خود داری دولت افغانستان از تامین امنیت برای جنبش روشنایی

© Sputnikخود داری دولت افغانستان از تامین امنیت برای جنبش روشنایی
خود داری دولت افغانستان از تامین امنیت برای جنبش روشنایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسوولان جنبش روشنایی اعلام کرده اند که گارنیزون کابل از تامین امنیت برای تجلیل از بیست و دومین سالگرد مزاری (شهید وحدت ملی) خود داری کرده است. امروز (جمعه ۱۳ حوت) اما این جنبش بدون تامین امنیت از سوی نیروهای امنیتی، از این روز تجلیل کرده اند و ده ها تن از شهروندان به مصلی مزاری آمده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری "بخدی"، جنش روشنایی با نشر خبرنامه ی که یک کاپی آن را در اختیار خبرگزاری بخدی قرار داده نوشته است که آنان قبل از این تاریخ برگزاری تجلیل از سالگرد مزاری را به نیروهای امنیتی داده بود.
در خبرنامه آمده است که شورای عالی مردمی جنبش روشنایی مطابق احکام قانون، از مدت ها قبل به وزارت داخله، امنیت ملی، قومندانی امنیه کابل، گارنیزیون و وزارت دفاع ملی طی مکتوب رسمی از برگزاری این گردهمایی اطلاع داده بود.
جنش گفته است که آنان از نیروهای امنیتی خواسته بودند تا امنیت شهروندان در این روز را تامین کنند اما گارنیزیون کابل از این مسوولیت شانه خالی کرده است.
گفته می شود که گارنیزون کابل و نیروهای امنیتی قبل از این با ارسال مکتوب با سران جنش روشنایی گفته اند که در این روز (جمعه ۱۳ حوت) آنان توان تامین امنیت را ندارد.
در همین حال شماری از نمایندگان مجلس که عضویت جنش روشنایی را دارند با تعدادی اندک از محافظان خود و مردم در این روز امنیت را تامین کرده اند.
در خبرنامه آمده است که مطابق احکام قانون، همچنان حکومت مسوول تامین امنیت می باشد و با هیج توجیهی نمی تواند از این مسولیت شانه خالی کند.
به گفته آنان بر مبنای ماده ۳۶ قانون اساسی و احکام قانون تجمعات، اعتصابات و تظاهرات، اتباع افغانستان حق دارند تجمعات و گردهمایی ها را برگزار نمایند و دولت نیز بر مبنای قانون مکلف است تا امنیت و مصئونیت شهروندان را تأمین کند.
جنش روشنایی گفته است که برگزاری مراسم ها و تجمعات از حقوق اساسی مردم و تامین امنیت آن از وظایف اصلی و فلسفه وجودی حکومت است.
این جنبش در حالی حکومت را بر کم کاری مقابل شهروندان محکوم می کند که هفته گذشته (جمعه ۶ حوت) سالگرد شهید وحدت می توسط محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی برگزاری شد که نیروهای امنیتی به درستی امنیت شهروندان را تامین کرده بودند.
اعضای جنبش روشنایی اما حکومت وحدت ملی را به دو دستگی و ایجاد تفرقه بین شهروندان کشور متهم کرده می گویند که برگزاری تجلیل از سالگرد مزاری در یک مکان برگزار می شود که دولت توان امنیت شهروندان را داشت اما از این مسوولیت شانه خالی کرده است.
لغو برگزاری تجلیل در سایر ولایت ها
در خبرنامه جنبش روشنایی همچنان نوشته است که شورای عالی مردمی، قرار بود که مراسم های تجلیل از بیست و دومین سالیاد شهید وحدت ملی را در سایر ولایت های برگزار کند.
اعضای جنبش همچنان نوشته است که طبق برنامه اعلام شده قرار بود در روز های آتی در ولایت های هرات، بامیان، بلخ، غور، غزنی، دایکندی، میدان وردک و دیگر مناطق کشور برگزار نماید، در اعتراض به رفتار غیر مسولانه و تبعیض آمیز حکومت وحدت ملی اما، لغو شد.
اعتراض از قوماندان گارنیزیون
در همین حال شماری از کاربران سایت های اجتماعی فیسبوک و از جمله طرفداران جنبش روشنایی از گل نبی احمدزی قوماندان گارنیزیون کابل اعتراض کرده اند.
آنان گفته اند که آقای گل نبی شایته ی مدریت گارنیزیون در پایتخت را نداشته و در زمان او بود که اعضای این جنبش در چوک روشنایی (دهمزنگ) کشته شده اند.
جنبش روشنایی در تاریخ ۲ اسد امسال در اعتراض به عدم عبور لین برق ۵۰۰ کلیوولت از ولایت های مرکزی اعتراض کرده اند که در ان روز حمله انتحاری صد ها تن از اعضای این جنش را کشت و زخمی کرد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала