مشارکت اشرف غنی از طریق ویدئو کنفرانس به هند پس از رد دعوت پاکستان

© AFP 2023 / Jim Watsonاشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در حالی در مراسم پرتاب ماهواره هندی از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کرد که چند روز قبل دعوت رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را برای سفر به این کشور رد کرده بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سازمان تحقیقات هوا فضای هند، ماهواره‌ مخابراتی موسوم به «آسیای جنوبی» که افغانستان و چند کشور دیگر از آن استفاده خواهند کرد را با موفقیت پرتاب کرد.
چند روز پس از رد درخواست رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان برای سفر به اسلام‌آباد، اشرف غنی در کنفرانس مراسم پرتاب ماهواره هند به فضا شرکت کرد.
ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای پرتاب این ماهواره را یک قدم بزرگ در راستای تحقق همکاری‌های منطقه‌ای دانست.
در مراسم پرتاب این ماهواره به جز اشرف غنی روسای جمهور هند، بنگلادش، بوتان، نپال، و سریلانکا نیز از طریق ویدئو کنفرانش شرکت کردند.
قرار است این ماهواره توسط کشورهای یاد شده استفاده شود.
نخستین بار است که افغانستان در فعالیت‌های فضایی حضور یافته و هند تلاش دارد تا در فعالیت‌های مشترک و انتقال فن‌آوری افغانستان را در این زمینه تقویت کند.
این در حالی است که تلاش هیئت پاکستانی و رئیس سازمان اطلاعات ارتش این کشور در سفر به کابل و رایزنی برای رفع تنش‌ها و دعوت اشرف غنی برای دیدار از اسلام‌آباد ناکام شده است.
برخی از کاشناسان سیاسی معتقدند که هند با پرتاب ماهواره مخابراتی و فراهم کردن کمک‌های مالی و فنی در واقع برای مقابله با گسترش نفوذ پاکستان و بویژه چین در جنوب آسیا تلاش می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала