لیوال: پاکستان در امتداد خط دیورند وضعیت جنگی را به وجود آورده‌است

© AP Photo / Rahmat Gulلیوال: پاکستان در امتداد خط دیورند وضعیت جنگی را به وجود آورده‌است
لیوال: پاکستان در امتداد خط دیورند وضعیت جنگی را به وجود آورده‌است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان می‌گوید، اردوی پاکستان در امتداد خط دیورند وضعیت جنگی را به وجود آورده‌است و در عدم موجودیت مردم، اقدامات یک جانبه و غیر قابل پذیرش را انجام می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رادیو فردا، عبدالغفور لیوال شام دوشنبه گفته است، کشیدن سیم خاردار و ساختن موانع در امتداد خط دیورند توسط اردوی پاکستان، قابل پذیرش نیست.
عبدالغفور لیوال با ابراز اینکه موقف افغانستان در قبال این حرکت واضح است گفت: "موقف افغانستان در این مورد وضاحت دارد که بر اساس سیاست ملی افغانستان، مردم و حکومت افغانستان همچنان مردم این مناطق با جدیت مخالف ساختن هر نوع تأسیسات و یا موانع در امتداد خط فرضی دیورند استند."
جنرال آصف غفوری سخنگوی اردوی پاکستان روز دوشنبه در شهر راولپندی به خبرنگاران گفت، در حال حاضر در منطقه خیبر در حدود ۱۰۰ کیلومتری در امتداد سرحد با ا عبدالغفور لیوال سرپرست وزارت اقوام و قبایل افغانستان با ابراز اینکه باور دارد که با عودت مردم و تأمین ثبات این موانع هم از بین خواهد رفت، می‌گوید:
"این مناطق به شدت نظامی شده و حضور بسیار سنگین اردو در آنجا وجود دارد، اگر در غیاب مردمی که آنجا زندگی می‌کنند، کسی دست به همچو اقداماتی بزند، باور ما اینست که با برگشت مردم و برگشت دوبارۀ ثبات به منطقه، مردم این موانع را دور خواهند کرد و هرگز به کسی اجازه نخواهند داد که مانع رفت و آمد‌ شان به مناطق همدیگر شود."
جنرال آصف غفوری گفته است این حرکت در داخل خاک پاکستان صورت می‌گیرد و امیدوار است که افغانستان این نکته را درک کند که نظارت از سرحدات به منفعت هر دو کشور است. اردوی پاکستان می‌گوید، در مرحلۀ دوم اعمار موانع در ایالت بلوچستان در امتداد سرحدات با افغانستان آغاز خواهد شد.
به گفتۀ عبدالغفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان، مردمی که در امتداد خط دیورند زندگی می‌کنند، قربانی تروریزمی اند که آن را اردوی پاکستان به این مناطق آورده‌است.
حکومت پاکستان استدلال می‌کند که به خاطر جلوگیری از عبور شورشیان از قلمرو افغانستان به پاکستان در تورخم و چمن دروازه ساخته و تدابیر امنیتی را در امتداد سرحدات افزایش می‌دهد.
ولی مقامات افغان تأکید می‌کنند که حکومت پاکستان با افزایش ناامنی‌ها در امتداد خط دیورند می‌خواهد برنامه‌ هایش را برای رسمی ساختن این سرحد عملی کند.
فغانستان کشیدن سیم خاردار و ساختن موانع آغاز شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала