غنی: عدالت و مشارکت عادلانه اساس فکری مزاری به شمار می‌رود

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، در پیامی به مناسبت بیست و دومین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری شهید وحدت ملی، می‌گوید که اصل عدالت اجتماعی و مشارکت عادلانه سیاسی از مولفه‌های اساسی فکر و مبارزاتی آقای مزاری به شمار می‌رود.

عبدالعلی مزاری رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان، در 22 حوت سال 1374 خورشیدی، زمانی که برای گفتگو با طالبان به سمت چهارآسیاب در نزدیکی کابل در حرکت بود، توسط افراد طالبان بازداشت و با شماری دیگری از همراهانش به قتل رسید.

اشرف‌غنی در پیامی در مراسم امروزی که توسط محمدمحقیق معاون دوم ریاست اجراییه به مناسبت بیست و دومین سالروز شهادت آقای مزاری برگزار شده بود، گفت که مزاری عدالت اجتماعی را برای یک قوم، سمت و جریان خاص سیاسی مطالبه نمی‌کرد، بلکه وی عدالت اجتماعی را برای تمام مردم افغانستان می‌خواست و به همین دلیل آقای مزاری «منادی عدالت اجتماعی برای تمام مردم» بوده است.

اشرف‌غنی می‌افزاید: «تامین عدالت اجتماعی، عدالت برای همه از اساسی ترین اندیشه‌های شهید مزاری به شمار می‌رود. چنانچه وی در یکی از صحبت‌های خود به این صراحت در رابطه به عدالت اجتماعی تاکید می‌کند: هدف ما تشکیل حکومت اسلامی، مردمی، فراگیر و مبتنی برعدالت اجتماعی است.»

رییس جمهور غنی افزود که عبدالعلی مزاری از میان توده‌‌ها برخواست و ساده زیستی و مردمی بودن او باعث شد تا با گذشت 22 سال گذشت، هنوزهم برای پیروان خود از محبوبیت برخوردار باشد. آقای غنی می‌‌گوید: «او جامعه چند پارچه حوزه نفوذ خود را در قالب یک جریان سیاسی منسجم کرد و وحدت ملی را برای تمام مردمان این وطن مطالبه می‌کرد. در اندیشه‌های شهید مزاری وحدت ملی یک اصل و دشمنی میان ملیت‌ها یک فاجعه به شمار می‌رود. این صحبت‌ها در اوج جنگ‌ها بیان می‌شد. او با روح بزرگ ملی و اندیشه وحدت طلبی که داشت، در شرایط سخت جنگ، جنگ را راه حل نمی‌دانست. او در اوج نفاق وتنش‌های سیاسی هرگز پیام نفرت نفرستاد، پیام مزاری فقید پیام همدلی برابری و تاکید بر باهمی و وحدت ملی بود.»

رییس جمهور افغانستان می‌گوید که عبدالعلی مزاری از معدود رهبرانی بود که بر حققو شهروندی و انسانی زنان تاکید داشت و اصل انتخاب شدن و انتخاب کردن را در انتخابات‌ها از حقوق اساسی زنان شمار می‌کرد.

به گفته اشرف‌غنی، عبدالعلی مزاری که برای شکستن حصار طبیعی در مناطق مرکزی افغانستان تلاش می‌کرد، حکومت وحدت ملی در این زمینه کارهایش را آغاز کرده است. آقای غنی می‌گوید که هم اکنون حداقل ده پروژه سرک‌سازی به ارزش نزدیک به یک میلیار دالر در مناطق مرکزی تحت کار و دیزاین است و هم‌چنین کار مقدماتی برای شبکه برق مناطق مرکزی نیز ادامه دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала