حکومت قادر به تصمیم گیری در باره خط دیورند نیست

© Sputnik / Андрей Стенин /  مراجعه به بانک تصاویر اوضاع در سرحد بین ازبکستان و قرغزستان
اوضاع در سرحد بین ازبکستان و قرغزستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: همزمان با گرم تر شدن بحث خط مرزی دیورند میان افغانستان و پاکستان، وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده که هیچ دولتی نمی تواند در باره سرنوشت این خط تصمیم بگیرد.

احمدشکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، امروز در یک کنفرانس خبری بدنبال مطرح شدن بحث خط دیورند، گفت که تصمیم گیرنده اصلی در باره این خط شهروندان دو کشور به ویژه کسانی که در دو طرف خط زندگی می کنند، می باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه از خط دیورند به عنوان خط سرخ برای دولت افغانستان یاد کرده افزود تا زمانی که امنیت در دو طرف خط دیورند حاکم نباشد، بحث ها در این زمینه بی نتیجه نخواهد ماند. 

مجلس سنای افغانستان: خط دیورند غدهء سرطانی شده است - اسپوتنیک افغانستان
مجلس سنای افغانستان: خط دیورند غدهء سرطانی شده است

این مساله زمانی از سوی دولت افغانستانن مطرح می شود که اخیرا لطیف پدرام از اعضای مجلس نمایندگان و رهبر حزب کنگره ملی از خط دیورند به عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان یاد کرد. اظهارات آقای پدارم تاکنون واکنش تند نمایندگان و سیاست مداران پشتون را در قبال داشته و برخی از اعضای مجلس بحث "سنگسار شدن" آقای پدرام را مطرح کرده اند.
لطیف پدرام امروز در مجلس نمایندگان از اظهارات روزشنبه گذشته خود در باره خط دیورند دفاع کرد و گفت که براساس قانون هرکسی حق دارد تا در باره مسایل مهم ملی بحث و ابراز نظر کند. آقای پدرام هشدار داد که هیچ کسی نمی تواند وی را از گفتن واقعیت های موجود باز بدارند.
مرز - اسپوتنیک افغانستان
مسئله مرز دیورند پایان یافته است

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در این کنفرانس خبری خود همچنین از ادامه ی تخطی های مرزی پاکستان شکایت کرد و گفت که دولت افغانستان در این زمینه از پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است. او گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمال دارد تا در قبال تخطی های مرزی پاکستان در داخل افغانستان اعلامیه ای نیز صادر بکند. او جزییات بیشتری در این که محتوای اعلامیه شورای امنیت در محکومیت پاکستان چه خواهد بود، جزییاتی ارایه نکرد.
احمدشکیب مستغنی افزود که دولت پاکستان به تخطی های مرزی خود در افغانستان به ویژه در مناطق شرقی ادامه داده است. آقای مستغنی از ادامه ی حملات راکتی، ساخت چند پوسته نظامی در داخل خاک افغانستان و همچنین تحرکات نظامی در نوار مرزی به عنوان تخطی های پاکستان یاد کرد.
سود و زیان افغانسـتان  از خط  مرزی دیورند - اسپوتنیک افغانستان
سود و زیان افغانسـتان از خط مرزی دیورند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که دولت افغانستان بدنبال تنش های اخیر میان افغانستان و پاکستان از راه های دیپلوماتیک برای کاهش این تنش ها تلاش های زیادی انجام داده است، اما این تلاش ها بدلیل رفتارهای غیرصادقانه و عدم پایندی اسلام آباد به تعهدادش نتیجه ای در قبال نداشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد که دولت افغانستان تخطی های مرزی پاکستان را نادیده گرفته نمی تواند و در این زمینه منتظر پاسخ شهروندان افغانستان در قبال پاکستان است. او گفت که دولت به شهروندان افغانستان مراجعه کرده و هرگاه این شهروندان تصمیم بگیرند، دولت در قبال اجرای تصمیم مردم در برابر پاکستان اقدام خواهد کرد. احمدشکیب مستغنی در باره این باره جزییات بیشتری ارایه نکرد.
دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
مینه‌پال: تا زمانی‌که در افغانستان امنیت تامین نشود، دیورند قابل بحث نیست

تنش های مرزی میان افغانستان و پاکستان از سال ها به این سو ادامه داشته است. یکی از عوامل این تنش ها لاینحل ماندن مساله مرزی دیورند پنداشته می شود.
بحث خط دیورند به زمان قبل از تاسیس کشوری بنام پاکستان برمی گردد. خط مرزی میان افغانستان و پاکستان در نتیجه یک توافق میان عبدالرحمان خان از حاکمان وقت افغانستان با دولت تحت حمایت بریتانیا یا هند استعماری مشخص شد. افغانستان این خط را تاکنون به رسمیت نشناخته اما پاکستان آن را به عنوان یک خط مرزی رسمی می شناسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала