کودکان پسر را «شیر» خطاب نکنید، شیر یک حیوان است

شیر
شیر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: داکتر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از تمامی مادران خواسته تا فرزندان پسرشان را «شیر» خطاب نکنند زیرا به گفته او، شیر حیوانی است که پابند به چیزی نیست.

خانم سیما سمر که امروز در کنفرانس «برابری جنسیتی» صحبت می‌کرد، گفت که خطاب کردن کودکان پسر با چنین نام‌هایی، بالای آنان تاثیرات منفی بجا گذاشته و منجر به قانون‌گریزی و بی‌اصول شدن این کودکان می‌شود. خانم سمر گفت: «ما به عنوان مادر و کسانی که فرزندان خود را تربیه می‌کنیم از خود برای رفع تبعیض شروع بکنیم و بچه‌های خود را شیر نگوییم. شیر یعنی چه؟ شیر یعنی کسی که پابند هیچ‌گونه قانون نیست، می‌زند، می‌کند و بدون این که پاسخ‌گو به کسی باشد. بنا ما نباید بچه‌های خود تشویق کنیم که شیربچه است و تلاش بکنیم که بدست شان تفنگ و چوب کلان بدهیم تا هم‌صنفان خود را بزنند و اگر یخن‌کنده به خانه هم آمد برایش آفرین بگوییم. این فرهنگ باید از مکاتب، خانواده‌ها و هرجای دیگری زدوده شود.»
سیما سمر از این نوع برخوردها به عنوان پیروی از رسم و رواج‌های ناپسند در افغانستان یاد کرد و گفت که این رواج‌ها مانعی در برابر زنان و دختران برای رسیدن به حقوق اصلی شان شده است.
رییس‌ کمیسیون مستقل حقوق بشر به برابری جنسیتی در افغانستان در تاکید کرده اما گفت که هنوزهم میان دختر و پسر، زن و مرد تفاوت‌ها و تبعیض‌های زیادی وجود دارد. به گفته سیما سمر، حتا در برخی از خانواده‌ها غذای ناسالم به دختران و سالم به پسران داده می‌شود. خانم سمر با اشاره به برنامه توسعه‌یی سازمان ملل متحد در کشورهای عضو این سازمان، گفت که رفع تبعیض از یکی از اهداف عمده‌ی این برنامه را تشکیل می‌دهد. به گفته او، افغانستان به عنوان یکی از کشورهای سازمان ملل متحد، مسوولیت دارد تا هرنوع تبعیض میان زنان و مردان، دختران و پسران را از بین ببرد. سیما سمر می‌گوید: «یکی از اهداف این برنامه، از بین بردن هرگونه تبعیض است. هرگونه تبعیضی که به خاطر جنسیت به وجود آید، باید از بین برده شود. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که حتا غذای خوب به کودک پسر داده می‌شود.»
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید دولت افغانستان نباید فقر و جنگ را بهانه‌ی برای عدم حاکمیت قانون و برابری جنسیتی قرار دهد. به گفته او، هرگاه برابری جنسیتی در جامعه بوجود نیاید، افغانستان به انکشاف و توسعه دست نخواهد یافت. وی گفت: «هرنوع خشونت علیه زن باید برداشته شود، درغیر آن ما به هدف نمی‌رسیم و افغانستان به صلح نمی‌رسد. حضور زنان در یک جامعه نشان دهنده صلح و مدنیت است.»
سیما سمر می‌گوید که بد و بدل دادن دختران از دیگر رواج‌های ناپسند در افغانستان است که هنوزهم در برخی از مناطق وجود دارد. خانم سمر ابراز داشت که باید در برابر رواج‌های ناپسند و تبعیض مبارزه جدی و قاطعانه صورت گیرد. او گفت در نتیجه همین رسم و رواج‌های ناپسند، نیمی از جمعیت یک جامعه را بر نیمی دیگر ترجیح داده شده و زمینه نابرابری‌های جنسیتی را فراهم می‌شود.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در این کنفرانس که در آن ده‌ها تن از فعالان حقوق زن و مسوولان نهادهای مختلف حقوق بشری و حامی حقوق زنان حضور داشتند، در زمینه به رسمیت شان کار زنان در خانه نیز تاکید کرد و گفت که مردان خانواده باید کار بدون مزد زنان شان را به رسمیت بشناسند. سیما سمر می‌گوید: «چون کار زنان در خانه پول نمی‌آورد، به آن اهمیت داده نمی‌شود در حالی زنان در خانه از مریضان پرستاری می‌کنند و در حفاظت از اعضای خانواده نقش مهمی بازی می‌نمایند ولی به این کار زنان اهمیت داده نمی‌شود.»
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت که دولت افغانستان برای به رسمیت شناختن کار بدون مزد زنان پالیسی‌های مشخصی طرح و اجرا کند.
سیما سمر در عین‌حال به حضور فعال‌تر و معنادار زنان در عرصه‌های سیاسی تاکید کرده گفت که نباید از حضور زنان در نهادهای دولتی و تصمیم گیرنده به صورت سمبولیک استفاده گردد.
اما دلبر نظری وزیر امور زنان می‌‌گوید که دولت در راستای رفع نابرابری‌های جنسیتی کارهای زیادی انجام داده است. او به تصویب برخی از قوانین و مقرره‌ها اشاره کرده اما افزود که عدالت در یک جامعه بدون برابری ممکن نیست. خانم نظری ابرازداشت که واحدهای تساوی جنسیتی در تمام نهادهای دولتی ایجاد شده و این واحدها در راستای رفع نابرابری‌های جنسیتی فعالیت دارند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала