ارایه طرح ایجاد یک فابریکه قالین دست‌باف توسط یک سرمایه‌گذار به دولت

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: سید عباس یک سرمایه‌گذار، طرح ساخت یک فابریکه قالین دست‌باف را به شورای اقتصادی افغانستان ارایه کرده و گفته است در صورتی که این طرح مورد پذیرش قرار بگیرد و برای ساخت فابریکه قالین دست‌باف اقدام شود، برای شش‌صد هزار زن شغل پایدار مساعد خواهد شد.

براساس اعلامیه‌ای که در این زمینه از سوی دفتر ریاست جمهوری‌ منتشر شده است، این سرمایه‌گذار افزوده که اجرای این طرح می‌تواند به تبدیل کردن شیوه سنتی ساخت قالین به مدرن،‌ ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش تولیدات و صادرات قالین افغانی کمک کند.

سید عباس همچنین گفته است که مرکز فروش و قالین افغانستان درنظر دارد با سرمایه‎گذاری حدود سه میلیون دالر در این عرصه، فابریکه قالین دست‎بافت برای استندرد سازی قالین را با نصب ماشین آلات جدید در پارک‎های صنعتی کابل فعال نماید.

در همین‌حال، عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، در جلسه شورای اقتصادی از طرح این سرمایه‌گذار حمایت کرده اما می‌گوید که در اجرای آن باید به حفظ محیط زیست نیز توجه شود.

همچنین عبیدالله رامین از اعضای مجلس نمایندگان نیز، با حمایت از طرح ساخت فابریکه قالین، می‌گوید رشد صنعت قالین سبب می‎شود تا زمینه‎های اشتغال‌زایی برای مردم بیشتر فراهم شود.

همایون رسا وزیر تجارت نیز، گفته است که وزارت تجارت از نزدیک با کمپنی‌ای که در این راستا سرمایه‌گذاری کند کار می‌نماید. او گفته که ۱۵۰۰ نمونه قالین افغانی خریداری شود و به‏خاطر جلب بازار صادرات قالین به نمایش گذاشته شود. وزیر تجارت افزوده که هدف اساسی دولت سرمایه‌گذاری و حمایت از چنین طرح‎ها به‎منظور نهادینه ساختن صنعت قالین افغانی می‎باشد.

اما قدرت‎الله دلاوری رییس شرکت برشنا می‌گوید که شهرت قالین افغانی به دست‌بافت بودن آن است و دستگاه‎های صنعتی نباید هویت اصیل این صنعت را از بین ببرند.

با این حال، اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، با اشاره به اهمیت قالین افغانی و سرمایه‌گذاری در این بخش گفته که به‏خاطر جلب توجه نمونه‌هایی از قالین افغانی خریداری شده و در یکی از برج‎های ارگ ریاست جمهوری در معرض دید مهمان داخلی و خارجی قرار گیرد.

اشرف‌غنی گفت: «به اداره امور ریاست جمهوری هدایت می‎دهم تا نیازمندی‎های ادارات دولتی را از طریق خریداری قالین‎های افغانی تکمیل نماید.» وی همچنین افزود که با سفارت‎خانه‎ها نیز باید صحبت شود تا فرصت‎های سرمایه‎گذاری و راه‌اندازی نمایشگاه‎های قالین افغانی را جستجو و فراهم نمایند.

آقای غنی همچنین در باره مرکز شستشوی قالین‌های افغانی خواستار توجه شده می‌گوید رنگ‏هایی که برای ساخت قالین‌های افغانی به کار گرفته می‎شوند مشخص و انحصار افغانستان باشد. او گفت که از کودکان نباید در کار صنعت قالین استفاده شود و راه حلی دراین زمینه جستجو گردد.

رییس‎جمهورغنی افزود دولت در بازاریابی برای قالین‌های افغانی از توانایی‎های لازم برخوردار نیست و بهتر است که سکتور خصوصی در این راستا همکاری‎ داشته باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала