کشف 650 تن مواد مخدر در سال گذشته

© Sputnik / Andrey Stenin /  مراجعه به بانک تصاویر کشف 650 تن مواد مخدر در سال گذشته
کشف 650 تن مواد مخدر در سال گذشته - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله با نشر گزارش سالانه‌ی خود می‌گوید که در سال ۱۳۹۵ آنان نزدیک به ۶۵۰ تُن مواد مخدر، مواد کیمیاوی و مشروبات الکولی کشف و ضبط کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری آوا، این معینیت هم‌چنان ادعا دارد که در سال گذشته 2683 قاچاقبر به‌شمول 15 قاچاقبر شامل لست سیاه بین‌الملل از سوی آنان بازداشت شده‌اند. 
جنرال باز محمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، امروز (سه‌شنبه) هنگام نشر گزارش سالانه‌ی این نهاد، از افزایش سطح کشف مواد مخدر و دستگیری قاچاقبران در سال گذشته خبر داد. 
آقای احمدی افزود که سال گذشته 2361 عملیات —401 عملیات بزرگ، ۴۶۸ عملیات متوسط و 1492 عملیات کوچک- را در نقاط مختلف کشور بر علیه شبکه‌های قاچاق و ترافیک مواد مخدر از سوی نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله راه‌اندازی شد. 
او علاوه کرد که در نتیجه این عملیات‌ها 2683 تن قاچاقبر —525 قاچاقبر بزرگ، 586 قاچاقبر متوسط و 1546 قاچاقبر کوچک- دستگیر شده‌اند. از این میان 185 تن از فرودگاه کابل بازداشت شده‌اند. 
براساس گفته‌های احمدی، از نزد این قاچاقبران 457 عراده واسطه نقلیه، 256 میل سلاح و 436 پایه موبایل و مخابره نیز بدست آمده‌است. 
او همچنان با بیان‌اینکه در میان افراد بازداشت شده 15 تن از افرادیکه در لست سیاه بین‌المللی ثبت بودند نیز حضور دارد افزود که 12 از این افراد رهبری شبکه‌های بزرگ مافیایی را به عهده داشتند. 
احمدی یادآور شد 37 تن از موظفین خدمات عامه شامل 20 پولیس و 17 منصوب اردوی ملی نیز در میان بازداشت شدگان حضور دارند. 
احمدی هم‌چنان از ضبط 649.461 تُن مواد مخدر در سال گذشته خبر داد و افزود که این مقدار مواد شامل 71 تُن تریک، 3 تُن هیرویین، 62 تُن مورفین، 279 تُن چرس، 115 تُن مشروبات الکولی، 108 تُن مواد کیمیاوی پیش‌ساز هیرویین، 62 کیلوگرام متاامفیتامین، 5826 قرص تابلیت K و 3 تُن بنگ دانه و خشخاش می‌شود. 
او خاطر نشان کرد که این مقدار کشف و ضبط مواد مخدر حدود 108 درصد افزایش را نسبت به سال 1394 نشان می‌دهد. 
احمدی با بیان‌اینکه در سال گذشته 121 کارخانه تولید هیرویین نیز در کشور نابود شده‌است، اضافه کرد که در سال 1394 تنها 14 کارخانه تولید هیرویین از بین برده شده‌بود، اما امسال در این مورد 746 درصد افزایش داشتیم. 
معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، در حالی از افزایش سطح دستگیری مواد مخدر و قاچاقبران در سال گذشته خبر می‌دهد که در این اواخر شاهد افزایش سطح تولید مواد مخدر در کشور بوده‌ایم. 
جنرال احمدی اما افزایش سطح تولید مواد مخدر را مرتبط به افزایش ناامنی‌ها عنوان کرده می‌گوید؛ نظر به این‌که تروریستان به‌ویژه طالبان بیشترین تمویل را با قاچاق مواد مخدر می‌شوند، از اینرو بیشترین مقدار مواد مخدر در مناطق نا امن به ویژه مناطق تحت کنترل طالبان کشت می‌شود. 
او اشاره کرد که در مناطق جنوب غرب و شرق کشور که در تسلط طالبان قرار دارد بیشترین مقدار مواد مخدر کشت می‌شود و محو کُلی آن از این مناطق تقریباً ناممکن است. 
احمدی در اخیر تاکید کرد که آنان مصمم اند که به حمایت دولت و براساس پلان ملی، با تمام توان علیه باند های تولید، قاچاق و ترافیک مواد مخدر ایستادگی کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала