جمال مبارز؛ ستاره‌ای که در دوازده فصل رقیب خود را نیافت

© Sputnik / روییمبارز
مبارز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در طول برنامه ستاره افغان، سیدجمال مبارز نخستین فردی بود که تمام آهنگ‌هایش را به سبک رپ اجرا کرد.

اسپوتنیک، کابل: سیدجمال مبارز، پیرایش‌گری که در فصل دوازدهم جشنواره موسیقی «ستاره افغان» به مرحله نهایی رسید و توانست لقب «ستاره افغان» را به خود اختصاص دهد، می‌گوید که او در دوازده سال گذشته نتوانسته است رقیب خود را از میان شرکت‌کنندگان برنامه ستاره افغان دریابد.
ستاره افغان، برنامه‌ای است که از دوازده سال به این سو در زمینه استعدادیابی آوخواهان‌های جدید توسط شبکه تلویزیونی طلوع به پیش می‌رود. این برنامه سال یک‌بار راه‌اندازی می‌شود و در هرفصل آن از میان صدها جوان علاقمند به موسیقی، با پشت سرگذاشتن مراحل مختلف، یک تن در نتیجه آرای مردم و قضاوت داوران و شرکت کنندگان برنامه به عنوان «ستاره افغان» معرفی می‌شود.
سیدجمال مبارز نیز که نزدیک به سه ماه قبل دوازهیمن فصل برنامه ستاره افغان راه‌اندازی شد، کار پیرایش‌گری‌اش در مزارشریف را ترک گفته و به جمع‌ شرکت‌کنندگان این برنامه پیوست. آقای مبارز به عنوان فرزند بزرگ خانواده، مسوولیت یک خانواده شش نفری شامل والدین، دو خواهر و یک برادر را نیز به عهده دارد. او با اجرای آهنگ رپ، توانست از میان ده‌ها شرکت‌کننده به مرحله نهایی برسد و در نهایت برنامه دوازدهمین فصل برنامه «ستاره افغان» شود.
جمال مبارز از برنامه ستاره افغان به عنوان یک فرصت خوب به منظور معرفی استعداد و هنرش استفاده کرد؛ استعدادی که از او حالا یک رپ‌خوان مطرح و شناخته شده و قابل ستایش در افغانستان ساخته است. او رپ‌خوانی را دو سال قبل آغاز کرد و یک سال است که آهنگ‌های رپ دیگر خواننده‌ها را نمی‌شنید و تنها آهنگ‌هایی که خودش می‌سراید را دو باره تمرین می‌کرد. او که از هفت سال به این پیرایش‌گری می‌کرد، با استفاده از یک امپلی‌فایر ساده در دکانش، در کنار پیرایش‌گری آهنگ‌های رپ می‌خواند.


هرچند او حالا به یک ستاره شناخته شده مبدل شده، اما باآنهم امپلی‌فایر کوچک و ساده‌اش را با خود دارد؛ دستگاه پخش‌کننده موسیقی‌ای که از او ستاره ساخت.
سیدجمال مبارز می‌گوید که در چند فصل برنامه ستاره افغان جوانان خیلی خوب و با استعدادی در آن شرکت داشته‌اند اما او هیچ یک از این شرکت‌کنندگان را به عنوان رقیب خود نیافته است. آقای مبارز گفت: «در طول دوازده سالی که برنامه ستاره افغان شروع شده، تا حال هیچ کسی را رقیب خود نمی‌دانم. در طول دوازده هیچ کسی نبوده که مثل من آهنگ جدید برای مردم ارایه کند. البته این مساله خودگویی نیست، بلکه واقعیت است. هرآن کسی که آمده آهنگ‌های یک سال، دو سال، ده سال و بیست سال قبل را اجرا کرده‌اند. اما من یگانه کسی بودم که در طول هر هفته آهنگ‌هایم از خودم بوده و برای مردم یک چیز جدید را تقدیم کردم.»
در طول برنامه ستاره افغان، سیدجمال مبارز نخستین فردی بود که تمام آهنگ‌هایش را به سبک رپ اجرا کرد. بیشتر آهنگ‌های او از مشکلات، نابسامانی‌ها، برخوردهای دوگانه، تعبیض و خشونت در کشور حکایت داشت.
زلاله هاشمی نیز نخستین دختر خانمی است که توانست از ابتدای فصل دوازدهم برنامه ستاره افغان تا اخیر این برنامه پا به پای سیدجمال مبارز برسد. زلاله هاشمی که از ولایت ناآرام ننگرهار برای شرکت در برنامه ستاره افغان به کابل آمده بود، به گفته جمال مبارز، توانست «عفت» خود را حفظ کند و بدون آمادگی‌های قبلی تا مرحله نهایی برسد. آقای مبارزه در باره زلاله هاشمی گفت: «دختری بود که با شجاعت به پیش آمد؛ در حالی که برخی اوقات اطرافیانش مانع می‌شدند تا در این برنامه شرکت نکند و حتا تلاش داشتند تا پیش‌تر نرود. او از یک ولایت ناامن یعنی ننگرهار شرکت کرد و با عفت به پیش رفت و من لوح تقدیر را بخاطر شجاعت و عفت‌اش تقدیم کردم.»

جمال مبارز در مدت زمانی که در برنامه ستاره افغان در حال رقابت بود، توانست سی و پنج آهنگ جدید به سبک رپ تهیه کند. هرچند آقای مبارز تاکنون بالاتر از صنف دوازدهم مکتب درس نخوانده است و با ادبیات و شاعر نویسی هم آشنایی چندانی ندارد، اما او شعرهای آهنگ‌اش را خودش انتخاب و نوشته می‌کرد. او می‌گوید: «تنها چیزی که مردم را به رپ جذب می‌کند، گفتار و محتوای رپ است که از چه موضوعاتی برخوردار است. تمام موضوعات از خودم بوده و هرهفته می‌نویشتم.»
سیدجمال مبارز از رپ‌خوانی به عنوان یکی از شیوه‌های خوب مبارزه با بی‌‌عدالتی‌ها و بازتاب مشکلات یک جامعه یاد می‌کند. او می‌گوید که محتوای آهنگ‌ها و نحوه اجرایش در برنامه ستاره افغان باعث شد تا شهروندان افغانستان او را به عنوان ستاره بپذیرند. او گفت هرآن‌ چیزی که در دل شهروندان افغانستان وجود داشت، او در آهنگ‌هایش بازتاب می‌داد. آقای مبارز می‌افزاید: «اسم من سیدجمال مبارز است و من مبارز بخاطر این می‌گویم که با رپ در برابر بی‌عدالتی‌ها و مشکلات مبارزه می‌کنم.»

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала