غنی: در عرصه تامین حقوق زنان مسیرهای دشوار اما موثر پیموده شده است

© Photo / ارگغنی: در عرصه تامین حقوق زنان مسیرهای دشوار اما موثر پیموده شده است
غنی: در عرصه تامین حقوق زنان مسیرهای دشوار اما موثر پیموده شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان شام امروز با شماری از اعضای شبکه زنان افغان دیدار کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، در این دیدار که در ارگ انجام شد، خانم اول کشور نیز حضور داشت. ابتدا خانم روشن څیړن صحبت کرده، گفت که شبکه زنان افغان امروز تحت شعار شاخص پیشرفت کنفرانس ملی را با اشتراک زنان فعال از 34 ولایت افغانستان جهت بررسی وضعیت زنان و مشکلات موجود دایر کرد.

سپس رولا غنی گفت: "من به مقاومت زنان افغان در برابر مشکلات، باور کامل دارم، زیرا آن‌ها قهرمانان اند. ما تا هنوز در مرحله نخست تامین حقوق زنان قرار داریم و برای رسیدن به حقوق آنان راه طولانی در پیش است".

رئیس‌جمهور غنی نیز به نوبه خود گفت که حرکت‌‌های پایدار به نهادهای پایدار نیاز دارد. در 15 سال گذشته در عرصه تامین حقوق زنان مسیرهای دشوار اما موثر پیموده شد، و موانعی که در برابر پیشرفت زنان وجود دارند، باید برداشته شوند.

محمداشرف غنی گفت که در هشتم مارچ پروگرام انکشاف اقتصادی زنان اعلام می‌گردد و در تمام پروگرام‌های ملی به رشد همه جانبه زنان در تمام عرصه‌ها توجه صورت خواهد گرفت. وی افزود که در شورا‌های انکشافی که قرار است ایجاد شوند، زنان و مردان باید نقش مساوی داشته باشند. 

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که در راستای محو خشونت علیه زنان گام‌های اساسی برداشته شود، گفت: "تغییر فرهنگ ناپسند در این عرصه مهم است، زیرا خشونت از خانواده آغاز می‌شود و در خانواده ختم می‌گردد".

رئیس‌جمهور غنی با اشاره بر این‌که در زمینه استخدام زنان در ستره محکمه و لوی‌څارنوالی گام‌های ارزنده‌ای برداشته شده است، گفت: "اکنون 200 قاضی زن داریم و باید در زمینه گماشتن بیشتر زنان در دفاتر عدلی و قضایی سراسر کشور کار صورت بگیرد.

محمداشرف غنی ضمن این‌که از زنان خواست تا در زمینه حل مشکلات شان، پیشنهادات مشخص را ارائه نمایند، گفت که موضوع فرخنده تعقیب شده است و در مدت اندک در مورد مرتکبین و مجرمین قضیه مذکور اسناد دقیق ارائه خواهد شد و مجرمان به سزای اعمال شان خواهند رسید".

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که تمرکز در حقوق اسلامی و قوانین مشکلات و انتقادات را کاهش می‌دهد. وی گفت که گروپ‌های زنان در سطح هر ولایت پیشنهادات خویش را در زمینه‌های که بهبود نقش زنان در ساحات که کمرنگ می‌باشد، ارائه نمایند.

رئیس‌جمهور در اخیر سخنانش گفت: "حکومت برای برگزاری انتخابات ولسی‌جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها اراده قوی دارد و سهم گیری زنان در این انتخابات حتمی و حیاتی است".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала