مسئله مرز دیورند پایان یافته است

© AP Photo / Ahn Young-joonمرز
مرز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حزب کنگره‌ملی افغانستان، مسئله دیورند را پایان یافته عنوان کرده می‌گوید که افغانستان را در چارچوب مرزهای کنونی به رسمیت می‌شناسیم.

به گزارش به گزارش اسپوتنیک به نقل ازخبرگزاری آوا، این حزب هم‌چنان حصار کشی در اطراف این خط از سوی پاکستان را حق قانونی پاکستان دانسته می‌گوید؛ نظر به‌اینکه این منطقه مربوط پاکستان است، این کشور حق دارد برای دفاع از منافع ملی خود حصار کشی کند.

عبدالطیف پدرام، رئیس حزب کنگره ملی، امروز (شنبه) در یک نشست خبری با بیان‌اینکه دامن زدن به مسئله دیورند، تنش‌های داخلی را تشدید می‌بخشد خاطر نشان کرد که شناسایی دیورند به عنوان مرز میان دو کشور، بحران‌های کنونی را پایان می‌بخشد.
آقای پدرام افزود که حل مشکل مرزی میان افغانستان و پاکستان نه تنها منجر به استقرار ثبات در دو کشور بل در منطقه نیز خواهد شد.
او تاکید کرد که حزب کنگره‌ملی افغانستان دیورند را به عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان می‌شناسد.
پدرام با بیان‌اینکه متاسفانه قضیه دیورند ناموسی شده و هر کسی که در مورد آن حرف بزند خاین ملی محسوب می‌شود؛ تاکید کرد که شهروندان باید در مورد به‌رسمیت شناختن این مرز بسیج شوند.
رئیس حزب کنگره ملی افغانستان هم‌چنان حصار کشی در اطراف این خط از سوی پاکستان را حق قانونی پاکستان دانسته افزود: نظر به‌اینکه این منطقه مربوط پاکستان است، این کشور حق دارد برای دفاع از منافع ملی خود حصار کشی کند.
این در حالی است که چند روز قبل "قمر باجوا" رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان با بیان‌اینکه ارتش پاکستان برای دفاع از کشورش، از تمامی امکانات ممکن، استفاده می‌کند، گفته بود که حصار کشی مرزی میان افغانستان و پاکستان شروع شده و مناطق مرزی «باجور» و «مهمند اجنسی» به دلیل تهدیدهای بالای امنیتی، در اولویت این حصار کشی قرار دارد.
پدرام علاوه کرد که پس از حصار کشی پاکستان، نه افغانستان ادعای مرزی و نه پاکستان به امورات داخلی کشور مداخله می‌تواند.
براساس گفته‌های پدرام با مشخص شدن مرز میان دو کشور، دیگر از قاچاق اسلحه، ورود نیروهای رادیکال و مخرب و ورود ترویستان جلوگیری خواهد شد.
پدرام خواستار شد که دولت به‌زودی قانون مرزها را همانند سایر مرزهای کشور بر مرز دیورند نیز تطبیق کند.
او از اظهارات سران دولت در پیوند به راکت پراگنی‌های پاکستان انتقاد کرد و افزود: زمانیکه هیچ مرزی میان دو کشور وجود نداشته‌باشد، چگونه ادعا می‌شود که یک کشور دیگر از آن سوی مرز بالای کشور تعرض می‌کند.
پدرام علاوه کرد که هم‌چنان افغانستان در حال حاضر در پشاور قونسلگری دارد، حالا چه‌گونه ادعای مالکیت پشاور را دارد؟
رئیس حزب کنگره ملی افغانستان، در قسمت دیگر از سخنان خود تقابل رادیکالیزم اسلامی و رادیکالیزم هندوییزم را از دیگر مشکلات و بحران‌های منطقه عنوان کرد و افزود که افغانستان نیز چوب این تقابل را می‌خورد.
او اشاره کرد که تقابل هند و پاکستان تنها تقابل سیاسی نه بلکه تقابل رادیکالیزم مذهبی می‌باشد.
براساس گفته‌های پدرام هندوستان در حال حاضر بخش اعظم طالبانی که در پاکستان دست به جنایت می‌زنند را تمویل می‌کند و به امور داخلی افغانستان مداخله می‌کند اما نظر به تمرکز شهروندان بالای پاکستان، هیچ کسی متوجه مداخله هندوستان نمی‌شود.
غلام محمد محمدی، نویسنده و پژوهشگر کشور نیز در این نشست مرز دیورند را به عنوان دهلیز مرگ یاد کرد و خواستار به‌رسمیت شناسی این مرز شد.
گفتنی است که خط مرزی در زمان حکمرانی امیر عبدالرحمن خان در افغانستان، طی معاهده‌ای با هند تحت استعمار بریتانیا تعیین شد؛ اما بعد از به وجود آمدن کشور پاکستان، حکومت وقت افغانستان، این خط را به رسمیت نشناخت و هنوز بین دو کشور بر سر این خط اختلافاتی وجود دارد که گاهی باعث بروز مشکلات جدی بین دو کشور گردیده‌است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала