خشونت‌ها علیه زنان 8.6 درصد افزایش یافته است

© Photo / کسراخشونت‌ها علیه زنان 8.6 درصد افزایش یافته است
خشونت‌ها علیه زنان 8.6 درصد افزایش یافته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغاستان، از افزایش 8.6 درصدی میزان خشونت‌ها علیه زنان در طول یک سال گذشته خبر داده است. این کمیسیون با انتشار گزارش سالانه خود گفته است که.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌افزاید که طی یازده ماه گذشته، 5575 مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است. در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده است: «از مجموع 5575 مورد آمار خشونت علیه زنان که در جریان سال 1395 به ثبت رسیده،1531 مورد آن را خشونت‌های فزیکی و جسمی تشکیل می‌دهد. تعداد 361 مورد دیگر شامل انواع خشونت‌های جنسی بوده و 1667 مورد شامل خشونت‌های لفظی و روانی می‌باشد. همچنین 1121 مورد خشونت‌های اقتصادی بوده است. 615 مورد دیگر شامل سایر موارد خشونت علیه زنان می‌باشد که بهه نحوی با عرف و عنعنات ناپسند درکشور بستگی دارد.»
کمیسیون مستقل حقوق بشر از خشونت‌های فزیکی و جسمی به عنوان بی‌رحمانه‌ترین نوع خشونت یاد کرده می‌افزاید که در طول نزدیک به یک سال اخیر، 1531مورد خشونت جسمی به ثبت رسیده است. 1245 قضیه لت‌وکوب زنان نیز شامل خشونت‌های جسمی می‌شود. سوزاندن 12 مورد، مجروح کردن 57 مورد، کار اجباری 45 مورد و 234 مورد قتل زنان هم شامل خشونت‌ها است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر از قتل و زخمی کردن زنان با استفاده از چاقو، کارت، سلاح گرم و حتا قطع کردن اعضای بدن، سوزاندن آنان به عنوان خشن‌ترین و وحشیانه‌ترین نوع خشونت‌ها یاد کرده می‌افزاید که زنان در افغانستان در وضعیت اسفناک قرار دارند. این کمیسیون در گزارش خود گفته است: «یکی از انواع تکان‌دهنده خشونت جسمی موضوع قتل زنان است که اکثرا با توجیهات حیثیتی و ناموسی صورت می‌گیرد.» بیشتر موارد قتل زنان در نتیجه خشونت‌های خانوادگی در زون‌های شمال، جنوب و جنوب‌ غرب به ثبت رسیده است. در این گزارش آمده است که بیشتر عاملان قتل زنان فراری اند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم‌چنین می‌‌گوید که خشونت‌های جنسی یک چالش مهم فرا راه‌ زنان به شمار می‌رود. به گفته این کمیسیون، زنان در سراسر افغانستان ا زاین نوع خشونت رنج می‌برند. این کمیسیون با وحشیانه و نگران‌کننده توصیف کردن خشونت‌های جنسی در افغانستان می‌گوید: «باهمه محدودیت‌ها طی سال جاری 1395 به تعداد 361 مورد خشونت جنسی علیه زنان در دفاتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به ثبت رسیده است. خشونت جنسی به شیوه‌های مختلفی چون تجاوز جنسی، روابط نامعمول جنسی، توهین و تحقیر و بی‌حرمتی جنسی و روسپیگری اجباری، سقط جنین اجباری و غیره اتفاق می‌افتد. تجاوز جنسی از موارد بسیار حاد و نگرانکننده خشونت جنسی در افغانستان است. اگر مقاربت جنسی اجباری و اجبار به عمل لواط را نیز از موارد تجاوز جنسی به شمار آوریم، از میان مجموع موارد خشونت جنسی در سال 1395 ،تعداد 43 مورد آن تجاوز جنسی بوده است. علاوه بر تجاوز جنسی، 32 مورد ارتباط نامشروع شوهر با دیگران، 65 مورد آزار و اذیت جنسی، 15 مورد اجبار به فحشا و روسپیگری، 11 مورد اجبار به تماشای تصاویر و فیلم‌های مستهجن، 14 مورد سقط جنین اجباری و 5 مورد بارداری اجباری نیز از موارد خشونت جنسی در آمارهای این سال درج شده است.»
به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر، تجاوز جنسی نه تنها باعث جراحات مستقیم جسمی بلکه موجب آسیب‌های روانی از قبیل افسردگی، خطر مبتال شدن به ایدز و بارداری ناخواسته نیز می‌شود. این کمیسیون می‌گوید که در جامعه افغانی خشونت جنسی موضوعی بسیار حساسیت‌برانگیز است و زنانی که صدای‌شان را در مورد تجاوز جنسی بلند کنند، با خطرات و تهدیدهایی چون لکه بدنامی، ترک شدن از سوی شوهر، محرومیت از حقوق اجتماعی و اقتصادی مواجه شده و در معرض تخطی‌های بیشتر حقوق بشری و وخامت صحی قرار می‌گیرند.
زنان نیاز به مشاور مرد ندارند
اما، ‌اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان می‌گوید که زنان طی یک و نیم دهه اخیر در این کشور با پیشرفت‌های خوبی به همراه بوده‌اند. آقای غنی در مراسم گرامی‌داشت از هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان گفت که زنان افغانستان اکنون به نیاز به مشاور مرد ندارند و خودشان می‌توانند صدای شان را بلند کنند. اشرف‌غنی گفت: «در یک و نیم دهه گذشته مقدمات یک تحول فراهم آمده و اگرچه تاکنون نهضت نسوان کشور شکل نگرفته است، اما فعالیت‌های متشکل زنان در این سال‌ها سبب گردید تا صدای دادخواهی زنان افغان به خوبی شنیده شده و برای تامین حقوق آنان گام‌های مهمی برداشته شود. مهم‌ترین دست‌آورد شما این است که امروز زن افغان از خود نمایندگی می‌کند، نه ضرورت به مشاور مرد دارد و نه ضرورت به مشاور خارجی.»
اشرف‌غنی هم‌چنین می‌گوید که در عرصه‌های مختلف حضور داشته و حضور آنان الهام‌بخش و امیدوارکننده بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала