از سرخی قلب‌های عاشقان تا بحث قشون سرخ

© AFP 2023 / Aamir Qureshiاز سرخی قلب‌های عاشقان تا بحث قشون سرخ
از سرخی قلب‌های عاشقان تا بحث قشون سرخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: والنتاین یا روز عاشقان، امسال در افغانستان با یک روز تاریخی در این کشور مصادف شده است. امروز سه‌شنبه، در افغانستان به مناسبت بیست و ششم دلو، بیست و هشتمین سالروز خروج نیروهای شوروی سابق از این کشور تعطیلی عمومی است.

در این روز، مقام‌های ارشد دولتی و رهبران جهادی در ارگ ریاست‌جمهوری گردهم آمده و از ثمره و ناکامی‌های جهاد در برابر قشون سرخ شوروی سابق صحبت کردند، اما در دنیای بیرون از ارگ و در فضای مجازی، پیام‌های عاشقانه به مناسبت چهاردهم فبروری، روز عاشقان، دست بدست می‌شود.

دو روز قبل زمانی که وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان اعلام کرد که روز سه‌شنبه، 26 دلو، تعطیلی عمومی است، خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه جوانانی که روز چهاردهم فبروری را در ذهن خود داشتند، اعلام کردند که دولت افغانستان سه‌شنبه را به مناسبت روز عاشقان تعطیلی عمومی اعلام کرده است. خوشحالی خیلی از جوانان در افغانستان از تعطیلی روز سه‌شنبه، این نبود تا خروج نیروهای شوروی سابق را جشن بگیرند، بلکه این خوشحالی‌ها بدلیل این بود که می‌توانند در این روز به معشوق‌های شان رسیدگی کنند و حداقل دسته‌گلی برای شان بدهند.

محمدثریا امیری از کاربران فیسبوک با تبریک گفتن والنتاین و گذاشتن عکسی مربوط به والنتاین، در باره تعطیلی روز سه‌ شنبه می‌نویسد: «امروز سه شنبه به مناسبت روز عاشقان رخصتی بود. امیدوارم عاشقان امروز را گرامی در کنار همدیگر با خوشی و احساس گرم و همدلی سپری کرده باشند.»

در روز والنتاین، در کشورهایی که جوانان و مردم آن از آزادی‌های بیشتری برخوردارند و داشتن روابط عاشقانه میان جوانان یک امر معمولی پنداشته می‌شود، عاشقان همدیگر را از نزدیک می‌بینند و خاطره‌های عاشقانه‌یی را باهم ثبت می‌کنند. اما در افغانستان که سنت‌ها و رواج‌های سخت‌گیرانه هنوزهم حاکم است و داشتن روابط عاشقانه خارج از میان زوجین جرم و تابو پنداشته می‌شود، بیشتر جوانان این روز را به همدیگرش از طریق دنیای مجازی و بدون نام گرفتن از معشوق خود تبریک می‌گویند.

ترویج فرهنگ استفاده از شبکه‌های مجازی در افغانستان، به ابراز عشق و محبت جوانان عاشق کمک کرده است و حداقل عاشقان افغان می‌توانند از طریق دنیای مجازی به معشوق‌های شان ابراز محبت کنند. هرچند طی سال‌های اخیر چگونگی گرامی‌داشت از روز والنتاین در شهر کابل بیشتر مشهود می‌شود، اما باآنهم کمتر جوانی جرات خواهد کرد تا به معشوق خود در فضای بازتر و در حضور چند آدمی بتواند این کار را بکند. تنها تعدادی از جوانانی جرات کرده‌اند تا سلفی‌های دونفره با نامزدان و همسران خود به مناسبت روز والنتاین بگیرند و در صفحات شبکه‌های اجتماعی شریک سازند.

مجاهدین و والنتاین

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از این که روز والنتاین با روز پیروزی مجاهدین در افغانستان مصادف شده است، شدیدا ناراحت‌اند. زیرا، خیلی از جوانان در این کشور از گروه‌های جهادی و به ویژه آنانی که سنگ جهاد را به سینه می‌زنند، نفرت دارند.

عزیزه کریمی یک کاربر شبکه اجتماعی فیسبوک، می‌پرسد که چرا روز جهانی والنتاین با روز پیروزی مجاهدین و روز جهانی مرد با روز توالت مصادف می‌شود.

عیدمحمد شریفی نیز در صفحه فیسبوک با کنایه زدن به مجاهدین خود نوشته که روز خروج ارتش سرخ را بنام روز والنتاین مجاهدین یاد می‌‌کنند و از این روز همه ساله از طرف مسلمانان به اشکال مختلف تجلیل می‌شود.

مسعود انصار دیگر کاربر فیسبوک از سرخی‌های روز سه‌شنبه یاد کرده است. او می‌نویسد که امروز همه‌چه سرخ بود، از قصه و سخنرانی سیاسیون در باره قشون سرخ و قصه عاشقان از قلب‌های سرخ همه از رنگ سرخ حکایت داشت.

اما سکینه رحیمی روز والنتاین در افغانستان را نقد کرده می‌نویسد که چنین روزی در افغانستان نیست. خانم رحیمی می‌نویسد که چند روز قبل دو جوان دختر و پسر که همدیگر را دوست داشتند، سنگسار شدند. او تاکید کرده که خروج قشون سرخ شوروی سابق هم هیچ تبریکی ندارد، زیرا به گفته خانم رحیمی خروج این نیروها پیامدهای مثبت بجز از بدبختی، خانه‌ جنگی و خون‌ریزی در قبال نداشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала