عالمان دین بدخشان اعمال طالبان را بر خلاف اسلام می دانند

© Photo / ریاست اجراییهعالمان دین بدخشان اعمال طالبان را بر خلاف اسلام می دانند
عالمان دین بدخشان اعمال طالبان را بر خلاف اسلام می دانند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از عالمان دین ولایت بدخشان دراعتراض به حمله به قول اردوی ۲۰۹ شاهین دربلخ دریک گردهمایی دراین ولایت خواستار روشن شدن پهلوهای تازه حمله را شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عالمان دین و شماری زیادی از باشندگان و اعضای شورای ولایتی بدخشان به روز سه‎شنبه (۵ ثور) در یک گردهمایی حملۀ طالبان را بر مسجدها مخالف آموزه‌های اسلام می‏دانند.عالمان برگزاری مراسم فاتحه خوانی برای قربانیان رویداد خونین در قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ، خواستار روشن شدن پهلوهای تازۀ این حمله مرگبار از سوی حکومت شدند.این عالمان حملۀ هراس‎افگنانه را مخالف دین اسلام می‏دانند و می‏گویند که هراس‎افگنان زیر نام اسلام وحشت می‎آفرینند و دین اسلام را بدنام می‎سازند.

سعدالله ابوامان، رییس شورای علما بدخشان در این باره گفت: "طالب که در وقت نماز جوانان مسلمان را از بین می‌برند. آیا آنان مسلمان هستند؟ نخیر نیستند؛ پس از طالبان و ای خون خواران شما بفکر حکومت کردن نباشین که مردم شما را شناخت."

تاج الدین نوری، یک عالم دینی در این ولایت، گفت: "کاری را که طالبان در قول اردوی ۲۰۹ شاهین انجام دادند از لحاظ دین اسلام کدام توجیح ندارد. فقد گمراهی، بی‏دینی و غیر انسانی بوده است."

درهمین حال شورای ولایتی بدخشان چگونگی داخل شدن مهاجمان را بر این قول اردو را پرسش بر انگیز می‎داند و تأکید کردند که باید پهلوهای پنهان این حمله خونین هرچه زودتر روشن گردند.

ضیاالدین واثیق، معاون شورای ولایتی بدخشان گفت: "شما با این عمل زیشت و نابخشودنی طالبان چهرۀ اصلی آنان را دیدید، پس باید مردم و با نظامیان خود یکجا شده این وحشی‎ها راه از کشور بیرون کنند."از سوی هم، شماری از جنرالان وزارت دفاع ملی که به بدخشان آمده‏اند، تأکید کردند که این رویداد را به گونۀ جدی بررسی خواهند کرد.

افضل امان، معاون وزیر دفاع ملی گفت: "این جنایت را هراس‎‏افگنان و دشمنان وطن و خدا انجام داده‎اند، نابخشودنی است. اما ما برای شما وعده می‏دهیم که پس از این با جدیت بشتر در برابر آنان ایستادگی خواهیم کرد."در حملۀ مهاجمان برقول اردوی ۲۰۹ شاهین به روزجمعه، بیش از ۱۵۰ افسر و سرباز ارتش جان باختند و ده‌ها تن دیگر زخم برداشتند که گفته می‎شود از میان این قربانیان، ۶۵ تن آنان از ولایت بدخشان و ۳۳ تن دیگر شان از ولایت تخار بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала