به بی‌ریش‌ها اسناد تعلیمات اسلامی داده نمی‌شود

© Sputnik / Zuhal Sarhadافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: معینیت تعلیمات اسلامی وزارت معارف افغانستان، به فارغان مراکز آموزشی تعلیمات که ریش نداشته باشند، اسناد فراغت نمی‌دهد.

تفیسه عظیمی یک نماینده ولایت غزنی در مجلس نمایندگان، با مطرح کردن این موضوع می‌گوید که معینیت تعلیمات اسلامی وزارت معارف ماهانه از شماری از فارغانی که در مراکز تعلیمات اسلامی خصوصی تحصیل کرده‌اند، پس از اخذ امتحان سند فراغت می‌دهد، اما به فارغانی که ریش نداشته باشند سند نمی‌دهد. خانم عظیمی گفت: «وقتی که ما احکام از وزارت می‌گیریم و این‌ها(فارغان تعلیمات اسلامی) به معینیت می‌روند در آنجا با برخورد بسیار توهین‌آمیز برای‌شان گفته می‌شود که بروید ریش ندارید. آیا ریش داشتن یا نداشتن لیاقت و شایستگی یک فرد را نشان می‌دهد؟ کسانی در این معینیت هستند که ریش هم دارند اما سواد نوشته کردن عریضه خود را ندارند و به حساب ریش داشتن و این که ملا هستند داخل وزارت می‌شوند و امتحان شان گرفته می‌شود. ولی کسانی که لیاقت دارند، امتحان داده و کامیاب شده‌اند، برای‌شان توهین‌آمیز گفته می‌شود که شما ریش ندارید، ملا نیستید و برای تان سند داده نمی‌شود.»
در همین‌حال، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که کمیسیون امور فرهنگی مجلس مسوولیت دارد تا این موضوع را با وزارت معارف بررسی کند.
ریش داشتن نمادی از ملا بودن در افغانستان به شمار می‌رود. در زمان حاکمیت طالبان، گذاشتن ریش برای تمام مردان یک امر حتمی و الزامی به شمار می‌رفت، اما این نخستین بار است که بحث ریش در توزیع اسناد فراغت از مراکز تعلیمات اسلامی مطرح می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала