کاهش تنش میان پاکستان و افغانستان

© REUTERS / Faisal Mahmoodرهبران افغانستان و پاکستان
رهبران افغانستان و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر افغانستان در پاکستان در ملاقات روز گذشته با مشاور نخست وزیر این کشور در امور خارجی، اطمینان داد که کابل نگرانی های پاکستان را در خصوص وجود پناهگاه های امن تروریست ها در داخل خاک افغانستان برطرف خواهد کرد؛ اقدامی که می تواند راه را برای کاهش تنش های اخیر میان دو همسایه هموار کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رسانه های پاکستان به نقل از منابع آگاه در وزارت خارجه این کشور، ملاقات عمر زاخیلوال با سرتاج عزیز را سازنده و در مسیر مثبت توصیف کردند.

Пакистанская ракета, способная нести ядерную боеголовку - اسپوتنیک افغانستان
پاکستان توپخانه هایش را در مرز با افغانستان جابجا کرد

اطلاعات بیشتری درباره جزئیات این ملاقات از سوی وزارت امور خارجه پاکستان منتشر نشده است.
همچنین جنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان روز گذشته اعلام کرد: پاکستان و افغانستان در گذشته در کنار هم با تروریست ها مبارزه کرده اند و روند این تلاش های مشترک بهتر است ادامه یابد. همکاری های موثر مرزی پاکستان و افغانستان هم می تواند مانع از ترددهای غیرقانونی از جمله تردد تروریست ها از مرزهای دو کشور شود.
جنرال باجوا همچنین از پیشنهاد مقام های افغانستان برای انجام هماهنگی های مشترک در جهت انجام اقدامات موثر علیه تروریسم استقبال کرد.
برخی گزارش ها نیز حاکی از انجام ملاقات محرمانه میان سفیر پاکستان و فرمانده ارتش پاکستان در جهت کاهش کدورت های روزهای اخیر است.
روابط اسلام آباد و کابل که سال ها است چندان تعریفی ندارد، طی روزهای اخیر و به دلیل بروز حملات و انفجارهای تروریستی پی در پی در پاکستان که بیش از یکصد کشته برجای گذاشت، بیش از پیش تنش آلود شده است اما از روز گذشته مقامات و مسئولان دو کشور بار دیگر حرکت در مسیر کاهش تنش ها را در پیش گرفته اند هرچند که این به معنای رفع تمام تنش ها و کدورت ها بین دو کشور همسایه نخواهد بود.

افغانستان فهرست 32 مرکز آموزشی تروریستی را به پاکستان تحویل داد

از سوی دیگر، از کابل خبر می رسد که وزارت امور خارجه افغانستان، فهرست 32 مرکز آموزشی تروریست ها و 85 تن از سرکردگان آنها را به مقامات پاکستان ارائه کرده است. این اقدام افغانستان در مقابل اقدام اخیر ارتش پاکستان مبنی بر تحویل فهرست 76 نفره از تروریست ها به افغانستان و تاکید بر اقدام جدی کابل علیه آنها انجام شده است.
به هرحال، صدور مجوز ویژه از سوی نخست وزیر پاکستان برای نیروهای مسلح این کشور که به آنان اجازه می دهد حتی در داخل خاک افغانستان علیه تروریست ها دست به عملیات نظامی بزنند، همچنان به قوت خود باقی است و این چیزی است که سخت باعث آزردگی افغانستان شده است.
بعد از حملات تروریستی مرگبار روزهای اخیر به زیارتگاهی در جنوب پاکستان که بیش از یکصد کشته و صدها مجروح برجای گذاشت، نواز شریف به نیروهای مسلح پاکستان دستور داد تا تروریست ها را 'هرجا که هستند'، هدف قرار دهند.

قتل چهارده عضو داعش به شمول هفت پاکستانی در حملات هوایی در ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان
مردم ننگرهار همزمان با حملات راکتی پاکستان دست به تظاهرات زدند

متعاقب این دستور نواز شریف، ارتش پاکستان در روزهای اخیر مناطقی از ولایت ننگرهار افغانستان را در مرز پاکستان با سلاح های سنگین مورد هدف قرار دادند که واکنش شدید کابل را به همراه داشت.
پاکستان همزمان با تقویت نیروهای نظامی خود در اطراف گذرگاه های مرزی چمن و تورخم (گذرگاه های مرزی با افغانستان) و حتی استقرار توپخانه های خود در این مناطق حساس، به دنبال رایزنی های دیپلماتیک با افغانستان با هدف کاهش تنش ها است.
اسلام آباد در روزهای آتی میزبان اجلاس فوق العاده مهم سران سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) خواهد بود و در چنین شرایطی به دنبال ایجاد نهایت آرامش در کشور و کاهش تنش ها است. 
طبق آنچه افغانستان پیشتر اعلام کرده، رئیس جمهوری این کشور در این اجلاس شرکت نخواهد کرد و کابل در سطح وزیر خارجه در این اجلاس حضور می یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала