وزارت صحت عامه عضو بورد استراتیژیک گردشگری سلامت شد

© Photo / وزارت صحتوزارت صحت عامه عضو بورد استراتیژیک گردشگری سلامت شد
وزارت صحت عامه عضو بورد استراتیژیک گردشگری سلامت شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: وزارت صحت عامه افغانستان موفق به کسب عضویت بورد استراتیژیک گردشگری سلامت شده است.

این وزارت در دومین کنگره بین‌المللی توسعه و روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی که در ایران برگزار شده بود،‌ این عضویت را کسب کرده است.
در این کنفرانس بین‌المللی که نمایندگانی از کشورهای افغانستان، قرغزستان، اندونیزیا، ایران، نیجریا، گانا و عراق حضور داشتند، روی موضوعات گردشگری سلامت، فرصت‌های سرمایه‌گزاری در حوزه صحت، ادویه و تجهیزات طبی، طب سنتی و گیاهان دارویی، سبک زندگی سالم، بیمه‌ی صحی و توسعه روابط دانشگاهی و تکنالوژی، شده است.
داکتر فدامحمد پیکان معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه افغانستان، با شرکت در این کنگره، گفته است که توریزم صحی در افغانستان یکی از نیازمندی‌های مبرم می‌باشد. او گفته که شهروندان افغانستان سالانه مبلغ 285 میلیون دالر را به منظور تداوی در کشورهای همسایه بویژه پاکستان و هند به مصرف می‌رسانند.
داکتر پیکان ابراز داشت که فرصت‌های زیاد سرمایه‌گذاری در سکتور صحت افغانستان وجود دارد. به گفته او، سکتورهای دولتی و خصوصی کشورهای اسلامی می‌توانند در بخش‌های تولید دوا و تجهیزات طبی، بیمه صحی، ایجاد انستیتوت‌های معیاری صحی، ترمیم تجهیزات طبی و دیگر زمینه‌ها در افغانستان سرمایه‌گذاری و کار کنند.
آقای پیکان می‌گوید: «در افغانستان 366 فابریکه دواسازی فعال می‌باشند که درآن حدود بالاتر از 150 قلم ادویه تولید می‌شود اما این مقدار قطعا برای نیازمندی‌های صحی شهروندان کافی نبوده و حجم بالایی از نیازمندی‌های دارویی کشور از خارج تمویل می‌گردد.»
وی افزود که افغانستان سرشار از منابع طبیعی گیاهی است که در سال جاری از مبلغ 500 میلیون دالر کل صادرات سالانه این کشور، 94 میلیون دالر صادرات گیاهان دارویی داشته است.
درپایان این کنفرانس بین‌المللی، داکتر پیکان عضویت بورد استراتیژیک توریزم صحی کشورهای اسلامی را که از ابتکارات این همایش بود کسب کرده و از اشتراک کنندگان این نشست خواست که برای فراهم‌آوری تسهیلات بهتر تداوی به شهروندان افغانستان، اقدامات عملی را به پیش گیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала