مسئولان تاجیک: مرز آرام است/ طالبان به مرز تاجیکستان رسیدند

© Sputnik / Vitaliy BelousovВоеннослужащий армии Таджикистана во время совместных учений подразделений военной разведки государств-членов ОДКБ "Поиск-2016" в Таджикистане
Военнослужащий армии Таджикистана во время совместных учений подразделений военной разведки государств-членов ОДКБ Поиск-2016 в Таджикистане - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسئولان مرزبانی تاجیکستان می‌گویند، که وضعیت در مرز این کشور با افغانستان در منطقه اشکاشیم با وجود آنکه طالبان به مرز تاجیکستان نزدیک شدند؛ آرام است و تحت کنترل مرزبانان قرار دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، اواخر هفته گذشته گروه طالبان مرکز شهرستان زیباک بدخشان افغانستان در 35 کیلومتری مرز با ناحیه اشکاشیم تاجیکستان را به تصرف درآوردند.
محمدجان الوغخواجه‌یف، سخنگوی کمیته مرزبانی امنیت ملی تاجیکستان امروز (دوشنبه) به رسانه های محلی گفت، که امکان دارد در آن سوی مرز عملیات نیروهای انتظامی افغان علیه جنگجویان ادامه‌ داشته باشد، اما در مجموع وضعیت در مرز تاجیکستان با افغانستان هم در اشکاشیم و هم دیگر مناطق سرحدی، آرام است. 

دوشنبه و واشنگتن تصمیم دارند که نیرو های مرزی تاجیکستان در مرز با افغانستان را تقویت کنند - اسپوتنیک افغانستان
دوشنبه و واشنگتن تصمیم دارند که نیرو های مرزی تاجیکستان در مرز با افغانستان را تقویت کنند

تاجیکستان با افغانستان حدود یکهزار و 400 کیلیومتر مرز دارد. 
اواخر هفته گذشته نیروهای گروه طالبان مرکز شهرستان زیباک بدخشان افغانستان در 35کیلومتری مرز با ناحیه اشکاشیم تاجیکستان را به تصرف درآورند. 
یک مسئول محلی در ناحیه اشکاشیم گفت، که مرکز شهرستان زیباک بدخشان افغانستان از مرز تاجیکستان 35 کیلومتر دورتر است و هیچگونه نشانه‌های جنگ و درگیری از این سوی مرز، مشاهده نمی‌شود. این منبع افزود که وضعیت در مرز آرام است و مردم محلی مشغول انجام کارهای خود هستند. 
این در حالیست، که 28 اپریل (جمعه هفته گذشته) مقامات افغانستان گفتند، که مرکز زیباک به دست گروه طالبان افتاد. ساکنان زیباک می‌گویند که صبح روز جمعه گروه طالبان از چند طرف به مرکز این ناحیه هجوم آوردند و در نتیجه بعد از ظهر همان روز به دست جنگجویان افتاد. 
اهالی ناحیه زیباک می‌گویند که اگر این منطقه را طالبان حفظ کنند، به آسانی می‌توانند به پاکستان رفت و آمد کنند و همچنین دیگر منطقه‌های بدخشان را نیز تهدید نمایند.
 شهرستان راهبردی زیباک از یک طرف با چیترال پاکستان و از طرف دیگر با ناحیه اشکاشیم تاجیکستان هم مرز است. در همین حال، مقامات افغان از آغاز عملیات بازپس گیری زیباک از طالبان، خبر دادند. 
شهرستان زیباک در 100 کیلومتری شهر فیض‌‌آباد مرکز استان بدخشان قرار داشته و از طریق راه «شاه سلیم» با« چیترال» پاکستان مرز داشته با شهرستان های «وردوج» و «اشکاشیم» این استان نیز هم مرز است. 
زیباک در حالی به دست طالبان مسلح سقوط کرد که بیش از یک سال نواحی وردوج و یومگان استان بدخشان نیز تحت حاکمیت طالبان قرار دارند. 
سقوط این منطقه از استان هم‌مرز با تاجیکستان به دست طالبان در حالیست، که چند روز قبل یک ناحیه دیگر هم مرز با تاجیکستان در استان تخار به دست این گروه افتاده بود. 
مقامات محلی در استان تخار روز 26 اپریل گفتند که «ال قناق» یکی از منطقه‌های راهبردی شهرستان «درقد» شب 25 تا 26 اپریل به دست طالبان افتاده است. این منطقه میان درقد و شهرستان «‌خواجه ‌بهاءالدّین»، در نزدیکی مرز با تاجیکستان، واقع است. 

تولید اضافی انرژی برق در کریمیه - اسپوتنیک افغانستان
افزایش صادرات برق تاجیکستان به افغانستان

ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان می‌خواند، در یک اعلامیه گفته است، که عملیات امسال با عملیات سالهای گذشته فرق خواهد داشت و آن هم جنبه سیاسی و هم نظامی خواهد داشت. پیش از اعلام آغاز این عملیات، در نتیجه حملة طالبان به یک پایگاه نظامی در استان بلخ، بیش از 140 نفر کشته شدند. 
طالبان یک گروه افراطی مذهبی است، که در اواسط سالهای 1990 در فضای سیاسی افغانستان عرض اندام کرده است، در سال 1996 میلادی کابل و بیشتر قلمرو افغانستان را تصرف کرد. رژیم طالبان، که در مناطق تحت نظارتش معیارهای شدید مذهبی را جاری کرده بود، در پایان سال 2001 از سوی ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری امریکا سقوط کرد اما این گروه به مقاومتش ادامه‌ داد و بعد ازخروج نیروهای جنگی ائتلاف در دو سال پیش، به پیشرفتهایی دست یافته است. 
بعد از سر کار آمدن ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحد امریکا ،دعوت نظامیان عالیرتبه و فرماندهان نظامی این کشور در افغانستان برای افزایش نیروها در این کشور بیشتر شده است. 
اخیراً دبیر کل ناتو گفت که احتمالا تا ماه جون هیات این پیمان نظامی ‌مسئله افزایش تعداد نیروها در افغانستان را بررسی و حل کنند. هم اکنون شمار نیروهای ناتو و ایالات متحده امریکا در افغانستان به حدود 13 هزار نفر می رسد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала