سیماسمر به پولیس: تخطی‌های جدی را بی‌پاسخ نگذارید

© Photo / کسراسیماسمر به پولیس: تخطی‌های جدی را بی‌پاسخ نگذارید
سیماسمر به پولیس: تخطی‌های جدی را بی‌پاسخ نگذارید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتینک، کابل: داکتر سیما سمر رییس‌ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از نیروهای پولیس به ویژه مسوولان ارشد این نیروها خواسته است تا به تخطی‌های جدی حقوق بشری در این کشور رسیدگی کرده و آن را بی‌پاسخ نمانند.

خانم سمر که امروز در کنفرانس ملی حقوق بشر و پولیس صحبت می‌کرد، گفت که نیروهای پولیس به عنوان مهم‌ترین مرجع تنفید کننده قانون مسوولیت دارند تا از تخطی‌های حقوق بشری جلوگیری کرده و به موارد جدی آن رسیدگی کنند. این کنفرانس توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر به منظور بلند بردن سطح آگاهی فرماندهان پولیس در باره ارزش‌های حقوق بشری و مسوولیت‌های آنان در قبال این ارزش‌ها برگزار شده است.
سیما سمر در آغاز این کنفرانس دو روزه که در آن شماری از فرماندهان ارشد پولیس به ویژه وزیر امور داخله نیز حضور داشتند، گفت: «اگر تخطی‌های بسیار جدی صورت می‌گیرد در آن صورت بی‌پاسخگویی نماند. بخاطر این که ما فرهنگ معافیت را در افغانستان باید خاتمه بدهیم. در صورتی که پولیس موفق باشد، مردم از آنها دوری نمی‌کنند و به هیچ صورت دشمن نمی‌تواند همکاری مردم را با خود داشته باشد. به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا پولیس واقعا در افغانستان مسلکی شود و کارهایش براساس قانون اساسی و دیگر قوانین انجام بدهد.»
سیما سمر در عین‌حال، فرماندهان پولیس را که در این کنفرانس ملی دو روزه شرکت دارند مورد انتقاد شدید قرار داد. خانم سمر گفت از این که روزنامه‌های واشنگتن پست و نیویارک‌تایمز از وجود فرهنگ «بچه‌بازی» در صفوف نیروهای پولیس افغانستان گزارش می‌دهند، ننگ‌آور است. رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت: «برای افغانستان ننگین است که هر روز نیویارک‌تایمز یا واشنگتن پست یا کس دیگری نوشته می‌کند که بچه بازی در صفوف پولیس ملی افغانستان زیاد است. این به این مفهوم نیست که تنها خودتان این عمل را انجام ندهید، بلکه متوجه باشید کسانی دیگری که بچه بازی می‌کنند، شما آن کودک را نجات بدهید و اقدام بکنید. بچه بازی یک عمل خلاف کرامت انسانی آدم‌هاست. بنا ما توقع می‌کنیم که در این راستا پولیس ما جدی، صادقانه و مثل این که فرزندان خود را نجات می‌دهند تلاش بکنند.»
سیما سمر از نیروهای پولیس جدا خواست تا با مردم رفتار و عملکرد خوب داشته باشند تا از این طریق بتوانند مانع نفوذ تروریستان در میان مردم شوند. او گفت که کمیسیون مستقل حقوق بشر گزارش‌هایی در دست دارد که نشان می‌دهد رفتار برخی از ماموران پولیس با مردم نامناسب و خشن است و هم‌چنین زندانیان تحت نظارت پولیس در نتیجه شکنجه مجبور به اعتراف می‌شوند.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در عین‌حال، از نیروهای پولیس خواست تا رفتارهای شان را با زنان و کودکان اصلاح کرده و اعتماد مردم را نسبت به خودشان بیشتر جلب کنند. او گفت که پولیس به عنوان تنفیذ کننده قانون، نباید با شهروندان افغانستان رفتارها و برخوردهای تبعیض‌آمیز داشته باشد. به گفته سیما سمر، رفتارهای تبعیض‌آمیز، سو استفاده از صلاحیت‌ها و بی‌توجهی به ارزش‌های حقوق بشری و قوانین باعث می‌شود تا مردم نسبت به نیروهای امنیتی بدبین شوند.
در همین‌حال، تاج‌محمد جاهد وزیر امور داخله نیز، احترام به ارزش‌های قوانین افغانستان و ارزش‌های بشری را از مسوولیت‌های اصلی نیروهای پولیس خواند اما گفت که این نیروها با یک جنگ نابرابر مواجه است. او افزود که ناهنجاری‌های موجود در افغانستان از ادامه‌ی‌ جنگ‌ها ریشه می‌گیرد و پولیس برعلاوه مبارزه با جرایم و جنایت‌های مختلف، مکلفیت دارند تا با گروه‌های تروریستی نیز مبارزه کنند. تاج‌محمد جاهد می‌گوید: «در اکثر نقاط افغانستان اگر حملات تهاجمی و هجومی که صورت می‌گیرد، هدف اصلی شان پولیس است. چرا که پولیس از لحاظ تجهیزات و کمیت مشکلات خود را دارد. اما باآنهم پولیس باهمان قهرمانی و رشادت، مردانگی و غروری که دارند در دفاع از وطن ایستاد می‌شوند و قربانی می‌دهند. در پهلوی آن با نهادهای عدلی و قضایی هم شب و روز در تنفیذ قانون و تامین عدالت اجتماعی از هیچ نوع سع و تلاشی دریغ نمی‌کند. این وظیفه و مکلفیت‌شان است و باید در خدمت مردم افغانستان باشد.»
در همین‌حال، فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان می‌گوید که قدرت و قانون دو چیزی است که در اختیار دولت قرار دارد. به گفته او، قدرت اصلی نیروهای پولیس اند که بدون فعالیت آنان قانون مورد اجرا قرار نخواهد گرفت.
آقای حمیدی در عین‌حال گفت کسانی که در راس ادارات و نیروهای پولیس قرار دارند، در گام نخست متوجه عملکردهای خود شان باشند. لوی سارنوال افغانستان از فرماندهان پولیس و مقام‌های ارشد وزارت امور داخله خواست تا در تامین عدالت اجتماعی و تنفیذ قانون توجه جدی داشته باشند زیرا به گفته او، بدون تامین عدالت اجتماعی امنیت در افغانستان پایدار نخواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала