باسواد شوید، جواز رانندگی بگیرید

© Photo / GoogleSelf driving Google vehicle
Self driving Google vehicle - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: وزارت معارف افغانستان به منظور بلند بردن سطح سواد در میان شهرودان این کشور، طرحی ساخته که براساس آن هر فردی که باسواد شود، برایش جواز رانندگی نیز داده می‌شود.

این طرح از سوی وزارت معارف به کابینه افغانستان ارایه شده است. مقا‌های وزارت در عین‌حال با ارایه این طرح، گفته‌اند که باید سواد آموزی در این کشور تشویقی و اجباری شود.
سردارمحمد رحیمی معین سواد آموزی وزارت معارف، با ارایه این طرح گفته است که هدف اصلی از آن ارایه خدمات بیشتر به بزرگ سالان است. وی می‌گوید: «مقصد از ترتیب طرح ارایه خدمات بیشتر به آموزش سواد برای بزرگ سالان، تشویق افراد بی‌سواد از راه‌های آسان و کم مصرف، اجباری نمودن سواد بالای کارکنان خدماتی در سکتور‌های خصوصی و دولتی و استفاده موثر از امکانات و ظرفیت‌ها موجود نهاد‌ها به منظور افزایش سطح سواد می‌باشد.»

یک خاخام (ملا) یهودی زنان را از رانندگی و سوار شدن تاکسی منع کرد - اسپوتنیک افغانستان
یک خاخام (ملا) یهودی زنان را از رانندگی و سوار شدن تاکسی منع کرد

آقای رحیمی می‌افزاید که در این طرح راهکارهایی از قبیل اعطای جواز رانندگی برای متقاضیان در صورت فراگیری سواد، معیار قرار دادن داشتن سواد حین تقرر اجیران در ادارات دولتی، تخفیف در میعاد جزای آنعده زندانیانی که در زندان آموزش سواد را فرا گرفته و یا منحیث معلم سواد آموزی در زندان داوطلب می‌گردند، در نظر گرفته شده است.
اما اعضای کابینه پس از بحث روی این طرح به وزارت معارف دستور داده تا به منظور ترویج سواد آموزی جنبه‌های تشویقی آن را در نظر گرفته و با وارد کردن تغییراتی و تایید معاونیت دوم ریاست‌جمهوری مورد اجرا قرار دهد.
این طرح در حالی رویدست گرفته می‌شود که افغانستان از جمله کشورهایی است که سطح سواد در آن در پایین‌ترین سطح قرار دارد. آمارهای موجود نشان می‌دهد که نزدیک به شصت و چهار درصد شهروندان افغانستان را افراد بی‌سواد تشکیل می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала