والی لغمان متهم به گسترش ناامنی‌ها شد

© Flickr / New Zealand Defence Force Followوالی لغمان متهم به گسترش ناامنی‌ها شد
والی لغمان متهم به گسترش ناامنی‌ها شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: شماری از جوانان و فعالان جامعه مدنی ولایت لغمان در شرق افغانستان، مدعی‌اند که عبدالجبار نعیمی والی این ولایت در گسترش ناامنی‌ها دست دارد.

عطاالله حیران یک تن از باشندگان ولایت لغمان و عضو نهضت ملی افغانستان، امروز در یک کنفرانس خبری با جمعی از جوانان این ولایت در کابل گفت، از زمانی که عبدالجبار نعیمی به عنوان والی لغمان مقرر شده، ناامنی‌ها در این ولایت گسترش یافته است. او از والی لغمان بنام «جابر» یاد کرده افزود تا زمانی که عبدالجبار نعیمی والی خوست بود، این ولایت نیز شاهد امنی‌های گسترده بود اما پس از برکناری و مقرر شدن به ولایت لغمان، وضعیت امنیتی در ولایت خوست بهبود یافت. آقای حیران گفت:‌ »زمانی که او (والی) به لغمان آمد، ناامنی‌ها در این ولایت بیست درصد نبود، اما حالا به هشتاد درصد رسیده است. اما با آمدن این والی، امروز حتا در مرکز ولایت امنیت وجود ندارد.»
عطاالله حیران تاکید کرد که وضعیت امنیتی در ولایت لغمان به سمت معکوس آن در حرکت است. به گفته او، ولایت لغمان شکل یک لابراتوار آمازیشی را به خود گرفته و هر مسوولی که در دیگر ولایات در انجام مسوولیت‌های شان ناکام ماندند، در این ولایت مقرر می‌شوند. وی تاکید کرد که باشندگان لغمان پس از این نمی‌توانند قربانی معاملات سیاسی رهبران حکومتی باشند. او هشدار داد در صورتی که والی فعلی لغمان برکنار نشود، آنان در اعتراض به این مساله دست به اقدامات جدی خواهند زد.
عطاالله حیران گفت: «والی بسیار بی‌کفایت است و بی‌کفایت بودن او بارها امتحان شده است. وقتی که یک والی در یک ولایت کارکردی نداشته باشد، چرا به جای دیگر مقرر شود. این والی اگر به ولایت‌های پنجشیر، بامیان و دایکندی که از ولایت‌های امن محسوب می‌شوند، مقرر شود این ولایت‌ها هم ناامن خواهند شد.» وی تاکید کرد: «خواست ما این است که والی با تیم‌اش هرچه زودتر برکنار شوند. باید حکومت مرکزی در وضعیت لغمان توجه کند چون در لغمان ظلم جریان دارد و طالبان در سرک‌های برخی از ولسوالی‌ها حضور دارند و بالای مردم ظلم می‌کنند.»
نورحمان نورانی یک تن دیگر از فعالان جامعه مدنی در شرق افغانستان،‌ در این کنفرانس خبری گفت که ناامنی‌‌‌ها در ولایت لغمان در حال گسترش است. به گفته او، هر مسوول «نااهل» در این ولایت مورد آزمایش قرار می‌گیرد. آقای نورانی گفت: «هرگاه به خواست ما توجه نشود، سرک کابل-جلال‌آباد را مسدود می‌کنیم.»
نورحمان نورانی گفت که ولایت لغمان با برخی از ولایت‌های مهم دیگر از جمله پنجشیر و دیگر ولایت‌های نزدیک به کابل مرز مشترک دارد و در صورتی‌که ناامنی‌ها در این ولایت مهار نشود، دیگر ولایت‌ها به ویژه کابل نیز در معرض تهدیدهای بیشتری امنیتی قرار خواهند گرفت. وی تاکید کرد که عبدالجبار نعیمی ولای لغمان، فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران را نیز در این ولایت محدود ساخته است. آقای نورانی افزود که حکومت مرکزی باید در باره والی، فرمانده پولیس و رییس اداره امنیت ملی این ولایت تجدید نظر کرده افراد جدیدی را معرفی کند.
سمیع‌الله احمدی رییس پیشین فدراسیون جوانان لغمان نیز، می‌‌گوید که با مقرر شدن عبدالجبار نعیمی به عنوان والی این ولایت، افراد طالبان در داخل شهر مهترلام مرکز ولایت لغمان رسیده‌اند. او گفت که حالا حتا دانش‌آموزان نمی‌توانند در داخل صنف‌های خود آرامش داشته باشند. آقای احمدی تاکید کرد که اخیرا چهار پوسته بدست طالبان سقوط کرد اما والی این ولایت از انعکاس خبر آن توسط رسانه‌ها جلوگیری کرد. او از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا اداره محلی لغمان را اصلاح و والی این ولایت را برکنار کنند.
اما دفتر والی لغمان ادعاها در باره دست داشتن عبدالجبار نعیمی در گسترش ناامنی‌ها در این ولایت را رد کرده می‌گوید که شماری از افراد با استفاده از رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی علیه وی دست به تبلیغات سو می‌زنند. دفتر والی لغمان، این جوانان معترض را متهم به همدستی با گروه طالبان کرده می‌گوید که آنان تلاش دارند تا از طریق تبلیغات سو زمینه سقوط این ولایت را فراهم سازند. در اعلامیه‌ای که از سوی دفتر والی لغمان به دنبال اعتراض امروزی صادر شده آمده است: «با تاسف باید گفته شود که برخی از افراد که کارمندان ادارات دولتی در مرکز هم هستند، با سو استفاده از آزادی بیان و فعالیت‌های مدنی نامناسب، از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به حمایت از مخالفان تبلیغ می‌کنند و به خدمات مقدس امنیتی، نظامی و کشفی و قربانیان توهین می‌کنند.»
دفتر والی لغمان از مقام‌های مسوول خواسته تا جلوی چنین تبلیغات را گرفته و کسانی که به گفته این اداره به نفع مخالفان مسلح دولت تبلیغ می‌کنند، بازداشت کنند. ولایت لغمان در شرق افغانستان، طی روزهای اخیر شاهد ناامنی‌ها گسترده بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала