سرتاج عزیز: برای پایان درگیری های افغانستان هیچ راه حلی نظامی وجود ندارد

© AFP 2023 / FAROOQ NAEEM پاکستان کے وزیر اعظم کے مشیر برائے خارجہ امور سرتاج عزیز
پاکستان کے وزیر اعظم کے مشیر برائے خارجہ امور سرتاج عزیز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجه تاکید کرد هیچ راه‌حل نظامی برای درگیری‌های افغانستان وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا به نوشته روزنامه نیشن، سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجه در دیدار با هیات 14 نفری از اعضای رسانه افغانستان که به اسلام‌آباد سفر کرده‌اند، گفت: تمرکز باید بر راه‌حل سیاسی از طریق روند صلح تحت رهبری افغانستان و مختص افغانستان معطوف باشد.

وی بر تمایل پاکستان برای صلح پایدار در افغانستان تاکید کرد و گفت: پاکستان تلاش‌های جدی برای مذاکرات صلح میان دولت کابل و طالبان انجام داده است. همکاری میان افغانستان و پاکستان برای ارتقای صلح و سازش در افغانستان بسیار مهم است.

نخست وزیر پاکستان فرمان بازگشایی مرزهای مشترک با افغانستان را صادر کرد - اسپوتنیک افغانستان
نخست وزیر پاکستان فرمان بازگشایی مرزهای مشترک با افغانستان را صادر کرد

سرتاج عزیز افزود: روابط این دو کشور در تاریخ، مذهب، فرهنگ و روابط مردمی مشترک ریشه دارد. همانند گذشته افغانستان و پاکستان سرنوشت مشترکی خواهند داشت. بسیار مهم است که برای رسیدگی به چالش‌های مشترک و پیگیری رفاه و پیشرفت مردم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

سرتاج عزیز، تروریسم را دشمن مشترک توصیف کرد و خواستار همکاری نزدیک و مشارکت موثر میان دولت‌های دو کشور در حوزه‌های امنیتی، مقابله با تروریسم و مدیریت مرزی برای جلوگیری از تحرکات بین‌مرزی گروه‌های تروریستی شد.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعضای رسانه افغانستان مذاکرات صریحی درخصوص تلاش‌های صلح و ثبات در افغانستان و تقویت مشارکت‌های دوجانبه داشتند. این هیات از 13 تا 19 ماه حمل برای دیدار با دولت، پارلمان و نهادهای جامعه مدنی در پاکستان به سر می‌برد.

در همین حال طارق فاطمی، معاون ویژه نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجه با حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان دیدار کرد.

در جریان این دیدار فاطمی بر اهمیت سازش مذاکره شده سیاسی و صلح‌آمیز به عنوان بهترین راه‌حل برای درگیری‌های افغانستان تاکید کرد.

فاطمی نیز اذعان داشت: تروریسم تهدید مشترکی است که نابودی آن نیازمند همکاری میان این دو کشور است.

در همین حال زاخیلوال نیز تبادل سازنده میان افغانستان و پاکستان را تحسین کرده و بر لزوم مشارکت قانونی موثر میان این دو کشور برای رسیدگی به تهدیدات و چالش‌های مشترک تاکید کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала