صلاح‌الدین ربانی: گروه‌هایی مثل طالبان برای مسکو مشروعیت ندارند

© Photo / وزارت خارجه افغانستانصلاح‌الدین ربانی: گروه‌هایی مثل طالبان برای مسکو مشروعیت ندارند
صلاح‌الدین ربانی: گروه‌هایی مثل طالبان برای مسکو مشروعیت ندارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان، اعلام کرده که گروه‌های تروریستی مثل طالبان، برای روسیه مشروعیت ندارند و مسکو نیز به منظور تشویق گروه طالبان برای آغاز مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان، با این گروه ارتباط گرفته است.

صلاح‌الدین ربانی که امروز در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، افزود که روسیه از جنگجویان گروه طالبان خواسته تا سلاح‌شان را به زمین بگذارند و روابط شان را با دیگر گروه‌های تروریستی قطع کنند. وزیر امور خارجه افغانستان که در کنفرانس خبری امروزی در باره دست‌آوردهای این وزارت طی سال 1395 خورشیدی گزارش می‌داد، با اشاره به سفر اخیرش به مسکو در باره ارتباط میان گروه طالبان و مسکو گفت: «مساله‌ای که در جریان سال روان نگرانی‌هایی را به همراه داشت، خبرهایی از ارتباط میان برخی از کشورهای منطقه با گروه طالبان در افغانستان و در سطح منطقه بود. در همین ارتباط، در سفری که اخیرا به مسکو داشتم این نگرانی‌ها را به صورت جدی مطرح کردیم و طوری که شما درجریان بودید، پس از این تلاش‌ها جانب روسیه ضمن تاکید بر همکاری با دولت افغانستان در زمینه‌های مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر و سایر جرایم سازمان‌ یافته این نقطه را به وضاحت بیان داشت که هرگز گروه‌هایی مثل طالبان برای مسکو مشروعیت نداشته و نخواهند داشت.»
وزیر امور خارجه افغانستان هم‌چنین تاکید کرد: «اگر در مواردی تماسی با آنها (میان روسیه و طالبان) صورت گرفته است، برای تشویق طالبان به زمین گذاشتن سلاح، قطع رابطه با سایر گروه‌های تروریستی و پیوستن شان به گفتگوهای صلح با دولت افغانستان بوده است.»
صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در عین‌حال، از زبان سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که مسکو هیچ‌گونه رابطه‌ی با گروه طالبان در افغانستان ندارد و آن طوری که گزارش شده نیست. به نقل از صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه روسیه افزوده که رابطه میان مسکو و گروه طالبان تنها بخاطر تشویق و ترغیب اعضای این گروه برای رفتن به پای میز مذاکره با دولت افغانستان صورت گرفته است. وی گفت: «تاکید ما همیشه به کشورهای همسایه و کشورهای منطقه این بوده که تنها راه مبارزه با تروریزم همکاری مشترک میان دولت‌ها بوده می‌تواند. همکاری‌ دولت‌ها با دولت‌ها می‌تواند در مبارزه با این پدیده موثر واقع شود.»
مقام‌های دولت روسیه در ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی اعلام کردند که با گروه طالبان به منظور حفاظت از شهروندان خود در تماس هستند. الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل، به تاریخ هفتم دسامبر سال گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت که مسکو به منظور حفاظت از نمایندگی‌های سیاسی خود و امنیت آسیای میانه با گروه طالبان در تماس است. پیش از آن ضمیر کابلوف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه نیز، گفته بود که مسکو به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش با طالبان تماس گرفته است.
هم‌چنین دو کشور همسایه دیگر شامل ایران و چین نیز اعلام کرده بودند که با گروه طالبان در افغانستان تماس دارند. تماس این کشورها با گروه طالبان نگرانی‌ها در افغانستان را برانگیخته بود، اما مقامات دولت‌های آن کشورها بعدا نسبت به نحوه تماس شان با گروه طالبان به دولت افغانستان اطیمنان دادند.
آن‌طوری که صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان می‌گوید که دولت چین نیز که با گروه طالبان در تماس شده است، با برنامه‌های دولت افغانستان همنوایی دارد. وی با اشاره به نشست چهارجانبه اخیر میان کشورهای افغانستان، پاکستان، چین و روسیه در مسکو گفت: «نشست چهارجانبه‌ای که چندی پیش صورت گرفت، یکی از ابتکارات خوبی بود. ما معتقد هستیم که این نشست چهارجانبه می‌تواند ما را به طرف صلح ببرد. امیدوار هستیم که کشورهای عضو "کیو‌سی‌جی" یک بار دیگر تعهد بسپارند تا با این پروسه صادقانه همکار باشند تا در آوردن صلح و ثبتا در کشور ما موفق شویم.»
هم‌چنین محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان نیز، روز جمعه دیداری با مقام‌های دولت روسیه در مسکو از جمله وزیر امور خاجه و مشاور امنیت ملی آن کشور، از روسیه به عنوان متحد اصلی منطقه‌ای افغانستان در مبارزه با گروه‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر یاد کرد. او تاکید کرد که ارتباط روسیه با گروه طالبان بدلیل تشویق این گروه به مذاکره و تامین امنیت افغانستان صورت گرفته است.
توزیع پاسپورت و تذکره
صلاح‌الدین ربانی در این کنفرانس خبری هم‌چنین از آغاز برنامه توزیع پاسپورت‌های جدید و تذکره تابعیت به شهروندان افغان در خارج از افغانستان نیز خبر داد. آقای ربانی گفت که این برنامه در تمام نمایندگی‌های سیاسی افغانستان به ویژه در کشورهای حوزه‌ خلیج فارس، دوبی، جده، ایران و برخی از کشورهای اروپایی آغاز شده است. او تاکید کرد که شماری از شهروندان افغان که پاسپورت‌های جدید کمپیوتری ندارند، باید پاسپورت‌های جدید دریافت کنند. به گفته آقای ربانی، مدت اعبتار پاسپورت‌های قبلی افغانستان تا اخیر سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید.
پیش از این دولت افغانستان پاسپورت‌هایی که مشخصات در آن با دست توسط قلم نوشته می‌شد، توزیع می‌کرد، اما از نزدیک به دو سال اخیر، پاسپورت‌های جدیدی به چاپ رسانده و این پاسپورت‌ها تمام مشخصات دارندگان آن به صورت کمپیوتری درج می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала