اختصاص ده‌ میلیون دالر برای فعالیت‌های فرهنگی در افغانستان

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دولت افغانستان برای نخستین‌بار مبلغ ده میلیون دالر را به منظور فعالیت‌های فرهنگی در این کشور اختصاص داده است.

اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، می‌گوید در صورتی‌که فعالیت‌ها در بخش فرهنگی بیشتر شود، مقدار پول اختصاص داده شده نیز افزایش می‌یابد.
آقای غنی که با جمعی از سخنگویان ادارات دولتی و مسوولان رسانه‌ها به مناسبت سال جدید خورشیدی دیدار داشت، افزود: «برای فعالیت‌ها در بخش فرهنگی حد اقل ده میلیون دالر در بودجه تخصیص گردیده است و در صورت ضرورت و ارایه طرح‌های واضح این مقدار بیشتر می‌گردد.»
اشرف‌غنی در این دیدار از سخنگویان و دست‌اندرکاران رسانه‌ها بدلیل این که اطلاعات به موقع به مردم می‌رسانند، ابراز قدردانی کرده افزود که افزایش دسترسی به اطلاعات در تغییر بنیادی فرهنگ دولت‌داری تاثیرگذار است.
اشرف‌غنی هم‌چنین گفت که فشارهای گروه‌های جنگی و افراد مسلح غیر مسوول بالای رسانه‌ها غیر قابل قبول است. وی افزود که این چنین گروه‌ها که زندگی شهروندان افغانستان از جمله کودکان، زنان و خبرنگاران را تهدید می‌کنند، اجماع برخورد جدی علیه آنان موجود است.
او در عین‌حال ابراز داشت که فرهنگ مردم افغانستان معتدل بوده اما اکنون از سوی شماری به افراطیت سوق داده می‌شوند. آقای غنی گفت که عمق فرهنگ خود را باید درک کرد. 
هم‌چنین احمدنادر نادری سفیر افتخارى حمایت از آزادی بیان، به حمایت از خبرنگاران، دسترسی به معلومات و فراهم شدن زمینه‌های همکاری و هماهنگی در میان حکومت و رسانه‌ها تاکید کرد.
نادر نادری افزود که بر اساس دستور رییس‌جمهور در سال گذشته به منظور نهادینه ساختن فعالیت‌های رسانه‌ای در افغانستان، ادارات مطبوعاتی حکومت و سخنگویان، خدمات و تلاش‌های قابل قدری انجام داده‌اند. وی گفت که به هدف آگاهی دهی به موقع به مردم این تلاش‌ها افزایش و ادامه خواهد یافت. 
اما شریف حسن‌یار از مسوولان رسانه‌ها می‌گوید که سال ۱۳۹۵ برای شهروندان افغانستان و خبرنگاران از نگاه امنیتی سال پر از چالشی بود و شماری از خبرنگاران در جریان فعالیت‌های رسانه‌ای جان‌های شان را از دست دادند و یا هم جراحت برداشتند. 
آقای حسنیار گفت که شماری از رسانه‌ها بنابر دستور رییس‌جمهور گزارش‌های تحقیقی ترتیب کرده‌اند، اما این کار با چالش‌های همراه بوده است. وی عدم دسترسی به معلومات موثق را برای گزارش‌های تحقیقی مانع عمده دانست.
نجیب شریفی مسوول کمیته مصوونیت خبرنگاران نیز بر مصوونیت خبرنگاران تاکید کرد.
در این دیدار که شماری از نویسندگان و شاعران نیز حضور داشتند، سیدرضا محمدی یک تن از شاعران مطرح افغانستان با اشاره به زیان‌های ناشی از جنگ گفت که در سال‌های جنگ اتحادیه نویسندگان از هم پاشید و ساختمان این اتحادیه ویران شد و ملکیت آن از طرف زورگویان غصب گردید.
وی تلاش‌های نویسندگان کشور را در راستای رشد و غنامندی ادبیات و فرهنگ ملی کشور ارزشمند دانست و ابراز امیداواری کرد که سهولت‌ها و امکانات لازم برای خدمات بیشتر فراهم گردد.
سیدرضا محمدی هم‌چنین یک جلد قرآن را که در قرن چهارم نوشته بود، به رییس‌جمهور اهدا کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала