عرس بیدل در افغانستان، عرس چهارم را شکوه دیگری بخشیده بود.

نمایش زخم‌های جنگ در کابل - اسپوتنیک افغانستان
بر شعر و ادبیات افغانستان جنگ تاثیر منفی می گذارد

تاسیس بنیاد بیدل گامی در جهت اعتلای پژوهشگران

با این وصف، از تاسیس بنیاد بیدل هم نباید غافل ماند. بنیادی که با همکاری بیدل‌‏شناسان و بیدل پژوهان، در ماه سنبله سال جاری در تهران با مدیریت دکتر «هادی سعیدی کیاسری» کارش را آغاز کرد و عرس چهارم را با تدبیر به محل تلاقی اهالی فرهنگ و هنر تبدیل ساخت.

حالا که عرس چهارم به پایان رسیده و میهمانان خارجی آن هم با خوشنودی به کشورهایشان بازگشته‌اند، اما انتظارها از عرس چهارم تازه شروع شده است.

یقینا دوست داران و علاقه‌‏مندان حضرت بیدل، منتظر کارهای قابل اعتمادی نه از عرس بیدل، بلکه از «بنیاد بیدل» هستند.

امیدواریم پیش از برگزاری عرس پنجم، شاهد این دستاوردها باشیم. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала