تشریح برنامه های جشنواره شعر فجر ایران توسط محمد کاظم کاظمی و مهدی قزلی

© Sputnikبرگزاری "شب فرهنگی افغانستان و نمایشگاه نقاشی" در شهر مسکو
برگزاری شب فرهنگی افغانستان و نمایشگاه نقاشی در شهر مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشست خبری مهدی قزلی و محمدکاظم کاظمی، دبیران اجرایی و علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر، چهارشنبه ۱۱ حوت در تالار جلال آل‌احمد بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، مهدی قزلی، دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره شعر فجر، سخنان خود در این نشست را اینگونه آغاز کرد: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، سومین دوره‌ای است که جشنواره شعر فجر را برگزار می‌کند و بر اساس منش و اصولی که برای خود تعریف کرده، در این دوره کتاب‌های شعر را بررسی می‌کند و نامزدهای بخش‌های مختلف آن را به مرور از امروز تا شنبه ۱۴ حوت اعلام خواهد کرد.

استقبال جامعه ادبی افغانستان از جشنواره شعر فجر - اسپوتنیک افغانستان
استقبال جامعه ادبی افغانستان از جشنواره شعر فجر

وی افزود: اعضای هیأت علمی این دوره از جشنواره با حضور محمدکاظم کاظمی، فاطمه راکعی، جواد محقق، محمدجعفر یاحقی، مصطفی رحماندوست، اسماعیل امینی و محمدحسین مهدوی‌ سعیدی (م. مؤید) تشکیل شد. آقای کاظمی علاوه بر حضور در هیأت علمی، دبیر علمی جشنواره شعر فجر هم هستند که مسئولیت برگزاری و ریاست جلسات هیأت علمی را به عهده دارند.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان افزود: اعضای هیأت علمی، داوران بخش‌های مختلف را انتخاب کردند و داوران بر اساس فهرست کتاب‌هایی که توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان شناسایی شده بود، به داوری و بررسی آثار پرداختند. داوری در بخش «درباره شعر» به اتمام رسیده و در بخش ویژه افغانستان نیز تا بعدازظهر امروز به پایان می‌رسد.
قزلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه جشنواره شعر فجر به رسم سال‌های پیش، محافل شعر خود را در سراسر کشور برگزار کرد، گفت: محفل افتتاحیه این جشنواره با حضور دبیران دوره‌های گذشته در کاشان برگزار شد. همچنین محافلی را در شهرهای کرج، جزیره هرمز (شعر خلیج فارس)، مشهد (محفل مهاجرین با حضور شاعران افغانستانی)، شوش (محفل شعر دفاع مقدس)، ری (با حضور شاعران ایرانی و افغانستانی مقیم مرکز)، تهران (محفل همدردی با شهدای آتش‌نشانان) و محفل شعر فاطمی تهران با حضور جوانان شاعر زیر ۳۵ سال، برگزار کردیم. 
او همچنین با گفتن اینکه محفل آتش‌نشانی این دوره از جشنواره به منظور احترام به غم عمومی مردم ناشی از حادثه پلاسکو، جایگزین محفل شعر طنز شد که قرار بود در شهر زاکان، محل تولد عبید زاکانی برگزار شود، گفت: آخرین محفل یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر در حاشیه برگزاری آیین اختتامیه این جشنواره در مشهد مقدس برگزار خواهد شد؛ اما پیش از آن شاهد برگزاری محفل بین‌المللی شعر فارسی در شهر نیشابور و در جوار آرامگاه‌های عطار و نیشابور و با حضور میهمانان خارجی خواهیم بود.

بنیاد آموزش زبان فارسی سعدی در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو - اسپوتنیک افغانستان
کاظمی: ادبیات مرز و ملیت نمی شناسد

دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره شعر فجر همچینن با بیان اینکه اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر فجر ۱۸ حوت در سالن نور مشهد برگزار می‌شود، گفت: اختتامیه جشنواره یازدهم شعر فجر، آخرین برنامه جدی و رسمی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در سال ۱۳۹۵ خواهد بود و پس از آن برنامه‌ریزی‌های جدی خود را درباره برنامه‌های سال آینده پیگیری خواهیم کرد.
قزلی در بخش دیگری از سخنانش درباره ارسال و احصای آثار شعر کشور برای بررسی در این دوره از جشنواره اظهار کرد: بر اساس آماری که از خانه کتاب، ناشران فعال در حوزه شعر، معرفی استادان و فعالان حوزه شعر و درخواست از ادارات کل ارشاد استان‌ها گردآوری کردیم، در بخش شعر بزرگسال، 3934 اثر شناسایی شد. در بخش شعر کودک و نوجوان هم ۷۸۸ کتاب و در بخش درباره شعر نیز ۲۰۳ اثر را شناسایی کردیم و مورد بررسی اولیه قرار دادیم.
وی افزود: پس از بررسی‌های اولیه، کتاب‌های شعر بزرگسال ابتدا به ۵۰۰ و بعد از آن به ۱۲۰ و در حال حاضر به ۲۲ کتاب رسید که در مرحله داوری نهایی قرار دارد. در بخش شعر کودک و نوجوان در ابتدا به ۸۰ و پس از آن به ۲۱ کتاب رسیدیم و در بخش درباره شعر هم چون تعداد آثار خیلی نبود، خیلی زود به ۱۵ کتاب برای داوری نهایی رسیدیم.
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره شعر فجر ادامه داد: در بخش ویژه افغانستان هم به دلیل اینکه نخستین حضور این کشور در جشنواره ۱۰ ساله شعر فجر است، کتاب‌های شعر ۱۰ سال اخیر این کشور را بررسی کردیم که شامل بیش از هزار کتاب شعر می‌شد. پس از داوری‌های متعدد اولیه در افغانستان، ۱۲۲ اثر به بخش داوری در ایران رسید که بعد از غربالگری، ابتدا به ۳۰ و بعد به ۱۹ اثر تقلیل پیدا کرد.
قزلی در بخشی از این نشست خبری در پاسخ به سئوال مطرح شده خبرنگاران در خصوص کم‌رنگ‌تر شدن بخش بین‌الملل جشنواره شعر فجر در دوره یازدهم آن در پی برگزار نشدن محافلی در خارج از کشور، گفت: این جشنواره محافل بین‌المللی خود را در برخی از کشورها برگزار می‌کرد که امسال متأسفانه به دلیل وجود برخی مسائل زمانی، مالی و سیاسی، تنها امکان برگزاری محافل را در یک یا دو کشور داشتیم که به نظر ما خیلی خوشایند نبود و به همین دلیل محفل بین‌المللی شعر نیشابور را طراحی کردیم.

محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی‎ - اسپوتنیک افغانستان
محمد کاظم کاظمی: مولانا متعلق به همه قلمرو فارسی‌ زبانان است

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا این محفل و همچنین آیین اختتامیه را با حضور میهمانان خارجی فعال در حوزه زبان فارسی و شعر فارسی از کشورهای عراق، روسیه، ترکیه، هندوستان، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان، دنبال و برگزار کنیم.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در ادامه با اشاره به اینکه آثار برگزیده در یازدهمین جشنواره شعر فجر ۳۰ سکه بهار آزادی و نفرات تقدیری هم ۱۰ سکه بهار آزادی دریافت خواهند کرد، گفت: نامزدهای بخش‌های مختلف که در مراسم اختتامیه حضور خواهند داشت، به احترام این حضور یک سکه بهار آزادی و لوح جشنواره را دریافت می‌کنند. همچنین در صورت اعلام دو اثر به عنوان برگزیده، جایزه میان صاحبان اثر تقسیم خواهد شد.
قزلی همچنین بیان کرد: در مراسم اختتامیه به ۷ تن از پیشکسوتان و بزرگان عرصه شعر فارسی که حضوری فعال در این عرصه دارند، نشان درجه یک هنری اعطا خواهد شد که این تعداد ممکن است به دلیل حضور نداشتن آنان، کاهش یابد.
او همچین با تأکید بر اینکه از این به بعد شاهد حضور ثابت افغانستان در جشنواره شعر فجر خواهیم بود، ابراز امیدواری کرد که تاجیکستان هم از اعضای همیشگی یکی از بخش‌های جشنواره شعر فجر باشد و این جشنواره بتواند جایزه جهانی شعر فارسی را با داوری کتاب‌های شعر فارسی که در اقصی نقاط جهان منتشر می‌شود، برگزار کند.

کتاب به جای قلیان - اسپوتنیک افغانستان
روند جریان سازی شعر کودک در افغانستان

محمدکاظم کاظمی، دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر نیز در سخنان آغازین خود در این نشست خبری، با قدردانی از حسن اعتماد معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در انتخاب او به عنوان دبیر علمی جشنواره گفت: جشنواره شعر فجر از سال اول تولد خود به کشورهای فارسی‌زبان توجه داشت؛ اما این اهتمام در این دوره از جشنواره و با برگزاری بخش ویژه افغانستان به اوج خود رسید.
این شاعر افغانستانی در ادامه سخنانش تأکید کرد: در سال‌های اخیر توجه به آثار منتشر شده در حوزه شعر در کشورهای حوزه قلمرو فارسی افزایش یافته است که اقدامی خوشایند در نظر علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی است.
وی در ادامه در تشریح آمار آثار ارائه‌شده در جشنواره یازدهم گفت: یازدهمین جشنواره شعر فجر در سه بخش شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر برگزار شد. همچنین در این دوره بخش ویژه افغانستان هم لحاظ شد. در هر بخش و پس داوری آثار، ۵ تا ۷ نامزد معرفی خواهند شد و در ادامه داوران هر بخش به همراه یک نماینده هیأت علمی و همچنین دبیر علمی جشنواره، اثر برگزیده و یا تقدیری را معرفی خواهند کرد.
دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر در بخش پایانی سخنانش نامزدهای بخش «درباره شعر» و همچنین داوران این بخش و داوران بخش ویژه افغانستان را معرفی کرد.
بر اساس اعلام کاظمی، «اخوان، صائب و سبک هندی» از محمدعلی شیخ‌الاسلامی (شیوا) از نشر پرنیان خیال، «بابا طاهر؛ شرح احوال و نگاهی به آثار بابا طاهر» از نصرالله پورجوادی از نشر فرهنگ معاصر، «شعر نو در ترازوی تأویل» از سیاوش جعفری از نشر مرواردید، «فلسفه لاجوردی سپهر» از سروش دباغ از نشر صراط و «بوطیقای سه‌گانی و مسائل آن» از علیرضا فولادی از نشر گفتمان اندیشه معاصر، نامزدهای بخش «درباره شعر» یازدهمین جشنواره شعر فجر هستند.

بسته کتاب ها - اسپوتنیک افغانستان
معرفی 10 شاعر برتر زبان فارسی افغانستان در سال 1395

همچنین محمدسرور مولایی، مریم حسینی و زیبا اشراقی، اعضای هیأت داوران این بخش هستند که همراه با فاطمه راکعی، نماینده کمیته علمی جشنواره و محمدکاظم کاظمی، دبیر علمی جشنواره، اعضای کمیته نهایی انتخاب آثار در این بخش را تشکیل می‌دهند.
کاظمی اسامی داوران و اعضای کمیته نهایی انتخاب آثار برگزیده بخش ویژه افغانستان را نیز معرفی کرد. غلامرضا طریقی، علی‌محمد مؤدب و همچنین محسن سعیدی (شاعر افغانستانی مقیم قم) اعضای هیأت داوران بخش ویژه افغانستان یازدهمین دوره شعر فجر هستند. کمیته نهایی انتخاب آثار بخش ویژه افغانستان را داوران این بخش و جواد محقق، نماینده کمیته علمی جشنواره و محمدکاظم کاظمی، دبیر علمی جشنواره شکل می‌دهند.
یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شامگاه ۱۸ ماه حوت با برگزاری مراسم اختتامیه در سالن همایش‌های نور در مشهد مقدس به کار خود پایان خواهد داد. مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ انتخاب شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала