حقوق بشر: حکمتیار باید در برابر کارهای گذشته‌اش حسابده باشد

© svoboda.orgحقوق بشر: حکمتیار باید در برابر کارهای گذشته‌اش حسابده باشد
حقوق بشر: حکمتیار باید در برابر کارهای گذشته‌اش حسابده باشد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر هم‌چنان از موقف گیری‌های پی‌در‌پی گلبدین حکمتیار در برابر رسانه‌ها به شدت انتقاد می‌کند و بر حفظ دست‌آوردهای یک و نیم دهه پسین در کشور تأکید می‌ورزد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، دیده‌بان حقوق بشر از گلبدین حکمتیار می‌خواهد که در برابر آنچه که در گذشته انجام داده است، حسابده باشد.
تریشیا گاسمن، پژوهشگر بخش افغانستان این دیده‌بان تأکید می‌ورزد که گلبدین حکمتیار همچو دیگر جنگ‌سالاران از آنچه که در گذشته انجام داده است، حسابده نیست و نیز از موقف گیری آقای حکمتیار در برابر رسانه‌ها به شدت انتقاد می‌کند.
درهمین حال شماری از پایتخت نشینان می‌گویند که استقبال هواداران گلبدین حکمتیار با سلاح‌های سبک و سنگین مردم را وحشت‌زده ساخته است.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پس از بیست سال سرانجام به روز پنج شنبه به شهری برگشت که عامل یک بخشی از ویران‌های این شهر در دهه هفتاد بود.
گلبدین حکمتیار تا حال دوبار تأکید کرده است که تمامی آنچه که در گذشته بوده‌اند، باید فراموش شوند، اما دیده‌بان حقوق بشر تأکید می‌ورزد که جنگ‌سالاران باید از آنچه که در جریان جنگ‌های داخلی رخداده است، پاسخ بدهند.
تریشیا گاسمن، پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر در بخش افغانستان، گفت: «مدارک بسیار نیرومندی وجود دارند نشان می‌دهند که نیروهای او، مجروح را ترورکردند، بخاطریکه مجروح یک منتقد سرسخت حکمتیار بود و پس از آن‌که یک نظر سنجی را در باره افغان‌ها در اردوگاه‌ها در پاکستان راه اندازی کرد، حکمتیار در برابر او انتقاد کرد و ما مدارکی داریم که نیروهای او، مجروح را ترورکردند.»
سخنگویان حزب اسلامی در این باره چیزی نمی‌گویند، اما گلبدین حکمتیار در سخنرانی‌اش در کابل، بر فراموش کردن آنچه که در گذشته رخداده است، تأکید کرد.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، گفت: «ما تعهد کنیم که یک باب تازه را باز کنیم و گذشته را فراموش کنیم.»
در حالی‌که انتظار می‌رفت در مراسم آمدن گلبدین حکمتیار در ارگ ریاست جمهوری تمامی چهره‌های سیاسی حضور داشته باشند، اما رهبران جمعیت اسلامی و جنبش ملی در این مراسم اشتراک نکرده بودند.
هرچند گلبدین حکمتیار با پیام صلح به پایتخت آمد، اما هوادارانش با انتقال دادن اسلحه سبک و سنگین در موترهای شان، باعث ترس و وحشت باشنده‌گان کابل شدند.
محمد گلاب، باشنده کابل، گفت: «این یک وحشت بود، همه تعجب کرد بودند که در شهر چه رخداده است.»
سید یوسف، باشنده کابل، گفت: «این‌ها باید پیش از آمدن شان به کابل با حکومت توافق می‌کردند و سلاح‌های شان را به حکومت تسلیم می‌کردند، چون که با پیام صلح آمده بودند.»
تاج‌میر که از بیست سال در ده افغانان کابل سرگرم پینه‌دوزی و فروشنده‌گی است، می‌گوید که وضعیت روز پنج شنبه در کابل، همه را وحشت‌زده ساخته است.
تاجمیر گفت: «با سلاح‌های زیادی داخل شهر شدند، نباید این گونه می‌شد و باید سلاح‌های شان را از پیش به حکومت تسلیم می‌کردند.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала